Falsk sae

Ja nå har jeg gått i fella som sikkert mange andre har gjot før meg....
Kom akkurat hjem fra dyrebutikken med 3 Ekte SAE trodde jeg.
Satte posen i karet for tilvenning også begynte jeg å stusse litt. Hadde jeg fått den ekte ??
Gikk inn på nettet og kikket på Innlegget til Geir Rolfsnes som han har skrevet om disse fiskene. Bildene viser tydelig at jeg har kjøpt den uekte.

Kan jeg kreve at butikken tar de tilbake eller vil de hardnakket påstå at det er den ekte varianten og jeg står igjen som en dust....?
Vil tro du kan få byttet dem ja. Du skulle ha sae, og ikke noe annet.
Har selv vær innom butikken med fisk for å få rett.
Husk og få med kvitteringen. Det bruker og gjøre ting mye lettere..
Har kvitteringen ja. Fiskene ligger fremdeles i posen oppi akvariet. Har tatt den opp men latt toppen på posen henge på utsiden av karet. Håper bare de klarer seg et døgn oppi der....
Er så irriternde når man får feil. Jeg ringte butikken t.o.m. på forhånd og forsikret meg at de hadde den ekte varianten!!
Ja da har jeg kontaktet butikken og jeg sa jeg hadde fått feil. De sa at jeg antagelig hadde fått flying fox og at det var den samme fisken og gjorde akkurat samme nytten. Jeg sa også at de kunne jo bli aggresive når de ble større og det var han enig i. Kunne komme å bytte de men han påsto at det var samme fisk og den spiste også penselalger ???

Har jeg misforstått her eller ??
Det er langt fra samme fisken!

Du har fått noen sikkelige latsabber som bare skaper uro og ugang i akvariet. Butikken kan hevde hva de vil - ofte hevder de helt feil. Men du skulle ha SAE og fikk Flying Fox. Det er ikke samme fisken!

Etter min mening er Flying Fox (FF) en sikkelig dritt fisk.
Nei det var det jeg sa også. Jeg sa jeg at jeg ikke ville ha dem uansett hva han sa. Jeg skulle få komme ned å bytte for han hadde de andre også etter som jeg skjønte. Og denne gangen skal jeg ta meg god tid til å se på dem før jeg enda en gang kansje kommer hjem med fisk jeg ikke skal ha !

Bare for å ha det klart. Den jeg skal ha har:
Svart stripe på midten gjennom halen?
Ikke noe lys stripe over den svarte?
Finnene skal være hvite, ikke gulaktig?

Har jeg rett da ?
Det er riktig det, lik bilde...

[External Image]
Det er ikke så lett å se forskjell på de. Får håpe det går bedre når jeg tar omgang nr 2 i dag da :o)
Anita H
Det er ikke så lett å se forskjell på de. Får håpe det går bedre når jeg tar omgang nr 2 i dag da :o)

Jeg syntes det burde være mulig å se forskjell - se på bilde her (mørkere og med tydelig lys stripe).

[External Image]
Men denne har jo den svarte stripe helt gjennom halen? Trodde den falske IKKE skulle ha det ?
Finnes vel to falske varianter. Streken skal slutte som en pil i halen på ekte SAE, og den skal ihvertfall ikke ha den gulaktige stripa. Finnene er også mer gjennomsiktige.

Ganske lett å se når du først har sett begge varianter.
Stemmer det at den falske er mer gulaktig og den ekte er gråaktig? Han nevnte noe om det i dyrebutikken for han hadde begge deler....
SAE er blank som silda med ei svart stripe - de falske har mørkere farger med ei lys stripe. Gul/bege..

Denne har også de fargene som SAE - dette er siamese flying fox. Her mangler man stripen som går igjennom halen - som du nevner.

[External Image]
Ok. Tusen takk for all hjelp. Skulle gjerne tatt deg med til butikken i dag men regner med at det er umulig :o)
Ja nå har jeg vært i butikken og fått riktig fisk. Var ikke noe problem det.
De var ganske store så jeg håper ikke de vokser ut av karet med en gang.
Skal bli spennende å se om de gjør "jobben" sin nå.....
Nå har SAE fiskene vært i karet 1 døgn og for en jobb de gjør!! Nesten alt av skjeggalger er borte..... Dette kan jeg bare anbefale hvis det er noen som har problemer med skjeggalger....... :o)

Spiser de vanlig flakfor også eller må de ha noe annet i tillegg?
Det er vel heller snakk om hva de ikke spiser - jeg har ikke funnet noe enda.
Så alle typer for kan du gi - forer du mye spiser de mindre alger.
Tror ikke jeg forer for mye. Er aldri noe mat som blir liggende igjen i karet mit..... i såfall merker jeg vel det når de slutter å "jobbe" :o)
Bare ikke gi dem discusfôr, da blir de fort late! SAE som går sammen med discus, slutter etterhvert å gjøre jobben sin, og venter bare på den næringsrike maten som kommer fra oven.
Tilfeldig bekjentskap
© Cichlide Centret
Reklame for plussmedlemskap