Sammensettning i 160 liters med kuhlii-ål

Når jeg får flytta skal jeg få meg fisker igjen. Jeg har hatt fisk før og de ble da både gamle og trivdes, men jeg kan ikke kalle meg noe i nærheten av ekspert, så jeg spør her. Planen er et 160 liters. Jeg sikler litt på 180-200 liters også, men jeg tror 160 er mer realistisk. Ihvertfall før jeg vet hvordan leilighet jeg får meg osv. Uanett. Planen er å ha Kuhlii-år. 6-8 stk. Jeg syns de er fantastisk kule og vil uansett ha sånne. Så da blir spørsmålet hva jeg kan ha sammen med dem. Jeg tenker på å ha et par sugemaller (sikler litt på Blå Panaque) og et par av enten killifisk eller ciklider. Har ikke bestemt meg for hvilke, men disse har jeg ihvertfall sett på:
- palettciklide
- kurvciklide
- regnbueciklide
- lyrehalekilli
- Twostripe lyretail (Aphyosemion bivittatum )

Hvilke av disse vil kunne passe? Noen grunn til at de ikke skal gjøre det? Men alle disse fiskene trives jo enten på bunnen eller i midtsjiktet. Vil det bli overbefolket der? Jeg kunne også tenke meg en ekel stimfisk som f.eks. sebrafisk, men har dere noen forslag til fisk i toppsjiktet som kan passe inn? Noen andre kommentarer og forslag? Jeg vil ikke ha så veldig mange fargerike fisk, men noen få skikkelige fargeklatter som lyser opp.

Edit: glemte å nevne snegler. Jeg har skikkelig lyst på noen eplesnegler. Er det noen av fiskene jeg har nevnt som vil kunne spise mindre eplesnegler?
I en 160l kan - og bør - du ha langt fler enn 6-8 Kuhlii, dersom dette er favorittfisken din. 15-20 stk går ihvertfall bra
Ok, da blir det litt flere kuhlii!

Nå har jeg funnet noe skikkelig lekkert! Jeg vil ha kongotetra! Men da må jeg vel ha litt større kar :P
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap