Hvilke går sammen?

Hallo
Jeg skal begynne å jobbe i dyrebutikk, men har null peiling på akvaristikk og fisk. Prøver dermed å lese meg opp litt før jeg begynner, da butikken jeg skal starte i er kjent for å ha lite kunnskap om dette.
Jeg var innom butikken og skrev opp hva slags fisker de har, og lurte på om noen hadde giddi å guide meg litt i denne jungelen om hva som går sammen og ikke? Leser og leser på forumet her, men ting tar tid..

Vi har:
* Guppy
* Platy
* Sverddrage
* Kampfisk
* Gabon reke
* Pansermalle
* Kobbertetra
* Plecostomus
* Molly gul neon
* Molly dalmatiner
* Sjokolademalle
* Leopard danio
* Ildstjert
* Praktbunn titter
* Khulii svart
* Sommerfugl ciklide
* Prakt botia
* Gullbarbe
* Zebrafisk
* Kongotetra
* Ampularia guld
* Ancisturus malle
* Kyss gurami
* Rubin gurami
* Scalare mix
* Blå + guld gurami
* Neontetra
* PS sebra blå/rød
* Algespiser gul
* Skjørtetetra
* Løvehode ciklide
* Malawi mix

Hva går sammen av dette? :S
Hei

Den enkleste måten å se hvilke fisk som går sammen er å bruke fiskebasen her på AF. Legg spesielt merke til hvilken PH, temperatur og GH (hardhet i vannet) de ulike fiskene liker. Det er den første indikasjonen på om de vil trives i samme akvariet. Deretter kan du lese det som står om fisken. Står det f.eks finnenapper, så betyr det at den fisken ikke bør gå sammen med annen fisk med store finner (f.eks guppy).

Tar du et ark og skriver ned fiskene, og søker de opp, noterer PH, GH og temp pluss eventuelle spesielle ting som står (f.eks "finnenapper" eller "rovfisk, spiser alle mindre fisk"), er du godt i gang med å finne hvilke som passer sammen.

PÅ en del ciklider vil det stå at de blir aggressive når de leker, og det indikerer at de ikke vil passe så godt sammen med annen fisk som oppholder seg på bunn med mindre akvariet er digert.

Bare noen generelle tips om hvordan du kan gå frem for å bli litt klokere. Flott å se at noen gjerne vil lære mer slik at de kan yte skikkelig service, forresten! Det er flott
Hei Helene, og gratulerer med jobb i butikken!
Flott at du vil sette deg inn i dette, synes jeg
Jeg kan bare komme med meninger om malawi-ciklider.
Det ideelle er at malawi går kun med malawi. Skal man ha noe annet i karet så kan f.eks ancistrus gå sammen med de.
De herbivore mbunas (algespisere) bør gå for seg selv pga kostholdet mm.
Grupper med malawi bør gå i store kar (min 250 liter), og de skal ha egne vannverdier: Ideelt: PH 8, KH ca 10, GH 12.

Slik ser jeg det.
Lykke til !

Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap