Nytt akvarie.
Skal kjøpe et 325L akvastabil rammeakvarie.
Men, aner ikkje kva slags fisk eg skal ha i. og heller ikkje korleis eg skal innrede det.
Ønsker noe fisk med litt størrelse på. scalare el. lignende. Veit kun der blir nokre corydoras. Noken som har forslag?
Har avvikla 54l,eren , men har enno 120l i bruk. Har planer om å selge den og, men da må eg ha fisken i den nye. Har mest div. tetra.
Har slått ifra meg discus, da dette er vanskelig fisk, men ønsker litt størrelse på fisken.
Tips tas imot med takk.
Postet 30.08.08 kl 10:02
Synd du har slått fra deg diskus, det er kongen i ferskvann.
Har selv diskus sammen med scalarer, det er et utrolig vakkert syn.
Diskus er ikke vanskelig, men krever utrolig reit vann, har man det så lever diskusen i utrolig mange år.
Men diskuser er ikke for "late"mennesker, gidder man ikke den jobben det kreves for å ha diskuser, ja da er det bedre å velge en annen fisk.
Og jobben med å holde bra vannkvalitet/holde vannkvaliteten på topp hele tiden, er et knall godt filtersystem + vannbytter.
Har/gjør du det, ja da får du de fineste ferskvanns fiskene som er å oppdrive.
Lykke til med valget, ikke lett det-er jo så mye fint, men ikke noe som kan måle seg med store diskuser(min smak og mening da).
Har selv diskus sammen med scalarer, det er et utrolig vakkert syn.
Diskus er ikke vanskelig, men krever utrolig reit vann, har man det så lever diskusen i utrolig mange år.
Men diskuser er ikke for "late"mennesker, gidder man ikke den jobben det kreves for å ha diskuser, ja da er det bedre å velge en annen fisk.
Og jobben med å holde bra vannkvalitet/holde vannkvaliteten på topp hele tiden, er et knall godt filtersystem + vannbytter.
Har/gjør du det, ja da får du de fineste ferskvanns fiskene som er å oppdrive.
Lykke til med valget, ikke lett det-er jo så mye fint, men ikke noe som kan måle seg med store diskuser(min smak og mening da).
Postet 30.08.08 kl 10:36
Postet 30.08.08 kl 10:53
Postet 30.08.08 kl 13:13
Man må passe på at vannverdiene fiskene krever + maten de spiser er den samme. Malawi krever høy Ph og hardt vann, og mange av artene er rene algespisere.
Nå finnes det over 650 varianter av malawi, så utvalget er det ingenting å si på
Hvis du ikke gidder å styre med vannverdier og tillsetningsstoffer, så anbefaler jeg deg å sjekke vannet der du bor og velge fisk ut i fra dette. Ta med vann til dyrebutikken din og spør om de kan teste det for Ph og Gh.
Nå finnes det over 650 varianter av malawi, så utvalget er det ingenting å si på
Hvis du ikke gidder å styre med vannverdier og tillsetningsstoffer, så anbefaler jeg deg å sjekke vannet der du bor og velge fisk ut i fra dette. Ta med vann til dyrebutikken din og spør om de kan teste det for Ph og Gh.
Postet 30.08.08 kl 13:27
Endret: 30.08.08 kl 13:30
Postet 30.08.08 kl 13:40
Postet 30.08.08 kl 13:43
donnaTrur at her er litt bløtt vatn. Men skal få sjekka opp dette. Det hadde vore fint med 2 dickus, men å tappe ut 100l vatn annen kvar dag veit eg ikkje.
Du trenger ikke tappe 100 liter hver dag
Her er det snakk om 10% daglig. I ditt kar vil vel det bli 20-30 liter.
Karet er på 325 liter, minus grus, stein, eventult en rot eller fler. Med dette oppi så er det vel plass til ca 250 liter vann sånn grovt regnet.
10% av dette igjen utgjør da daglige bytter på 25 liter.
Postet 30.08.08 kl 13:47