Dyre fisker
Postet 07.02.08 kl 17:01
Postet 07.02.08 kl 17:08
Endret: 07.02.08 kl 17:09
Postet 07.02.08 kl 17:40
Postet 07.02.08 kl 17:57
Sykt og sykt...
Tilbud og etterspørsel
Skal du virkelig gå for en dyr fisk, så kan du kjøpe en Arowana.
Da snakker jeg om Asiatisk Arowana. Ikke den vanlige Sør-Amerikanske.
Asiatisk Arowana er CITES-regulert. Må derfor ha sertifikat på fisken som du kjøper.
Priser fra 10.000 - 50.000,- er ikke uvanlig. Avhengig av type.
Men du verden for noen flotte fisker
Noen tusen ltr tilgjengelig og noen tusenlapper til overs for å kjøpe fisk, så...
Den dyreste Arowana'en jeg har hørt om var en som ble lagt ut for salg i England. 200.000 GBP.... Om den ble solgt for dette, aner jeg ikke.
Utstillings Koi er også dyre fisk. Disse går for astronomiske priser. Spesielt i Østen. Kr 100.000 for en flott en er normalt. Rekorden skal visstnok være ca. $850.000.
Tilbud og etterspørsel
Skal du virkelig gå for en dyr fisk, så kan du kjøpe en Arowana.
Da snakker jeg om Asiatisk Arowana. Ikke den vanlige Sør-Amerikanske.
Asiatisk Arowana er CITES-regulert. Må derfor ha sertifikat på fisken som du kjøper.
Priser fra 10.000 - 50.000,- er ikke uvanlig. Avhengig av type.
Men du verden for noen flotte fisker
Noen tusen ltr tilgjengelig og noen tusenlapper til overs for å kjøpe fisk, så...
Den dyreste Arowana'en jeg har hørt om var en som ble lagt ut for salg i England. 200.000 GBP.... Om den ble solgt for dette, aner jeg ikke.
Utstillings Koi er også dyre fisk. Disse går for astronomiske priser. Spesielt i Østen. Kr 100.000 for en flott en er normalt. Rekorden skal visstnok være ca. $850.000.
Postet 07.02.08 kl 18:00
Postet 07.02.08 kl 18:10
Det blir snakk om prioriteringer dette og hvor mye "objektet" er verdt i kjøpers øyne
Ler fremdeles av en selvopplevd hendelse fra den gang jeg drev med rasekatter. På en katteutstilling jeg var på gikk det et eldre par rundt å kikket på kattunger. Dette var landsens folk som hadde hatt gårdskatt og likte katter. Etter å ha kikket lenge og vel spurte de om prisen på kattungen:
"3000 kroner", svarte selgeren.
"Å herre, jeg kunne jo fått en sau for den prisen!", var bondens storøyde respons.
Ler fremdeles av en selvopplevd hendelse fra den gang jeg drev med rasekatter. På en katteutstilling jeg var på gikk det et eldre par rundt å kikket på kattunger. Dette var landsens folk som hadde hatt gårdskatt og likte katter. Etter å ha kikket lenge og vel spurte de om prisen på kattungen:
"3000 kroner", svarte selgeren.
"Å herre, jeg kunne jo fått en sau for den prisen!", var bondens storøyde respons.
Postet 07.02.08 kl 18:24
Enig med tante Astrid - det handler om hva kjøperen føler han eller hun får igjen for pengene. Hva man har for interesser og dermed føler man at man får "god valuta" igjen for de pengene.
Selv betaler jeg kanskje 250 kroner pr STYKK for en viltfanget og attraktiv Corydoras-art som jeg ønsker meg.
For andre, som ikke bryr seg nevneverdig om denne typen fisk, virker det jo som galskap å bruke det beløpet på en "bunnfisk" eller "ryddefisk" - to nedsettende uttrykk jeg avskyr å høre brukt om mine skatter! De vet bare ikke hvilke skatter de går glipp av (min høyst upartiske mening *hehe*) De "uvitende" synes jo det er dyrt at en "bunnfisk" koster 45 kroner i butikken....
For meg virker det som helt idioti at folk forteller at de kanskje har brukt 5000 - 7000 kroner på å stå på ski eller slalåm i vinterferien, på et eller annet høyfjellshotell langt oppi gokk... jøje meg, det hadde aldri falt meg inn å bruke penger på noe sånt! For meg er det fullstendig bortkastede penger. Men for andre er det gull verdt og noe de virkelig interesserer seg for.
Jeg finnes overhodet ikke sportslig
Selv betaler jeg kanskje 250 kroner pr STYKK for en viltfanget og attraktiv Corydoras-art som jeg ønsker meg.
For andre, som ikke bryr seg nevneverdig om denne typen fisk, virker det jo som galskap å bruke det beløpet på en "bunnfisk" eller "ryddefisk" - to nedsettende uttrykk jeg avskyr å høre brukt om mine skatter! De vet bare ikke hvilke skatter de går glipp av (min høyst upartiske mening *hehe*) De "uvitende" synes jo det er dyrt at en "bunnfisk" koster 45 kroner i butikken....
For meg virker det som helt idioti at folk forteller at de kanskje har brukt 5000 - 7000 kroner på å stå på ski eller slalåm i vinterferien, på et eller annet høyfjellshotell langt oppi gokk... jøje meg, det hadde aldri falt meg inn å bruke penger på noe sånt! For meg er det fullstendig bortkastede penger. Men for andre er det gull verdt og noe de virkelig interesserer seg for.
Jeg finnes overhodet ikke sportslig
Postet 07.02.08 kl 18:35
Endret: 07.02.08 kl 18:43
Postet 07.02.08 kl 18:39
Postet 07.02.08 kl 18:45
haha! Vel, hadde jeg vært rik og at penger ikke var noe problem hadde jeg sikkert bada med fisker og svømmt med delfiner i badekaret Men nå er virkligheten at jeg har et 300 liter og et 180 liter som er tomme. Er så vanskelig å komme igang, føler at jeg må skaffe meg en innvendig bakgrunnd før jeg gjør noe annet, men det er så krevendes å lage ser det ut som... Selv om det blir veldig fint da!
Postet 07.02.08 kl 18:47
TaxDoghaha! Vel, hadde jeg vært rik og at penger ikke var noe problem hadde jeg sikkert bada med fisker og svømmt med delfiner i badekaret:) Men nå er virkligheten at jeg har et 300 liter og et 180 liter som er tomme. Er så vanskelig å komme igang, føler at jeg må skaffe meg en innvendig bakgrunnd før jeg gjør noe annet, men det er så krevendes å lage ser det ut som... Selv om det blir veldig fint da!
hvis jeg var deg ville jeg ha satset på malawi i 300-litern. innvendig bakgrunn er fint ja, men hvis økonomien spiller stort inn hadde jeg satset på utvendig bakgrunn. har selv en utvendig plastfilm som ser ut om steiner. godt fornøyd med den, men jeg og har selvfølgelig lyst på innvendig.
ser du bor i halden, og i halden/sarpsborg/fredrikstad er det mange som driver med malawi. der får du kjøpt fin fisk til fine priser. kjøp deg et par sekker med sand fra biltema, plukk litt stein i en elv/bekk eller lignende så har du gjemmesteder og lekshuler. litt natron og litt gips så er vannverdiene sikret (her må du lese i ulike tråder for å finne ut hvor mye du skal bruke eller spørre noen så får du hjelp).
med malawi får du fine fisker med fine farger. de er livlige og stort sett i farta. gjemmer seg sjelden og er mye ute og viser seg frem.
min store favoritt.
en annen fin ting er at det er veldig lett å få yngel. har selv 15 hongi-yngel og 15 ps. elongatus mpnaga-yngel gående nå.
tenger du hjelp til å skaffe fisk skal jeg gi deg noen navn som alltif har fine fisk på lur.
bare et tips hvis du lurte på hva du skulle bruke karene dine til.
lykke til og heia halden!!
Postet 07.02.08 kl 19:19
Postet 08.02.08 kl 16:09
TaxDogJeg som ikke hadde tenkt til og skaffe meg noen dyre fisker... Men fikk ille lyst på Hypancistrus zebra som mona nevnte! Ender vel med at jeg bruker 180literen til Hypancistrus zebra.
Blir sikkert bra Men om du får kjøpe disse ynglene "billig", det spørs. Har sett annonsen din
Tror de har noen på Akvariemagasiet i Oslo. De kostet 3950,- (6 - 7 cm, mener jeg å huske). Tviler på at de er solgt...
Postet 08.02.08 kl 16:19
Postet 08.02.08 kl 16:23
Postet 08.02.08 kl 16:27
TaxDogJeg som ikke hadde tenkt til og skaffe meg noen dyre fisker... Men fikk ille lyst på Hypancistrus zebra som mona nevnte!
Ja, jeg har sett annonsen din
Et lite tips: Jeg tror du like gjerne kan sløyfe det ordet "billig", ellers får du nok aldri noen respons Selgere av H. zebra kan få omtrent det de vil, det er alltid noen som er villig til å betale det som kreves.
Det bør du være forberedt på om du virkelig er interessert i denne arten, at her selges det ikke "billig".
Postet 08.02.08 kl 16:30
Endret: 08.02.08 kl 16:31
Postet 08.02.08 kl 16:40
Dyre
alt er relativt, liten diamant 10000,- viper 1000000,-Asterophysus batrachus 7000,- Hoplias macrophthalmus 16000,-Hypostomus luteus SUPER GOLD 12000,-L234 Megalancistrus parananus 13000,-Potamotrygon menchacai 13000,-
Postet 08.02.08 kl 19:31
Postet 08.02.08 kl 19:41