Mange av fiskene mine dør.
Hei
Kjøpte meg ett brukt akvarium for ca 4 uker siden. Det er på 230 liter. Hadde akvarium i mange år tidligere, men har hatt en pause på noen år nå. Det fulgte med 15 fisk og ett par store planter. Det var 4 stk Scalare, 5. stk. Skjørtetetra. 1. stk svart Molly, 1. stk. Blå Gurami, 1 skt Sverddrager hann, 1 stk platy hunn og en øreål. Jeg satte det opp og lot det roe seg ett par uke og alt så greit ut. Så kjøpte jeg 10 stk Rødmunntetra og 10. stk Kardinal tetra. Kjøpte to hunner til Molly hannen og to sverdrager hunner.Prøvde også på en kampfisk hann. Nå har jeg bare 2. stk Rødmunntetra og 4.stk kardinaltetra igjen. Alle Mollyene har død, også hannen som fulgte med. Øreålen er død, og kampfisken levde bare i 2 dager. Kjøpte også 2.stk Blå Gurami, en av disse døde. Skifter vann regelmessig, ser at plantene trives Vannet er ca 7,5-8 i PH No2 er grei, GH er 7 og KH er 5. Vet vel at ikke Tetra liker så hard vann, men synes det blir litt mange døde. Var kanskje litt utålmodig med og kjøpe fisk. Hva med SkjørteTetra og Scalaren, er de litt dominante, eller er det noe med vannet. Det går så veldig fort. Fra og være aktive, spise og svømme ,så ligger de døde neste dag uten å se ut som de er syke.
Kjøpte meg ett brukt akvarium for ca 4 uker siden. Det er på 230 liter. Hadde akvarium i mange år tidligere, men har hatt en pause på noen år nå. Det fulgte med 15 fisk og ett par store planter. Det var 4 stk Scalare, 5. stk. Skjørtetetra. 1. stk svart Molly, 1. stk. Blå Gurami, 1 skt Sverddrager hann, 1 stk platy hunn og en øreål. Jeg satte det opp og lot det roe seg ett par uke og alt så greit ut. Så kjøpte jeg 10 stk Rødmunntetra og 10. stk Kardinal tetra. Kjøpte to hunner til Molly hannen og to sverdrager hunner.Prøvde også på en kampfisk hann. Nå har jeg bare 2. stk Rødmunntetra og 4.stk kardinaltetra igjen. Alle Mollyene har død, også hannen som fulgte med. Øreålen er død, og kampfisken levde bare i 2 dager. Kjøpte også 2.stk Blå Gurami, en av disse døde. Skifter vann regelmessig, ser at plantene trives Vannet er ca 7,5-8 i PH No2 er grei, GH er 7 og KH er 5. Vet vel at ikke Tetra liker så hard vann, men synes det blir litt mange døde. Var kanskje litt utålmodig med og kjøpe fisk. Hva med SkjørteTetra og Scalaren, er de litt dominante, eller er det noe med vannet. Det går så veldig fort. Fra og være aktive, spise og svømme ,så ligger de døde neste dag uten å se ut som de er syke.
Postet 09.09.08 kl 22:48
Du lister opp de vannverdiene som vanligvis testes ved hjelp av strips. Er det strips-test du har brukt, eller er det dråpetester?
Du skriver også at NO2 er "grei", men eksakte verdier er bedre å oppgi.
Hvis du har brukt strips, kan det meget godt hende du har nitritt selv om ikke stripsen viser utslag... så elendige er de.
Når du kjøpte akvariet, hva gjorde du med filteret som fulgte med? Hvor lenge stod det avslått hos selger, og under transport fra selger og hjem til deg før du fikk startet det opp hjemme hos deg?
Du skriver også at NO2 er "grei", men eksakte verdier er bedre å oppgi.
Hvis du har brukt strips, kan det meget godt hende du har nitritt selv om ikke stripsen viser utslag... så elendige er de.
Når du kjøpte akvariet, hva gjorde du med filteret som fulgte med? Hvor lenge stod det avslått hos selger, og under transport fra selger og hjem til deg før du fikk startet det opp hjemme hos deg?
Postet 09.09.08 kl 22:52
Endret: 09.09.08 kl 22:54
tror ikke kardinalene liker så hardt vann.
Scalarene spiser små fisker så om kardinalene er små er kanskje scalaren synderen.
Skjørtetetraen mener jeg også kan opptre agressivt.
har du sett prikker eller noe på fiskene?
har du sett "sammenklistrede " finner på platy og molly? Da er de syke.
Tror også et problem er at du har kjøpt for mange på en gang, at man heller bør kjøpe noen om gangen og sette i, for det er en belastning for fiskene å få oppi nye - og slikt skaper stress - og stress kan skape sykdom og sårbare fisker.
Scalaren er en dominant fisk, og jeg fikk beskjed om at man måtte ha tøffe fisker sammen med dem, f.eks guramier. Og ble anbefalt å flytte litt på tingene i akvariet, for de er teritoriale
Scalarene spiser små fisker så om kardinalene er små er kanskje scalaren synderen.
Skjørtetetraen mener jeg også kan opptre agressivt.
har du sett prikker eller noe på fiskene?
har du sett "sammenklistrede " finner på platy og molly? Da er de syke.
Tror også et problem er at du har kjøpt for mange på en gang, at man heller bør kjøpe noen om gangen og sette i, for det er en belastning for fiskene å få oppi nye - og slikt skaper stress - og stress kan skape sykdom og sårbare fisker.
Scalaren er en dominant fisk, og jeg fikk beskjed om at man måtte ha tøffe fisker sammen med dem, f.eks guramier. Og ble anbefalt å flytte litt på tingene i akvariet, for de er teritoriale
Postet 09.09.08 kl 22:56
Postet 09.09.08 kl 22:57
mona oDu lister opp de vannverdiene som vanligvis testes ved hjelp av strips. Er det strips-test du har brukt, eller er det dråpetester? Du skriver også at NO2 er "grei", men eksakte verdier er bedre å oppgi. Hvis du har brukt strips, kan det meget godt hende du har nitritt selv om ikke stripsen viser utslag... så elendige er de. Når du kjøpte akvariet, hva gjorde du med filteret som fulgte med? Hvor lenge stod det avslått hos selger, og under transport fra selger og hjem til deg før du fikk startet det opp hjemme hos deg?
Jeg gjorde ikke noe med filteret, og han tømte det samme dagen som jeg hentet det, Jeg satte det opp om kvelden samme dagen
Postet 09.09.08 kl 23:01
Det kan være at de nye fiskene du har kjøpt i butikk og plumpet uti akvariet, har bragt med seg smitte som har spredd seg. Nøyaktig hva det kan være er ikke godt å si, til det er for få symptomer beskrevet.
Du har selvsagt vært svært forsiktig slik at vaskemidler e.l. IKKE kan komme i kontakt med noe som er i kontakt med akvarievannet? Du har ikke pusset lysrørene rene med vinduspuss eller en klut som har vært brukt til rengjøring i huset? Du bruker ikke husets vaskebøtte til vannbytter i akvariet for eksempel? Har du forsøkt å rengjøre noe av akvarieinventaret med annet enn varmt vann?
Det blir mange spørsmål, men ved uforklarlige massedødsfall må man bare begynne et sted, og forsøke og nøste opp en årsak
Da har du iallefall hatt giftig nitritt i akvariet. Mulig du har ammoniakk også. Du har altså startet med et dødt filter og hatt fullt av fisk i fra dag en... ikke å anbefale. Dette har sannsynligvis drept en del av fiskene dine, det er ganske stor mulighet for det iallefall. En bakteriekultur i et filter overlever ikke en hel dag avslått. Og uten de verdifulle filterbakteriene som tar seg av giftstoffene nitritt og ammoniakk, går det som regel dårlig.
Tetra-testen viser resultatet 0,3 dersom det er mellom 0 og 0,3 som gult fargesvar. Det betyr at du kan ha noe nitritt nå også.
Om gulfargen er varm gul, kyllinggul kan man si, kan det bety at det er spor av nitritt (f.eks. 0,2). Er den stikkende helt lys gul med et snev av limegrønn, er det null.
Du har selvsagt vært svært forsiktig slik at vaskemidler e.l. IKKE kan komme i kontakt med noe som er i kontakt med akvarievannet? Du har ikke pusset lysrørene rene med vinduspuss eller en klut som har vært brukt til rengjøring i huset? Du bruker ikke husets vaskebøtte til vannbytter i akvariet for eksempel? Har du forsøkt å rengjøre noe av akvarieinventaret med annet enn varmt vann?
Det blir mange spørsmål, men ved uforklarlige massedødsfall må man bare begynne et sted, og forsøke og nøste opp en årsak
Arnt ØstensenJeg gjorde ikke noe med filteret, og han tømte det samme dagen som jeg hentet det, Jeg satte det opp om kvelden samme dagen
Da har du iallefall hatt giftig nitritt i akvariet. Mulig du har ammoniakk også. Du har altså startet med et dødt filter og hatt fullt av fisk i fra dag en... ikke å anbefale. Dette har sannsynligvis drept en del av fiskene dine, det er ganske stor mulighet for det iallefall. En bakteriekultur i et filter overlever ikke en hel dag avslått. Og uten de verdifulle filterbakteriene som tar seg av giftstoffene nitritt og ammoniakk, går det som regel dårlig.
Tetra-testen viser resultatet 0,3 dersom det er mellom 0 og 0,3 som gult fargesvar. Det betyr at du kan ha noe nitritt nå også.
Om gulfargen er varm gul, kyllinggul kan man si, kan det bety at det er spor av nitritt (f.eks. 0,2). Er den stikkende helt lys gul med et snev av limegrønn, er det null.
Postet 09.09.08 kl 23:01
Endret: 09.09.08 kl 23:08
mona oDet kan være at de nye fiskene du har kjøpt i butikk og plumpet uti akvariet, har bragt med seg smitte som har spredd seg. Nøyaktig hva det kan være er ikke godt å si, til det er for få symptomer beskrevet. Du har selvsagt vært svært forsiktig slik at vaskemidler e.l. IKKE kan komme i kontakt med noe som er i kontakt med akvarievannet? Du har ikke pusset lysrørene rene med vinduspuss eller en klut som har vært brukt til rengjøring i huset? Du bruker ikke husets vaskebøtte til vannbytter i akvariet for eksempel? Har du forsøkt å rengjøre noe av akvarieinventaret med annet enn varmt vann? Det blir mange spørsmål, men ved uforklarlige massedødsfall må man bare begynne et sted, og forsøke og nøste opp en årsak:-) [QUOTE=Arnt Østensen]Jeg gjorde ikke noe med filteret, og han tømte det samme dagen som jeg hentet det, Jeg satte det opp om kvelden samme dagen
Fikk jo med 15 fisk som jeg måtte sette ut, men disse gikk det greit med. En Platy døde, men ellers gikk det greit i de to ukene før jeg begynte å sette ut nye fisk. Jeg satte ikke ut alle på en gang, det gikk noen dager mellom, Det er stort sett nye fisk som dør, av de som fulgte med er det bare Ålen og en Platy, og en Molly som døde i dag. Skal ta nye prøver i morgen, skal ta ett godt bilde av det og legge det ut.
Må også si at det er første gang jeg er på forumet, høres ut som det er veldig mye kunnskap her, så må bare si takk for alle svar
Postet 09.09.08 kl 23:15
Glemte å si en ting bare: Bytt vann hver dag fremover
Bytt ca 30 % av vannvolumet hver gang.
Friskt, rent vann kan gjøre underverker. Er jeg i tvil om noe, hvis det virker som noe ikke stemmer helt i et av mine kar, så bytter jeg vann. Om ikke annet, så kjøper man seg ofte litt ekstra tid med det, tid man kan bruke til å få tenkt seg om og finne årsaker og løsninger.
Bytt ca 30 % av vannvolumet hver gang.
Friskt, rent vann kan gjøre underverker. Er jeg i tvil om noe, hvis det virker som noe ikke stemmer helt i et av mine kar, så bytter jeg vann. Om ikke annet, så kjøper man seg ofte litt ekstra tid med det, tid man kan bruke til å få tenkt seg om og finne årsaker og løsninger.
Postet 09.09.08 kl 23:46
Jeg er stygt redd du valgte verst mulig tidspunkt å sette inn ny fisk på. Når et filter kjøres inn, er mengden nitritt på topp ved ca. 3 uker. Ved å sette inn fisk etter to uker, hadde du et filter som var i stand til å håndtere noe ammoniakk, men ikke nitritt. Resultatet ble trolig en diger ammoniakk og nitrittopp samtidig, en svært giftig blanding. Ettersom PH-en er over 7, vil det også være mer ammoniakk enn ammonium (som er litt mindre giftig), så jeg tror du har noe av saken der.
Fisk som har overlevd slike tilstander vil være temmelig sårbare i forhold til sykdommer, da tøffe forhold senker immunforsvaret deres. Når det da kommer nye fisk i karet, har de trolig også med seg ny smitte som da kan angripe både ny og gammel fisk. Guramier er særlig ekle når det gjelder å ha med seg sykdommer. De bruker å dra med seg mye inn i akvariet hvis du ikke har dem i karantene først.
Det som i tillegg hadde vært greit å teste i vannet ditt, er ammoniakk og nitrat. Er testsettet ditt nytt, eller er det noe som fulgte med karet da du kjøpte det? Har du brukt noen medisiner i løpet av denne tiden? Vet du om det er kullfilter i filteret ditt?
Fisk som har overlevd slike tilstander vil være temmelig sårbare i forhold til sykdommer, da tøffe forhold senker immunforsvaret deres. Når det da kommer nye fisk i karet, har de trolig også med seg ny smitte som da kan angripe både ny og gammel fisk. Guramier er særlig ekle når det gjelder å ha med seg sykdommer. De bruker å dra med seg mye inn i akvariet hvis du ikke har dem i karantene først.
Det som i tillegg hadde vært greit å teste i vannet ditt, er ammoniakk og nitrat. Er testsettet ditt nytt, eller er det noe som fulgte med karet da du kjøpte det? Har du brukt noen medisiner i løpet av denne tiden? Vet du om det er kullfilter i filteret ditt?
Postet 09.09.08 kl 23:54
Jeg glemte å nevne at det heller ikke er noe unaturlig i at det er den nye fisken som dør. De har gjerne vært igjennom svært stressende ting (innfanging, transport, tilvenning til butikkkar, stadig vekk stress i butikkarene pga. innfanging av fisk, innfanging på nytt, transport på nytt, ny tilvenning til et nytt kar) før de kom til deg, og hvis tilstanden da ikke var ok i akvariet, så har heller ikke de fiskene så mye å gå på.
Hvor ofte bytter du vann? Hva gjør du når du bytter vann. Tilsetter du noe? Hvordan håndterer du filteret når du bytter vann?
Hvor ofte bytter du vann? Hva gjør du når du bytter vann. Tilsetter du noe? Hvordan håndterer du filteret når du bytter vann?
Postet 09.09.08 kl 23:59
Postet 10.09.08 kl 17:34