Scalarespørsmål (i flertall)

Heisann!

Nå har jeg klikket og lest i en god time, men er fortsatt uklar på endel områder. Det har seg nemlig slik at på skolen hvor min kone jobber har de et akvarium (aquastabil >200l) som kona og jeg har forbarmet oss over.

Akvariet er 50 cm høyt og jeg synes det ser perfekt ut for Scalare (noe som er min uvitende mening... ). Akvariet har vært uten stell en god tid med 6 platy oppi. I dag byttet jeg halvparten av vannet og rensket opp i saker og ting. Bunnlaget ligner på engelsk strandstein (er det det det heter?), små/mellomstore steiner i et meget tynt lag. Neste helg skal jeg skifte mye vann igjen (dette var nærmere brunt enn noe annet) og legge isopor under steinene, fylle på med mer stein og legge oppi en god del med større rullestein...

På handlelista står:
Sverdplanter (i det minste høye planter med glatte blader... )
? Scalare, hvor mange er det fornuftig å kjøpe?
... men hva mere? Hvilke fisk kan gå godt ilag med Scalaren? Dette burde det vel blitt skrevet en artikkel om, så ofte som det spørsmålet har blitt spurt. Desverre ble jeg ikke mye klokere av å lese gamle tråder og på fiskebasen (jeg vet egentlig ikke hvilke fisker som anses for å være rolige).

Håper noen har synspunkter...

Kjartan
Jeg har to scalarer, en sugemalle og noen pansermaller.

Hvis du kjøper små scalarer er det greit å starte med 3-5 får så å omplassere alle unntatt to som danner et par. Hvis du kjøper større/eldre scalarer bør du bare ha to hvis du er sikker på at det er ett par. Se etter om det er to som svømmer for seg selv i butikken.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Odland
Reklame for plussmedlemskap