Malawi vs reinbuefisk

Hadde egentlig bestemt meg for Malawi men var i en butikk i dag og fikk se Reinbuefisk. Ble veldig usikker så nå lurer jeg på om det er noen som har for og i mot meninger?...
Hei du.
For det første: Jeg har aldri hatt regnbuefisk, og vet ikke noe om dem.
Men: Jeg har også gått og siklet litt på disse: Boesemans regnbuefisk.
Synes de ser spennende ut og man kan "samle" på spesielle typer utifra opprinnelses-sted. Regner med at man kan ha biotopakvarium med disse i.

Du bør også ha flere planter enn i et malawi-kar. Har sett bilder av flotte, fargerike plantekar med regnbuefisk i.

I følge fiskebasen så trenger de ikke så hardt vann eller høy PH som malawi, og da kan du redusere på evt tilsetningsstoffer.

Det som er artig med malawi (spesielt mbuna-gruppen) er jo at de har så mye på gang hele tiden. Hver fisk har sin personlighet og man blir stadig overrasket over det de finner på. Graver huler, flørter, skifter farger, munnruger, krangler om alt mulig osv
Kanskje regnbuefisk er stimfisk som bruker mye tid på "bare" svømming?
Ikke vet jeg.
Så det var bare noen tanker fra meg

PS: Regnbuefisk: Trenger kaldere vann og kan holdes i litt mindre akvarier.

Her er en link til et kar med regnbuefisk og planter (Bilde 1 og 2).
Det er annen fisk i karet også, så om det er rett fiskesammensetting, innredning osv vet jeg ikke.
Synes bare det er fint

Aquarium Design Group
Regnbuer
Hei. Vet ikke om du har bestemt deg nå, men jeg kan virkelgig anbefale deg et regnbueakvarie! Jeg har ikke angret ett sekund på et jeg valgte det. Her er det hvertfall ingen mangel på personlighet.

Skal du ha regnbuefisk er det mange å velge mellom. Jeg har bosemani, og velger du det bør du ikke ha dem sammen med andre regnbuer. De har en tendens til å bli litt aggressive, men mot andre fisker er de utrolig greie. De er veldig aktive svømmere og må derfor ha mye plass! Ca 150 l minimum. Jeg har dem i et 130 l, men skal flytte dem til en 300 l etter jul.

Fyll akvariet med masse planter, men la det være noen åpne svømmerom også. Dette er utrolig fasinerende fisker som skifter farge i løpet av dagen. I butikken kan de se veldig bleke ut, nesten hvite av og til. Det er ofte grunnet stress eller lite svømmeplass. I et akvarie hvor de trives, vil de med tiden vise stadig sterkere farger.

Unge fisker har lite farger og det er vanskelig å se forskjellen på kjønnene. Hannene har en lys gul til nærmest rød/orange bakpart med et klart skille ved fremparten som kan være hvit eller lys grå med sorte "tigerstriper", til kullsort. Jentene varierer i fargene fra hvit med to-tre gule/orange parallelle striper fra hode til hale, til brune med sorte horisontale eller vertikale "tigerstriper".
For hver generasjon, vil fargene bli svakere. Jeg tror viltfangede regnbuer fortsatt er mulig å få tak i, men de er hvertfall veldig dyre pga fargedrakten, og ikke noe du finner i dyrebutikken. Første generasjon eller andre generasjon er derimot fullt mulig å finne, og disse er ofte vel så fine som de viltfangede

Når du slår på lyset til akvariet etter natten, vil fiskene ha "ladet opp" fargene og er på sitt aller fineste. Unge fisker bleker ut i løpet av noen få minutter, mens eldre fisker etter hvert kan holde fargedrakten så godt som 24/7. Hannene kan slå av og på fargedrakteni løpet av sekunder. De viser seg ofte i lek og ved foring.

Pass på å ha dekkglass eller heldekkende armatur, da regnbuefiskene er gode hoppere, og vil hoppe etter all type mat. De spiser gjerne flakfor, men for å forsterke fargene trenger de røde mygglarver. Dette er favorittmat nr 1! De vil også kun leke om du varierer fôret. Da legger de eggene på mose eller vasspest, eller på hjemmelagde gytemopper av syntetisk garn som ikke farger.

Eggene er såpass hardføre at de tåler at du med en forsiktig hånd plukker dem av og legger dem i et eget kar. Flytter du dem ikke vil foreldrene spise eggene. Yngelen er ekstremt små og helt gjennomsiktige. Fôr dem med flakfor som du maler til støv. Til og med bosmider blir for store. Gi dem mange planter, der vil de også finne små organismer å spise. De vokser veldig sein, men jevnt

Lykke til! Gi gjerne en liten lyd om du går for regnbuer. Er ikke så mange slike kar å finne her på forumet. Hadde vært morro med noen flere

Mvh Andrea
Er min regnbuefisk drektig?
Hei. Er rimelig ny til hobbyen. Har 10 Regnbuefisker i en 240 liter, lurer på om den fremste på bildet er drektig? Ser slik ut når ein samanligner den med den rett bak?

Er det noken som kan fortelje meg kvar for ein art av Regnbuefisken vi har?
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap