Golden nugget

Heisann.
Har nylig startet opp akvarium og gått til anskaffelse av bl.a en golden nugget. Har vel hatt den i 4-5 dager nå, men har enda ikke sett den spise noe. Har prøvd både med div tørrfor, mygglarver, div grønnsaker og reker. For meg ser det ut som den bare henger på glasset hele tiden...

Lurer på om det er noen som har erfaringer med dette. Spiser den uten at jeg får det med meg eller bør jeg bekymre meg?

På forhånd takk

Sorry hvis dette blir en repost eller feilpost. Første gang så gi meg en sjanse
Prøvde å søke litt, men kunne ikke finne noe tilsvarende.
Inaktiv bruker
Hei og lykke til med denne mallen.

Et av probleme med denne mallen er at de ikke spiser og til slutt sulter i hjel.
Baryansistrusarten er ikke en lett art å holde i akvarie. Den er regnet som den vanskeligste av loricaiidae som består av mange forskjellige familier.

For det første trenger den god sirkulasjon i karet sammen med god filtrering og høy temperatur.

For det andre er denne mallen en vegetarianer og feilforing er desverre en årsak til at disse ikke blir særlig gammel i akvarie. De tar det meste som serveres hvis de spiser, og gjerne for som er veldig proteinrikt og dette er ikke fordøylesessystemet deres skapt for å takle over tid.

Har du mange andre fisker som denne mallen må konkurrere med ang. mat?
Disse mallen er ofte veldig skye av seg og i nytt kar kan det ta tid før de finner seg til rette.
Men ikke gi opp. Gi den litt bedre tid, og legg foret på samme plass hver gang etter at lyset er slått av og prøv og observere om den tar mat.

Jeg har to selv som vokser og er noen skikkelige villbasser i karet. Mine hadde gått en tid i butikkarene slik at de tok for med en gang.
Når jeg kjøpte GN min så hang den på glasset på samme sted bak roten i 4-5 dager ( på dagen, var noen runder på natten) før den ble litt mere aktiv og flyttet inn i en hule. Min elsker squash.. virker også å være veldig glad i å endevende litt sand.. Kjøte en til som var en 5-6 cm, men den tror jeg ble offer for litt mye bank , den spiste godt men fant den plutselig død. Bør ha stort kar for å ha mer en 'en tror jeg.
Inaktiv bruker
De blir opptil 20-25 cm så noe plass trenger de, men de vokser langsomt.

Har selv erfaring med at de kan være svært territorielle mot egne og andre maller. Mine er ungfisk av arten baryansistrus sp. L177 "Rio Iriri golden nugget" og den jeg skaffet meg først, jager og krangler med alle mine maller.

Det viktigste er å innrede akvariet slik at det er et skille med røtter og steiner som hindrer at de er tett innpå hverandre hele tiden.
Takker for tipsene så langt,
Temperatur og vannverdier er bra i forhold til anbefalingene. Den henger stort sett på samme sted på glasset (som din gjør PG), og tar seg noen få runder i akvariet på natten. Legger maten på samme sted så fårvel bare gi den litt mer tid

Ellers er det nok av huler den kunne gjemt seg i, men ser ut som den foretrekker glassveggen=P
Den hang i starten på det mørkeste stedet i karet, så flyttet den ned i en hule og har siden sloss med ancistrusene om hulen. Har måttet flytte på hulene en del ganger for å få laget et territorium til Golden nuggeten så den ikke sloss så mye med ancistrusene. Den er forøvrig mye fremme på dagen. Vet ikke om det er 177 eller 18/85 men antar det er sistnevnte.
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Sjöberg
Reklame for plussmedlemskap