Trenger tips til valg av fisk

Hei,
jeg skal hjelpe min mor med å sette opp et 48L akvarium og lurer på om noen har forslag til hva slags fisk som kan trives i dette sammen med kirsebærreker.
På forhånd takk
Heisann!

Skal du ha kirsebærreker begrenses fiskevalget ganske betraktelig. Dette fordi mange fisk vil se på rekene som en kjempegod snacks.

Vil du ha rekeyngel etterhvert (som vokser opp og ikke bare blir mat) begrenses det enda mer.

Små stimfisk, kuhliiål, corydoras og diverse maller vil gå greit om du ikke satser på rekeyngel. Har lest om guppy til og med som tar voksen reke, og da sier det seg selv at valget er begrenset. Ciklider (inkl. dvergciklider) har jeg selv erfart at ikke fungerer.

Ønsker du rekeyngel, sitter du stort sett igjen med maller og corydoras som passende beboere. Til og med liten fisk som stjernedanio, dvergkardinalfisk og flekket blåøye tar rekeyngel så det står etter. Har selv sett sistnevnte ta rekeyngel på rundt 1 cm

Takk for svar, var det jeg fryktet :/ Jaja vi får se hva det blir da.
Hva med å bare holde reker og snegler, mye moro i det oxo. Hvis man har nok gjemmesteder kan nok noe rekeyngel overleve tross fisker, men selv små uskyldige fisker kan oxo ta de store rekene under skallbytte, mens det nye skallet fremdeles er bløtt, det har nemlig hendt hos meg.
Det beste kan vel være å satse på reker og snegler til å begynne med. Få masse flotte planter for rekene å gjemme seg i og når de er mangen kan du starte med en fisk eller to. Da er de kanskje mangen nok til å overleve å lærer seg å gjemme.
Jeg har selv dvergtannkarpe sammen med mine kirsebærreker. De vil nok ta litt yngel, men tror de store rekene er trygge.
Noen veldig små rasbora eller noe sånt. Men rekeyngel kan vel fort bli snacks uansett. Kan beplante litt da.
Takk for gode innlegg! Jeg får bare dekorere godt med planter og mose, og senere vurdere noen av de fiskene som har blitt nevnt her og krysse fingrene
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap