Karantene akvarie og tid

Inaktiv bruker
Hei jeg har nå hatt fisk i et karantene akvarium i 4 dager og har veldig lyst lit å sette fisken i hoved akvaiet grunnen er at det allerede er ca 20 fisk i karantene akvariet i tillegg til de 80 jeg har i karantene, dette er et 180 liters akvarie, så jeg tror de har lyst over i det store (530l) råd ønskes?
Har ikke sett noen sykdomstegn i karantene akvariet.
Re: karantene akvarie og tid
Jeg synes 4 dager er litt kort tid til å avgjøre om ny fisk har med seg sykdom eller ikke.
Det er jo noe som heter inkubasjonstid, som er tiden fra en fisk er smittet til sykdommen bryter ut.
Nå er ikke jeg sikker på hvor lang inkubasjonstid det er på f.eks. hvitprik.

Jeg har pleid å la fisken gå 14 dager til en måned i karantene.
Inaktiv bruker
hei, takk for svar, inkubunasjonstiden på feks hvitprikk er kanskje så lite som 2-3 dag i om syklus. men det finnes jo masse annet skummelt, og så er jeg jo redd for nitrit i et så overbefolket akvareie da.. 100 gange 5 skulle gi 500 liter men mitt er jo bare 180.
help-
Noen få dager er ikke nok karantene. Jeg har hatt fisk i karantene der f.eks. hvitprikk brøt ut på dag 15 etter innkjøp.

Minimum er 3 uker, helst 4, hvis man skal være sikker.
Inaktiv bruker
Mona; jeg har et volum dilemma, hva skal jeg gjøre? les tidligere for beskrivelse.
Leser at du har et plass problem, men uansett så bør man ha fisker i minimum 4 uker i karrantene. Enkelt og greit.
Ellers så er karrantene bare tull.
Har du ikke plass så bør du ikke kjøpe/motta fisker i det tempoet du gjør.
har selv lyst på endel flere fiske typer jeg og, men sliter med plass problemer, derfor tar det tid før jeg får det jeg vil ha.
Inaktiv bruker
hadde en sykdom skjønner eu ahr uv i hoved akvariet da.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap