Har dere noen forslag til fisk jeg kan ha i en 125 liter?

Hei alle sammen!!!!

Jeg skal kjøpe noen nye fisker til 125 litern min og takker for alle forslag!!

NB! Helst noen snille fisker!!!

Jeg har fra før:
- 1 guppy
- 5 neontetra
- 5 cory (som jeg gjerne vil selge)
- 1 liten scalare
- 3 små ancistrus
Det er så vanskelig å gi noen tips, fordi det er masse å velge mellom, og smaken er jo som baken.

Et godt råd er å søke på fisk som passer i akvarier opp til den størrelsen du har i fiskebasen. Så kan du titte litt på mulighetene, og plukke deg ut en hovedfisk. Evt andre fisker du velger, velges da med bakgrunn i at de skal passe, både i temperement og vannverdier, med den hovedfisken du har valgt

Konkrete spørsmål om X og Y passer godt sammen er mye enklere å svare på
hvis ingen andre vil anbefale, kan jeg anbefale siamesiske algespisere, de passer utmerket i et selskapskar som ditt, de er snille, og aktive, morsomme og se på, og de rengjør akvariet ditt flittig!

De trenger ikke mat, da de finner dette selv.

De blir ikke enorme, bare 7-9cm. og du bør ha 3-4stk. som da utgjør en herlig gjeng, som tilfører liv til akvariet ditt... det er iallefall tilfelle i mitt kar... hadde kjøpt SAE til akvariet mitt uten å nøle...
Jeg tror du bør skaffe deg noen flere scalarer
Du kan jo kanskje ha noen guramier
tja vil nok si at en SAE blir større enn 7-9cm.

skulle jeg forslått noe måtte det bli Puntius titteya ( cherrybarbe ) lett å drette er den også, har skrevet litt om oppdrett av den i min egen tråd.

Det første bildet er av fullvoksen SAE de to andre er av en han og en hun Cherrybarbe.

mvh
Per Gunnar Stenersæter
Discus 123
Jeg tror du bør skaffe deg noen flere scalarer ;) Du kan jo kanskje ha noen guramier :)

Et 125l. akvarium bør ikke inneholde flere scalarer..
En 125 liter bør vel strengt tatt ikke inneholde noen scalarer De trenger minst dobbelt så stort kar om jeg ikke husker feil.
ElinH
En 125 liter bør vel strengt tatt ikke inneholde noen scalarer ;-) De trenger minst dobbelt så stort kar om jeg ikke husker feil.

Denne scalaren er liten.
Den minste størrelsen du finner i dyrebutikkene.

Jeg har tengt på å kjøpe en eller to dvergscalarer.
Og de må minst ha 100 liter.

Discus 123
Du kan jo kanskje ha noen guramier :)

Hvilke guramier vil du anbefale da?
Jeg husker jeg kjøpte en blågurami (tror jeg det var) og denne var meget aggressiv. 1-2-3 og alle finnene på guppyene var vekk. =(

Trym81
skulle jeg foreslått noe måtte det bli Puntius titteya (cherrybarbe) lett å drette er den også, har skrevet litt om oppdrett av den i min egen tråd. Det første bildet er av fullvoksen SAE de to andre er av en han og en hun Cherrybarbe. mvh Per Gunnar Stenersæter

Hvor store kan de bli? Og hvor mange bør det være i et akvarium?
Noen små l-maller. Foreksempel klovnepleco l-104 den er enkel å holde og er billig og pen. Får de for mellom 69 og 99 i butikk.
Sae anbefaler jeg ikke da de etterhvert blir ganske store 16cm+ og sjeler mat fra de andre fiskene i stedet for å spise alger.
Titteyabarben kan du lese om i kunnskapsbasen her på akvaforum, men de blir ca4-5cm dette er ingen typisk stimifsk, men heller en "gruppefisk" dvs de trives i hverandres selskap, men stimer ikke så enn bør ha minst 6stk, da gjerne 2 hanner med 4 hunner. De kan holde seg sammlet, men det finnes altid enkelt individer som tar en tur alene for å utforske akvariet.

Fredlig fisk!
Tittentei
Sae anbefaler jeg ikke da de etterhvert blir ganske store 16cm+ og sjeler mat fra de andre fiskene i stedet for å spise alger.

Hvis du noen gang har hatt/sett en SAE på 16cm+ bør du jo gå inn på fiskebasen og legge inn forslag til forandring, for der står MAX 15cm.

Og hvis du ikke har nok mat til at de må stjele mat fra andre fisker, bør du jo supplere med algetabletter f.eks....

Nei SAE er fine fisker de
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap