Alle sverddragerene dør

Jeg kjøpte 2 hanner og 3 hunner av sverddragerene. Etter garantitiden hadde gått ut, døde 2 hunner på samme dag. Har sjekket vannkvaliteten, og den var bra. Det var 2 venusfisk, og 4 guppy i dette karet.

Jeg tenkte at karet var for lite, 18 liter, så jeg tok de to siste hannene over til 48 liter. Der var det kun 3 platy fra før og en dverggurami.

Nå har jeg kun 1 igjen, av de fiskene jeg kjøpte for 1 mnd siden. Alle de andre fiskene lever ! Hva gjør jeg galt?

Jeg har dessuten en del trådalger (irriterende) og jeg skjønner ikke helt hvorfor de kommer? Kan det være dagslyset nå på sommeren?

Jeg takker for svar (igjen)
Her kan du lese lese litt om hva sverddrageren krever. Ut ifra det som jeg skjønner av det som står der så blir gjorde du helt riktig når du tenkte at 18'litern var for liten og det var bra at du flyttet dem over i 49 litern, men dessverre så er den alt for liten den også.
Sverdrageren krever et MINIMUM-kar på 120 liter så de vil nok ikke trives noe mer i 48 literen. anbefaler deg og enten skaffe deg et større kar eller prøve og få solgt dem igjen eller gitt dem bort.
Oj, da var nok de karene mine for små ! Egentlig synes jeg de burde spurt i butikken hvor stort karet var, for det var ikke i mine tanker !!

Takk for svar !

De fleste butikker er mer ute etter å selge enn at fiskene havner bra steder. Det er ganske mye opp til akvaristen selv og finne ut hva fiskene krever osv. Så neste gang du vil kjøpe fisk, sjekk her først.
Går du på kunnskap oppe til venstre, så på fiskebasen, så vil du se hvilke fisker som trenger hva, men når du finner ut det og alt blir bra, kan du sette deg ned og nyte denne fantastiske hobbyen.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D. Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap