Trenger litt hjelp fra dere erfarne!

Hei,

Har hatt et 60 liters akvarium i noen uker nå og siden ingen av "ekspertene" i dyreforretningene ga meg riktig råd, sitter jeg med fire stakkarer (slørhaler) og en liten algespiser (sorthvit med bart, litt støvsugeaktig) i dette karet.

Jeg hadde et åttekanta mindre, før jeg byttet med to slørhaler og denne sugeren. Den ene slørhalen døde før jeg fikk det nye, uvisst av hvilken årsak, vannverdiene var gode.

Etter flytting ble den andre av de gamle slørhalene syke og denne er nå VELDIG syk. Vannverdiene er bra og ingen på dyreforretningen kan fortelle meg hva som feiler den. Jeg har fått noen bakteriedrepende medisiner, en lillafarget og en sterk blågrønn som jeg begynte med i går.

Ingen bedring til i dag og jeg er redd jeg må avlive stakkaren. Den har vært tuslete en stund men tilstanden forverret seg for tre fire dager siden. Nå ligger den i grusen på siden eller rygg og puster tungt. Finnene er frynsete og den har mistet noen skjell. I tillegg er det kommet noen sorte, ser neste ut som alger på sidene.

Nok om det, jeg er redd løpet er kjørt for denne.
Men aldri så galt enn at det er godt for noe. Man lærer så lenge man lever.

Jeg har saumfart nettet etter informasjon for å redde denne fisken og kom over denne siden her. Jeg er nå helt fersk medlem og har lest masse. Jeg er helt på bærtur visstnok og trenger nå flere gode råd som jeg er sikker på at dere kan gi meg.

60 literen er ny, har Eheim 2008 pumpe og det fulgte med varmekolbe Jæger? tror jeg ( som ikke har vært i bruk, siden jeg har slørhaler).
Nå vil jeg starte helt på nytt, så riktig som mulig denne gangen! Ingen stakkars slørhaler!

Men karet er der i tillegg til egen interesse for min to år gamle datter. Derfor kunne jeg tenkt meg fargerike fisk, kanskje noen morsomme snegler, reker , eller ål eller noe, samt friske fine planter og noen røtter.

Kampfisk er flott, hva går sammen med denne?

Datteren min er opptatt av farger og morsomme skapninger. Men de skal jo trives sammen og mer enn det være fornøyd med plassen. Jeg kunne tenkt meg et større kar, men har lyst til å forstå hobbyen litt mer før jeg drar i veien med det. I tillegg er plassmangel et aldri så lite problem.

Så lurer jeg på nå som det har vært sykdom i dette karet. Jeg har fått beskjed om å skifte filter etter medisinene og har bestilt nye.

Jeg har en liten Fluval pumpe i tillegg i karet, for mye luft?

Må jeg desinfisere det før ny fisk kan komme til?

Hvor kan jeg gjøre av den lille sugeren?
Beholde den? Eller starte helt på nytt?

Hjelp, hjelp jeg trenger hjelp og takker og bukker og bøyer meg i støvet av deres vitenskap og erfaring!

Høna
...Hei, og velkommen...

...Det første som er greit er å lese og forstå denne artikkelen av Holger Lockertsen...Masse nyttig informasjon som sikkert kommer til å lede til fler spørsmål...

...Når det gjelder sammensetning av fisk i en 60 liter så vil jeg ikke anbefale deg å ta med kampfisk...Dersom den er agressiv så blir det litt liten plass for den å gå sammen med andre fisk...Du vil jo heller ikke at datteren din skal bli glad i fisken også dra en "Doffen" på henne...

...Registrér karet ditt og legg inn et bilde, så får du noen ganger bedre råd og slipper og komme med samme opplysningene hele tiden, da kan vi gå inn å se hva oppsettet er...

...Jeg tror nok ikke vannverdiene dine er bra, med mindre du har testet disse selv med dråpetest...Kjøp dette, for du kommer helt sikkert til å bli "plaget" med spørsmål om vannverdier og hvordan de er testet...

...Det var en kjapp "intro"-post, og for å plukke ut fisk vil jeg be deg bla litt i fiskebasen her inne og kanskje kike litt på topp 100...Lag en sammenstning som utgangspunkt og spør utfra det, da får du gjerne bedre svar om fisk du faktisk kan tenke deg...

...Lykke til!
Takk for svar
Jo dråpetestet vannet med selvkjøpte preparater og dobbelsjekket i dyrebutikk og det så greit ut. Fisken er død nå forresten....

Takk for tips om artikkel, alle fiskerasene i basen forvirrer bare mer da man ikke vet hvem som går med hvem, men jeg får fortsette letingen.

Og synd det med kampfisken, men takk for tips.
Registrering av kar
Forresten hvordan registrere jeg karet?
På "dine snarveier" ("øverst" til venstre), og så er det noe som heter "registrer akvarium". Der=)
Hvilke vannverdier testet du? De viktigste er ammoniakk, nitritt og nitrat. De to første skal alltid være på 0, mens nitrat er bare bra i små mengder. Det viser at filteret fungerer som det skal og fungerer som plantenæring.
Selv testet jeg pH (nøytral) Og no2 (0,1). I dyrebutikken testet dem flere ting og de sa at det var ok. Men nå hører jeg så mange rare historier om ekspertisen der...
Kampfisk går fint med corydoras. De er ikke av de mest fargerike men de er morsomme Kampfisk går også (normalt) sammen med rolige fisk som platy (OBS ikke molly og det er litt individuellt fra kampfisk til kampfisk hvem han vil dele bosted med), samt neontetra. Sikkert endel andre også. Bare pass på at du ikke overbefolker og tar hensyn til ulike behov hos fiskene når du velger oppsett og temperatur; står mye i kunnskapsbasen på denne siden. Lykke til

Kampfisk går som regel ikke bra med guppy heller.

Kampfisk er ikke noe trygt valg for å si det sånn. Man har de 'gjennomsnittlige' som tåler bunnlevende fisk, men ikke noen andre fisker i sitt eget sjikt. Så har man de bedagelige som ikke bryr seg om noen andre fisker i det hele tatt. Og så har man de ekstremt aggressive som ikke tåler andre levende vesener i karet sitt, inkludert bunnlevende fisker.

Hvis du går for kampfisk er det lurt å kjøpe den sist, slik at den med en gang blir vant til å dele territoriet sitt. Du må også holde øye med dem et par uker for å være sikker på at han ikke skader andre fisker i karet. Selv om du ikke ser at han angriper noen, kan du komme til å oppdage uforklarlige skader på andre fisker, og da er det sannsynligvis kampfisken som er synderen.

Men først må jo det nye filteret kjøres inn. Du mister alle filterbakterier dersom du bytter ut filteret, og da må karet få stå uten fisk i 4-5 uker til det er innkjørt. Og deretter putter du oppi 2-3 fisker annenhver uke til du har alle fiskene du vil ha. Dette er for å ikke overbelaste filteret ved å putte oppi masse fisk på en gang.
Tusen, tusen takk for nyttige tips folkens!

Ja for å bytte filteret med medisiner er viktig som hun på dyrebutikken sa? Så da kan jeg like gjerne begynne helt på "scratch"?

Så egentlig med kampfisk kan det gå dårlig med mangfold i karet da. Lønner det seg å kjøpe kampfisk som står med annen fisk i akvariebutikken da?
....hvis jeg velger kampfisk?

Hva med reker, snegler, ål og den slags da? Hvem går de sammen med, hvem går sammen med dem?

MANGE fisker i fiskebasen!!!....svært vanskelig...

Noen tips om neon med litt spreke farger....bortsett fra kampfisk?

Må kampfisk ha partner? Trives den best med frue?
Hvor mange individer kan man ha i et 60 kar?
Vil anbefale guppy og platy. Disse kommer til å få babyer. Det er alltid gøy.

Når toåringen din stikker fingrene i vannet, vil de komme for å snuse, det er ihvertfall gøy.

På bunnen kan du ha noen corydoras (fex. panda) - artige fisk som bær holdes i gruppe.

I tillegg bør du ha masse planter.

Den gamle åttekanteren kan du gjøre om til reke og sneglekar. Masse gøy å titte på selv om det ikke er mange liter...

Vet ikke om det er behov for sterilisering, men i så fall kan du bruke hydrogenperoksyd som pensles på utstyret.
Vær i så fall spesielt obs på røtter og annet som er porøst.

Dersom du har en akvarieklubb i nærheten, er det et ypperligt sted å skaffe seg planter og fisk. Ellers kan du jo titte under rubrikk her.

Putt inn så mye planter du "orker" og la det stå noen uker før du putter i fisk. Er det snakk om noen få yngel kan du ta dem i med en gang om du har planter.
det fins ingen regel om hvor mange fisk man kan ha i diverse akvarierstørrelser.
Skulle jeg hatt kampfisk i en 60 liter så ville jeg nok valgt ut samboere med omhu. Jeg synes kuhlii-åler er et godt valg. I tillegg kan du kanskje ha et par eplesnegler til å ta seg av overskuddsrester og alger. Disse sneglene fås i mange farger, til og med rosa og lilla. Det anbefales ikke å holde kampfiskhunnen permanent sammen med hannen når karet er så lite, så kjøp bare en av dem (og hannene er jo de som ser penest ut).

Om du tenker på å starte opp fra bunnen av, med nytt filter osv, så bør du få omplassert mallen du allerede har. Du vil ellers måtte skifte vann daglig for å holde først ammoniakk/ammonium og senere nitritt, på et levelig nivå for mallen. Begge disse verdiene skal være på 0 for at fiskene skal ha det bra. Ser at du har hatt utslag på nitritt så du skal ikke se bort fra at dette har vært en medvirkende årsak til at fiskene dine døde.

Nystartede akvarium/nye filter må normalt stå i 4-5 uker før det er klart til å ta imot fisk. For å gi filterbakteriene noe å jobbe med så kan det tilsettes noe fiskemat innimellom. Denne og denne artikkelen gir masse god informasjon om hva som skjer under innkjøringen.

Tipser også om at du i fiskebasen kan legge inn søk på antall liter slik at utvalget blir tilpasset størrelsen på akvariet ditt. Om du har lyst til å velge noe annet en kampfisk så kan du ta utgangspunkt i en av fiskene du liker og velge de andre ut fra vannverdiene de vil ha, eller rett og slett spørre her om hvilke fisker som kan passe sammen med den. Det kan også være greit å se på hvilke områder i karet de trives best i så du har arter som både er høyt og lavt i karet.

Lykke til med akvariet. Du skal se det går mye bedre nå som du har funnet veien inn på Akvaforum
Gjett om jeg er glad for at jeg fant dette forumet!!!!!!

Dere er supre!!!!

Takk Trygve for tips om barnevennlige varianter og Tante Astrid også for gode tips!...og alle dere andre også som har svart meg tidligere i dag!!

Ja en av verdiene var 0,1 er det nok utslag det da ja? Synes det er rart de ikke kan gi beskjed om det der de skal ha greie på slikt...men, men, nok om det....Er på rett sted nå tror jeg!

Så nå skal jeg bare få omplassert de jeg har. Tømme karet å starte om igjen!

Skal titte litt mer på fisk og planlegge godt denne gang!

Takk takk igjen!

Og flotte kar dere andre har lagt ut!!! Elsker det Asiakaret ditt blant annet, Astrid!

Nå har jeg vondt for å rive meg fra denne sida!
Sand som bunnlag gir deg også større muligheter for hvilke fisker du kan ha.

Vil på bakgrunn av egen erfaring fraråde å ha kampfisk sammen med platy (og sikkert mange flere typer fisk) fordi platyen kan finne på å nappe finnene til kampfisken.

mine nybegynnerfisker ble platy, guppy og ancistrus bl. a. Hvis du vil ha guppy kan det jo være en ide å skaffe deg hann og hunner med samme farge slik at du kan få fram flotte yngel.
Kan trøste deg med at det ikke er bare du som synes det er vanskelig å plukke ut en fiskesammensettning ut fra fiskebasen. Jeg hørte på de i butikken jeg - og sitter nå med en fiskesuppe som jeg ikke vet helt hva jeg skal gjøre med.

Så det er lurt å finne ut i god tid hva man ønsker å ha i akvariet.

Jeg er også opptatt av fargerike fisker, noe som er en fryd å se på. Og har vært inne på platy - men da må man igjen tenke på hvem man har den sammen med, for de ønsker en helt ann verdi på vannet enn mange andre fisker (derfor det er fiskesuppe her hos meg)

Ville nok tømt hele akvariet, og startet helt fra begynnelsen av for å få bort medisiner og smitte stoffer. Og så la akvariet kjøres inn med masse planter, til det er klart for å sette inn fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap