Ancistrus l107... noen corydoras som anbefales

Hei er begynt å se fremover etter at karet 260l beveger seg i riktig retning under innkjøring. Det er 3 SAE i det nå og Skal ha fem ancistrus L107, som i dag er små (3-5 cm). Har også særdeles lyst på noen L047 etter hvert... noen som kan anbefale meg noen Corydoras som kan passe til ? Vi er jo nå i den fasen ( nybegynnere) hvor vi har lyst på alt....

Takker
Når det gjelder corydoras, så kan du jo nesten velge og vrake:

http://www.planetcatfish.com/catelog/genus.php?genus_id=1#380

Det du bør tenke på, er at du bør ha en gruppe, og ikke bare 2-3 stykker.
Folk anbefaler forskjellig fra 7-10 og oppover

Jeg liker veldig godt sp.black, melini, metae, paleatus og sterbai.
utrolig mange fine, tøffe, snodige...osv pansermalle er vel det jeg har sett i butikkene... mange av disse coryene er vel vanskelig å få tak i. Hvis en må ha dem i gruppe på mer en 6 -10 blir det trangt om plassen i bunnen sammen med ancistrusser og SAE ?
donadoni
utrolig mange fine, tøffe, snodige...osv pansermalle er vel det jeg har sett i butikkene... mange av disse coryene er vel vanskelig å få tak i. Hvis en må ha dem i gruppe på mer en 6 -10 blir det trangt om plassen i bunnen sammen med ancistrusser og SAE ?

Skal gå greit det. SAE går ikke på bunnen i grunn
Takk! flotte fisker.
Den Corydoras sp black finner jeg ikke i fiskebasen, heter den også noe annet ?

Var innom en butikk i dag og forhørte meg om Corydoras, Han kunne skaffe over 70 forskjellige typer (bestillingen går neste tirsdag) så da er det "bare" å finne noe som er litt spesielt men som kan gå sammen med de andre i karet. Han nevnte han hadde skaffet noen som het weitzmani som kostet da 10 ganger så mye som en "vanlig malle". Får undersøke litt her på AF
donadoni
Takk! flotte fisker. Den Corydoras sp black finner jeg ikke i fiskebasen, heter den også noe annet ? Var innom en butikk i dag og forhørte meg om Corydoras, Han kunne skaffe over 70 forskjellige typer (bestillingen går neste tirsdag) så da er det "bare" å finne noe som er litt spesielt men som kan gå sammen med de andre i karet. Han nevnte han hadde skaffet noen som het weitzmani som kostet da 10 ganger så mye som en "vanlig malle". Får undersøke litt her på AF

Jeg ville ikke startet med en så dyr cory som weitzmani,

Corydoras aeneus-gruppen kan du lese litt om her. Det er mye diskusjon rundt f.eks corydoras schultzei ( eller cor.aeneus sp gold shoulder, som den også kalles), samt sp. black..

Et lite utdrag fra siden over:
"There have been a lot of controversy over the so-called "Black aeneus" so I have included a statement from Hans-Georg Evers to clarify the origin of this fish.

"I knew the guy who "created" the "black aeneus". His name was Hartmut Eberhardt. He lived in Weimar and was a dear friend of Dr. Hanns-Joachim Franke. Both were my friends and both are already dead and it seems, that some storys need to be retold. Hartmut had the very first black aeneus amongst his thousands of normally coloured ones of the "schultzei-type". The black ones have orange fins in the first months of their life and so does one type of aeneus from Venezuela. This type lives in the Llanos of V and also Colombia and is regularly being imported. When they darken their body coloration (stress, light, etc.) they resemble the black youngsters and this might have lead to the name Black aeneus from Venezuela". "

Her er bilde av det som kalles for Corydoras sp.black, corydoras schultzei sp black, eller corydoras sp. black Venezuela....
Kjært barn har mange navn

Dette er en fisk jeg aldri har sett i butikk, men jeg fikk fatt i en liten gjeng privat for en tid tilbake, som etter langt om lenge og lengre enn langt, endelig har forstått og funnet ut hvordan de skal gjøre ting.. Nå kommer eggene sånn støtt og stadig Har en rundt 30 yngel nå og en drøss egg som etterhvert (forhåpentligvis) kommer til å få seg et nytt bosted
Nei hadde ikke tenkt å starte med weitzmani, men synes det var interresant at han hadde skaffet noen av disse til en. Tok med meg 7 triliateus fra butikken, som han sa var var viltfanget julii, så for disse gå seg litt til. Trodde de var bunnfisk jeg ??? de svømmer rundt i stim overalt...

Skal bestille en type neste uke tenkte jeg. Han kunne skaffe 70 forskjellige typer så får sjekke litt mer hva han kan skaffe.
donadoni
Nei hadde ikke tenkt å starte med weitzmani, men synes det var interresant at han hadde skaffet noen av disse til en. Tok med meg 7 triliateus fra butikken, som han sa var var viltfanget julii, så for disse gå seg litt til. Trodde de var bunnfisk jeg ??? de svømmer rundt i stim overalt... Skal bestille en type neste uke tenkte jeg. Han kunne skaffe 70 forskjellige typer så får sjekke litt mer hva han kan skaffe.

En veldig flott fisk du har fått fatt i, uansett som det er julii eller trilienatus, men jeg kan nesten med sikkerhet si at du har fått c.trilineatus , selv om de blir solgt som C.julii..
Dette er veldig lett å se forskjell på. Hvis du ser på mønsteret på hodet, så har julii helt markerte runde prikker. Trilineatus har prikker som henger sammen med streker i mellom. Ellers er mønsteret på kroppen lik.

[External Image]
Bilde 1 viser trilineatus (fra planecatfish)

[External Image]
Bilde 2 viser en julii

Som du ser av bildene, er det ikke vanskelig å se forskjell hvis du sammenligner hodet
donadoni
Hei er begynt å se fremover etter at karet 260l beveger seg i riktig retning under innkjøring. Det er 3 SAE i det nå og Skal ha fem ancistrus L107, som i dag er små (3-5 cm). Har også særdeles lyst på noen L047 etter hvert... noen som kan anbefale meg noen Corydoras som kan passe til ? Vi er jo nå i den fasen ( nybegynnere) hvor vi har lyst på alt.... Takker

Går litt surr i L nummer her ser jeg...Mente at jeg har lyst på L046
donadoni
[QUOTE=donadoni]Hei er begynt å se fremover etter at karet 260l beveger seg i riktig retning under innkjøring. Det er 3 SAE i det nå og Skal ha fem ancistrus L107, som i dag er små (3-5 cm). Har også særdeles lyst på noen L047 etter hvert... noen som kan anbefale meg noen Corydoras som kan passe til ? Vi er jo nå i den fasen ( nybegynnere) hvor vi har lyst på alt.... Takker

Går litt surr i L nummer her ser jeg...Mente at jeg har lyst på L046

L046 vil jeg fraråde på det aller sterkeste.. Her får du små yngel til rundt 800kr/stk. Disse er i tillegg utrolig følsome for vannverdier og er vel en av de mallene som helt klart er vanskeligst å holde. Anbefales kun for de som er erfarne med maller....
Var det julii eller trilineatus du fikk?
Vet ikke.... to av dem ligner trilineatus 2 ligner julii og de andre ser ut som en krysning mellom de. Han i butikken har fått bekreftet at de er viltfanget i brasil og de ligner faktisk mer på julii enn andre veien.... Skal få tatt noen bilder senere så får vi få en dom ! men de er fasinerende, raser opp og ned frem og tilbake, trodde disse var bunnfisker jeg ???

Og skjønner poenget ditt med L046 men hvis vi får til å holde jevne verdier som passer over litt tid er det fristende...
Alle Corydoras blir helt spinnville og flyr opp og ned langs glasset når de flyttes på Det er helt normal Corydoras oppførsel de første dagene i nytt akvarium.
litt bekymret.. fant en død corydoras blokkerende i inntaket til utvendig eheim i går kveld og en i morges Går utifra at de var svak/død før de satt seg fast der ?
Verdiene er i går og i dag: Ph rett under 7 over 6.5. KH 3. GH.3. Nitritt 0. og No3 0

Er det test-strips du bruker? Siden nitrat er null, kan det se ut som verdiene som måles blir feil. De fleste av oss har ikke null i nitrat, litt nitrat skal man ha. Det er restproduktet etter at filtreringen av vannet er gjort og nitritten er fjernet. Nitrat forbrukes av planter som næring. Det er normalt å ha 10-15 i nitrat i et innkjørt akvarium. I perioder jeg har byttet mye vann i et kar, er den lavere, på 5 kanskje, men aldri 0.

0 i nitrat høres ikke helt riktig ut, og da stiller jeg meg litt tvilende til at de andre verdiene kan være riktige også.
N02 er målt med JBL dråper, KH GH og pH med tetra test dråper. men N03 er tatt fra en jbl easy test strips. Men de andre på stripsen passer godt overens med dråpetestene. men vanskelig å se på N03 på stripsene om det er noe utslag eller ikke...Får skaffe meg dråper til no3 også da?

bilde tatt med mobil ( leter fremdeles etter kameraet våres,...) så beklager dårlig bilde !
Skikkelig lei meg.... fant ut av det, utsugings røret manglet noe foran ( jeg hadde bare røret) . Så de hadde rett og slett blitt "fanget" Brutal og tragisklærdom !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap