Fiske sammensettning til 250l

Hei

Jeg har nå fått liter syken som så mange andre og har akuratt bestilt meg et 250l akvarium

Jeg har i dag et 56l akvarium med følgende arter:
Selfinnemollyer, pansermalle, neontetra,kobbertetra,fantomtetra,svart neontetra, siamesisk algespiser. fem bånds barbe
Jeg tenker å beholde også dette akvariet men ikke med fult så mye fisk!

Jeg har lyst på noen større fisk, lyst på noen scalarer men tror ikke disse går med de artene jeg har i dag,

Noen som har noen forslag på hvilke fisker jeg bør ta med over fra det gamle karret og hva slags ny fisk jeg jeg skal kjøpe,

Jeg ville funnet en hovedfisk til det nye karet, og tatt utgangspunkt i de.
Feks scalarer.
Da kan du flytte over pansermallene, SAEene og tetraene.
Jeg ville dog ryddet opp i tetrastimene, jeg synes det er penest med en stor stim- ikke 4 små.
Sort neon er forresten utrolig pene

Kanskje en stim i hvert kar, kanskje du kan bytte de andre i butikken evnt selge de privat?
takk for bra svar!

Vi har tenkt på å sette inn en stor tetrastim, få noe flere maller, få kansje en eller to flere SAE, Men har gått litt bort fra scalarer da disse blir så store, tenker jeg heller setter in 6 stk sommerfuglsiclider, og endel sverddragere som jeg trur skal gå greit sammen

Hva trur du om dette

Jeg synes det er flott med noen store hovedfisker, og hvis du feks kjøper en gruppe med 5 mindre scalarer sitter du (nesten) 100% igjen med ett par du kan beholde som voksne.
Scalarer holder seg i midten/ toppen, så det burde gå fint å ha noen midte ciklider på bunn. Som feks sommerfugler.

Jeg tenker alltid på hvilket sjikt fisker oppholder seg i.
Feks har jeg diskus og sjakkbretciklider i min 420 L.
Det virker som om disse to ciklidene lever i hver sin verden
Sjakkbrettene er kun i midten når det er fòring, og kun da er diskusene mot bunnen.
Ellers er akvariet delt mellom de på en naturlig måte, i sjikt de foretrekker.. ikke sjikt de har slåss eller må jage seg til.
Skjønner?

Sverddragere, molly og platy har jeg ingen erfaringer med, der må andre hjelpe deg
Det kan være smart å sjekke i fiskebasen hvilke forhold fiskene du ønsker deg foretrekker. Feks så har sverddragere og sommerfuglciklider helt forskjellige krav til vannverdier.

Ellers så er jeg enig med MC Darup, velg ut en hovedart og se deretter på hvilke andre fisk som kan passe inn.
Vedr. sommerfuglciklidene er det stor sjanse for at du ikke kan ha mer enn en hann, selv i en 250-liter. Min erfaring var i en tett beplantet 220-liter, der jeg satte inn 5 unge sommerfugler. Da de farget ut tok det ikke lange tiden før den ene hannen var død (det viste seg at det var 3 hanner og 2 hunner) og den minste av de to gjenlevende hannene var forvist til et hjørne.

Dermed måtte jeg flytte det paret som var nederst på rangstigen over til et annet kar.

Derimot gikk det helt fint å ha disse parene sammen med andre små ciklidetyper i et såpass stort kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap