Blande fisker - hva synes du?

Jeg har mer og mer vært borti at fiskearter blir "konvertert" til malawi. Dette er da fisker som ikke kommer fra lokasjonen som feks corydoras, scalarer, discus, ancistrus sp. Dette kan da normalt ikke være bra?

Personlig mener jeg dette ikke hører noe sted hjemme, men hva mener du?
Jeg vet det går bra med ancistrus, mange har forsøkt dette med hell, og det ser ut som om ancistrusene trives godt. De andre 3 artene du nevner, har ingenting i Malawi-vann å gjøre. Disse er Sør-Amerikanske fisk, og skal ha bløtt og surt vann. Man kan sikkert få dem til å overleve i Malawi-vann (jeg har personlig to coryer som har en fortid der), men de vil ikke få noe særlig godt liv - og det bør være hovedfokus for oss akvarister.
Her er jo helt sykt etter min mening. Akvarister bør ikke utsette fisker for slikt. Man skal sørge for fiskenes grunnleggende behov, altså riktig vannverdier, temp, etc Det er for å øke til den optimale trivsel fisken du har trenger.

Man gir jo heller ingen hest kaninfôr, liksom.... hmmm
Er enig med deg der, Bettina. Det finnes dessverre mange eksempler på at folk kjøper fisk etter innfallsmetoden og "den var kul, den tar jeg", og så drar de hjem og putter den i karet - som inneholder en fiskelapskaus fra hele kloden.
Har sett noen grusomme eksempler på folk som har kjøpt brukte akvarier MED fisk, og så lurer de på hva de har fått med... det er diskus og malawi samme karet, og alt mulig av grusomme kombinasjoner.

Jeg synes det er helt sykt at mange ikke bryr seg i det hele tatt om hva slags miljø fiskene trives best under.

Personlig synes jeg ikke noen Sør-Amerikanske fisk bør puttes i malawi-kar. Med mindre Malawiene holdes i vann på den absolutt nedre grensen mht gh og ph...(på sju-tallet et sted), da er ikke spranget oppover i vannverdier stort for f.eks. Ancistrusen.

Men, det er bare min ringe, lille mening.
Synes personlig ikke noe om blanding, men det er jo forståelig at folk som bare vil ha akvarie for å ha noe å se på og ikke er så opptatt av livene oppi ikke bryr seg om det.

Jeg synes personlig det er rart, for jeg er blitt skikkelig fiskerasist, jeg kan ikke se hvorfor noen skulle ville ha noen fisker som ikke er fra Sør-Amerika, heheh :P Muligens med unntak av nettopp malawi og tanganyika.
mona o
Er enig med deg der, Bettina. Det finnes dessverre mange eksempler på at folk kjøper fisk etter innfallsmetoden og "den var kul, den tar jeg", og så drar de hjem og putter den i karet - som inneholder en fiskelapskaus fra hele kloden. Har sett noen grusomme eksempler på folk som har kjøpt brukte akvarier MED fisk, og så lurer de på hva de har fått med... det er diskus og malawi samme karet, og alt mulig av grusomme kombinasjoner. Jeg synes det er helt sykt at mange ikke bryr seg i det hele tatt om hva slags miljø fiskene trives best under. Personlig synes jeg ikke [I]noen[/I] Sør-Amerikanske fisk bør puttes i malawi-kar. Med mindre Malawiene holdes i vann på den absolutt nedre grensen mht gh og ph...(på sju-tallet et sted), da er ikke spranget oppover i vannverdier [I]så[/I] stort for f.eks. Ancistrusen. Men, det er bare min ringe, lille mening.

Enig, så enig, synes jeg bomper støtt og stadig borti annonser som det er er god blanding.
Ikke lenge siden var jeg borti en tråd der scalarer var med i et malawi kar...

Men håper de som evt har en slik blanding vil gjøre noe med det for sine fisker. Omvenning er også noe som tar tid, men det er verdt det pga fiskenes opptimale trivsel.
biXen
Synes personlig ikke noe om blanding, men det er jo forståelig at folk som bare vil ha akvarie for å ha noe å se på og ikke er så opptatt av livene oppi ikke bryr seg om det. Jeg synes personlig det er rart, for jeg er blitt skikkelig fiskerasist, jeg kan ikke se hvorfor noen skulle ville ha noen fisker som ikke er fra Sør-Amerika, heheh :P Muligens med unntak av nettopp malawi og tanganyika.

He he :o)

Det minimale er ihvertfall at man bør ha samme vannverdier og temp om man skulle blande, men det avviker en god del når det gjelder malawi vs. scalarer, discus, ancistrus, gullfisker osv......

Om man ikke velger artskar, er det jo en mulighet med biotop kar, da har man jo mulighet til å blande flere arter fra samme område.

Sør am fisker er en stor rekke nydelige fisker, men det er mye annet spennende også....
Tilfeldig bekjentskap
© Karl Inge Stumo
Reklame for plussmedlemskap