Spørsmål om hva som går sammen
Har en del spm. om hva jeg kan ha i karet mitt.
Vel, jeg har 1 kakadueciklider. 1 ancistrus og 4 platy i en 112l.
Og jeg skal kjøpe noen andre fisk snart.
1. Har lyst til å kjøpe:
10-12kardinaltetra . 2kakadueciklider til (har en hann,tenkt å kjøpe 2hoer til)
1 ancistrus til.
Men jeg har også lyst å kjøpe noen sommerfuglciklider også. Kanskje 2 hoer og 2 hanner.
2.
Kan jeg ha sommerfuglciklider og kakadueciklider sammen i samme kar?
3.
Jeg tar gjerne imot forslag om annen fisk jeg kan kjøpe =)
Vel, jeg har 1 kakadueciklider. 1 ancistrus og 4 platy i en 112l.
Og jeg skal kjøpe noen andre fisk snart.
1. Har lyst til å kjøpe:
10-12kardinaltetra . 2kakadueciklider til (har en hann,tenkt å kjøpe 2hoer til)
1 ancistrus til.
Men jeg har også lyst å kjøpe noen sommerfuglciklider også. Kanskje 2 hoer og 2 hanner.
2.
Kan jeg ha sommerfuglciklider og kakadueciklider sammen i samme kar?
3.
Jeg tar gjerne imot forslag om annen fisk jeg kan kjøpe =)
Postet 16.07.08 kl 13:46
Eirik PedersenHar en del spm. om hva jeg kan ha i karet mitt. Vel, jeg har 1 kakadueciklider. 1 ancistrus og 4 platy i en 112l. Og jeg skal kjøpe noen andre fisk snart. [B]1.[/B] Har lyst til å kjøpe: 10-12kardinaltetra . 2kakadueciklider til (har en hann,tenkt å kjøpe 2hoer til) 1 ancistrus til. Men jeg har også lyst å kjøpe noen sommerfuglciklider også. Kanskje 2 hoer og 2 hanner. [B]2.[/B] Kan jeg ha sommerfuglciklider og kakadueciklider sammen i samme kar? [B]3.[/B] Jeg tar gjerne imot forslag om annen fisk jeg kan kjøpe =)
Kakadueciklider og sommerfuglciklider kan du ha i lag. Dei kommer fra samme sted så det skal ikkje vere noe problem. Du kan søke litt å se så ser du at det er mangen andre og som har kakadue og sommerfuglciklider i lag.
Du han kansje han en gruppe med Corydoras ?
Postet 16.07.08 kl 19:19
Er nok uenig med Magnus. I et så lite kar ville jeg bare hatt ett enkelt par med ciklider. Disse dvergciklidene er nok små og søte, men når de begynner å leke så vil de bli veldig territorielle og i et så lite kar så er det rett og slett ikke plass til flere.
I tillegg er sommerfugler noe skjøre og kan lett bli syke av stress. Noe som garantert skjer om det er flere enn et par ciklider i karet.
Anbefaler også bare en hunn og en hann om du velger kakaduer av akkurat samme grunn. Hunnene vil nemlig også danne revir og jeg er redd for at om du setter inn to hunner så blir det for trangt.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg nøyd meg med en partner til den kakaduen du har og eventuelt en stim med kardinaler. Sjekk i fiskebasen når det gjelder verdiene de forskjellige fiskene vil trives i. Jeg mistenker at platy og kardinaler ikke trives i samme vannverdier så det kan hende du bør velge bare en av artene.
I tillegg er sommerfugler noe skjøre og kan lett bli syke av stress. Noe som garantert skjer om det er flere enn et par ciklider i karet.
Anbefaler også bare en hunn og en hann om du velger kakaduer av akkurat samme grunn. Hunnene vil nemlig også danne revir og jeg er redd for at om du setter inn to hunner så blir det for trangt.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg nøyd meg med en partner til den kakaduen du har og eventuelt en stim med kardinaler. Sjekk i fiskebasen når det gjelder verdiene de forskjellige fiskene vil trives i. Jeg mistenker at platy og kardinaler ikke trives i samme vannverdier så det kan hende du bør velge bare en av artene.
Postet 16.07.08 kl 19:57
Tante AstridEr nok uenig med Magnus. I et så lite kar ville jeg bare hatt ett enkelt par med ciklider. Disse dvergciklidene er nok små og søte, men når de begynner å leke så vil de bli veldig territorielle og i et så lite kar så er det rett og slett ikke plass til flere. I tillegg er sommerfugler noe skjøre og kan lett bli syke av stress. Noe som garantert skjer om det er flere enn et par ciklider i karet. Anbefaler også bare en hunn og en hann om du velger kakaduer av akkurat samme grunn. Hunnene vil nemlig også danne revir og jeg er redd for at om du setter inn to hunner så blir det for trangt. Hadde jeg vært deg så hadde jeg nøyd meg med en partner til den kakaduen du har og eventuelt en stim med kardinaler. Sjekk i fiskebasen når det gjelder verdiene de forskjellige fiskene vil trives i. Jeg mistenker at platy og kardinaler ikke trives i samme vannverdier så det kan hende du bør velge bare en av artene.
ok eg søkte bare på kakadue ciklide og at kom det opp på den listen på siden der det viser kv afisker folk har i lag at det var noen som hadde kakadue og sommerfuglciklider i lag og defor tenkte eg at gjekk.
Postet 16.07.08 kl 20:05
Det kan nok gå i større akvarier, men siden mange Apistogramma-arter vil ha et revir på hele grunnflaten i en 112 liter så er det nok duket for mye konflikter med flere par.
Snakker dessverre av egen erfaring. Prøvde i begynnelsen av min akvariekarriere med sommerfugler og Apistogramma agassizii og det gikk helt fint fram til de ble kjønnsmodne
Når det gjelder vannverdier så har du rett, Magnus. Disse kan gå i samme type vann.
Snakker dessverre av egen erfaring. Prøvde i begynnelsen av min akvariekarriere med sommerfugler og Apistogramma agassizii og det gikk helt fint fram til de ble kjønnsmodne
Når det gjelder vannverdier så har du rett, Magnus. Disse kan gå i samme type vann.
Postet 16.07.08 kl 20:12