Avspist hale - syndere? - prognose

Oppdaget en Endler-hunn av middels størrelse som åpenbart har fått halen sin spist av (finne-delen).

Så var det å finne synderen og årsaken. Mistenker sebrabotiaene, men ønsker input's. Karet inneholder foruten Endlers, en gjeng SAE, der 3 av de er meget store, 1,1 Ancistrus, ca 15 Kuhliål, 1 platy, ca 10 store neontetra og noen kirsebærreker.

Sebrabotiaene er fredelige, står det i basen, men har også lest at botia kan ta finner.

Mater vanligvis 2 ganger daglig. 1 gang med tabimin og flakfor, og en gang med kun flakfor. Har de siste 2 ukene vært uten tabimin, og mistenker at det er årsaken til at noen har "blitt kriminelle" i matveien. Siste uken har jeg begynt å mate med litt micromark annen hver dag, men tror ikke det har noe betydning. Eller?

Så til offeret: Hun svømmer selvfølgelig rart, men viser ellers ikke tegn på i lide noe nød. Hun spiser godt, og blir ikke mobbet (mens jeg ser på iallefall). Vokser haler ut igjen? Skal jeg sette henne for seg selv? Avlive? Forslag/råd?
Striataene kan absolutt være synderen ja. Generellt er de ganske fredelige, men det finnes endel individer som er istand tll å nappe finner og det som værre er. Ingen individer er like, selv om arten defineres på et generellt grunlag. Det har vært endel rapporter om hissigë striata i det siste, så det spørs om man ikke skal revurdere definisjonen fredelig
Halen vil vokse ut igjen etterhvert. Sørg for gode forhold i karet og slurv ikke med vannbyttene (bytt gjerne litt hyppigere enn vanlig). Dette kan forhindre at det setter seg infeksjon og sopp i skaden. Selv er jeg av den oppfatning at så sant det ikke dreier seg om noe smittsomt og fisken ikke blir mobbet så kommer den seg raskest i sitt vante miljø.

Det er selvfølgelig også viktig å finne synderen slik at det ikke gjentar seg.
Tender: Sebrabotiaene mine har ikke vist noe tegn på aggresjon, men de er veldig glade i tabimin-tablettene, så krangel om mat er nok årsaken til adferdsendringen.

Tante: Skal skifte litt vann daglig en periode for å prøve å forebygge komplikasjonene du nevner.

Takk til begge for hjelp.
Erfaringsmessig er det slik at hvis de først har startet med finnenapping så er det vanskelig å få dem til å stoppe. Det er jo også mulig at Tetraen kan være synderen, så du får følge nøye med
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap