Rovfisk i 350 literen...

Har lyst på et rovfiskakvarie.Og lurte på følgende fisker.
Channa bleheri,Praktbikir og Flatneset kattemalle aka Sorubim lima.
Er det mulig å ha disse sammen?
Om det er mulig? Ja.
Om det er så lurt? Tja..

Channa bleheri, blir ikke så stor, vil ha litt kaldt vann og går nok helt greit i 350 liter.

Praktbikir, blir litt stor og krever etterhvert et større karr enn det du har. Ønsker det varmere enn Channan.

Flatneset kattemalle bli veldig stor og krever et mye større karr en det du har. Temperaturmessig kan den gå sammen med begge ovenfornevnte arter. Men vil nok tippe at den vil betrakte Channan og bikiren som mat etterhvert.

Er det noen rovfisker som dere kan anbefale?Som kan gå sammen.Vil ikke ha oscar.
Spørs litt på hva du mener med rovfisk da. Et akvarium på 350 liter er da ikke så veldig stort, men kanskje ltt for stort til bare feks en channa, men mange av disse fiskene trives nok best i egne artskar.

Fôring er også etter problem da mange av fiskespisende fisk er vanskelig å få til å akseptere dødt fôr.

Utvalget er enormt stort, og det er vanskelig å sette sammen ei liste uten å vite noe om dine preferanser.

Er det ciklider, maller, ormehoder, bikir, kulefisk, bladfisk, halvnebb osv som er din interesse?

Er det den unike fiskens spesielle adferd, lek, utsende osv som er av interesse?

Ønsker du artskar, drive oppdrett eller bare et kar med en høy "WOW" faktor, uten å ta hensyn til de enkelte fisker behov?

Hvilken biotop er du ute etter? (Asia, Afrika, Sør Amerika Mellom Amerika osv) Har du noen spesielle preferanser på vannverdier?

Husk på de fleste fisker er "rovfisk" når sjansen byr seg.
Veldig gode spørsmål Nils
Har såvidt begynt å tenke på et "rovfisk"karr.
kommer ikke til å prøve oppdrett.
Lyst på et selskapsakvarium med litt "tøffe"fisker.
Som ligger mellom 10-30 cm.
Og som går sammen.
Klart det er mye som å stemme.Ph,Gh,temperatur og størrelse selvsagt.
Vil jo ikke ha en fisk som ender opp med å spise de andre fiskene.
Har ikke lyst på ciklider.Gjerne en malle eller to og 2-4 fisker i det øvre sikt.
En for meg vakker rovmalle er Pimelodus pictus. En liten stim med denne kan jo være et utgangspunkt.

Sommerfuglfisk, Pantodon buchholzi er vel en annen rovfisk som tar seg av overflaten og som ikke blir for stor.

Ellers må jeg vel si at jeg ikke er så bevandret i de andre artene som du ønsker. Rovfisk, slik jeg ser det, er enten slik som pictus, fyker rundt på evig matjakt eller som sommerfulgfisken som gjemmer seg i påvente av at bytte skal komme innenfor rekkevidden.
syns selv Monocirrhus polyacanthus er utrolig kul. Den sammen med noen store fine maller som panague eller noen store ancistrus hadde vært kult.

Taenioides cirratus er også en rå fisk, som ser rett og slett skremmende ut.

Men det jeg anbefaler deg å gjøre, skaff deg noe å drikke (gjerne vann :P ) sett deg ned ved pc'en og søk på alle fisker som er carnivore og str f.eks. over 15-20cm og som trenger akvarium mindre enn 350 liter. Velg hoved fisken/fiskene, og deretter kan du kanskje velge noen maller som trenger samme vann nivå, + evt snegler/planter osv.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap