Corydoras og tetra

Hei, har tenkt å kjøpe inn fisker til 54l min til uka. Tenkte å ha Corydoras Aeneus og skjørtetetra der. Kansje noe annet etter hvert, jeg vet ikke. Er det noen som har noen formeninger om mitt valg av fisk? Ulemper/Fordeler? evt Hvilken andre fisker som kunne passe inn.

Mvh. PK
Om du tenker å drette Corydoras aeneusene er det ikke anbefalt å ha tetra i lag med de. Det blir da mye større sjange for at eggene vil bli spist opp. Men om du tenker på ett sepskapsakvarium ( uten dretting ) vil det være en god sammensetting.
Er først og fremst ment som selskapsakvarie ja Men skal ikke se bort ifra muligheter for oppdrett senere.

Mvh: PK
Skjørtetetra blir rundt 6 centimeter og siden de er stimfisk bør du minst ha en 6-8 stykker. Jeg synes faktisk min 180 liter er for liten til en skikkelig stim. Startet opp med 6 stykker for 3 år siden og har tre igjen, men som sagt så synes jeg de blir for dominerende i dette karet så det blir ikke til at jeg kjøper flere. Vil derfor anbefale en av de mindre tetra-artene til et så lite kar.
Inaktiv bruker
Rødmunnstetra er jo fin! Det stimer kjempebra, og pynter opp karet! men noe annet som er fint er jo en god stim med både kardinal og neontetra!
Per Kristian Pettersen
Hvilken da? Mvh: PK

Neon, Kobber, Kardinal, Sort Neon, Rødmunn, Lykte tetra. +++ Se
Rødmunnstetra er veldig aktiv og glad i mye svømmerom så jeg synes 54 liter blir for liten til den også. Fiskebasen anbefaler minimum 100 liter til den.

Kardinaltetra, neontetra, sort neontetra, smykketetra og ildtetra er alle mer passende for et så lite kar. Om du bare skal ha et selskapsakvarium så kan du jo se om du liker noen av de mindre barbene og rasboraene også, for eksempel fembåndsbarbe eller dronningsrasbora . Stjernedanio er også et godt valg siden den er en liten og hardfør fisk. Kardinalfiskene er også vakre.

Dessverre så er de fleste stimfisk glad i egg og yngel så ønsker du at coryene skal formere seg så må du nok plukke ut eggene og la de vokse opp i et annet akvarium.

Om du skal ha en 6-8 coryer og en stim på minimum 8-10 fisker så begynner det å bli fullt. En algespisende snegle eller to skulle du likevel ha plass til. Unngå eplesnegler siden de vil ha hardere vann enn coryene liker. Sebra- og/eller tigersnegl tåler surt og bløtt vann og kan anbefales.

Husk også at med corydoras i akvariet så behøver du fin, avrundet sand som bunnsubstrat.
Har Allerede tenkt på Algene og 5 antennesngler tar seg av det meste på den fronten. Sand har jeg selvfølgelig tenkt på, så bunnen er Rådasand. Karet er innredet med skyggelfulle områder på bunnen til coryene. Det er åpent fra ca midten og opp, så stimfisken skal kunne stime fint så jeg har en god følelse for karet.

Ja, det høres ut som et flott opplegg Synes å huske at antennesnegl er en av de sneglene som kan gå i bløtt og surt vann så de passer også fint inn.

Da får du bare tråle gjennom alle forslagene og se om det er noen andre stimfisk enn skjørtetetra som frister.
Ja
Tenkte kansje sitrontetra?

Mvh. PK
De er skikkelig fine når de farger ut. Kan anbefale artemia for fargen, men de er utrolig glade i alle former for mygglarver. Du bør nok ha en 8-10 av de for at de skal føle seg trygge. Kjøpte bare 6 den gangen jeg startet opp og ikke visste bedre ;b Er bare tre igjen nå, men har planer om en annen tetra-art når disse er borte så jeg kjøper ikke inn flere. Snille små fisk som trives når det er litt dunkelt i karet. Du kan derfor med fordel ha en del flyteplanter.
ang. Flyteplanter: Finnes det noen andre bra flyteplanter enn Andemat? jeg hadde det før i den "gamle" 54l. og Juwel-filteret sugde de inn og tetta seg hele tiden. jeg måtte fjerne de, så jeg er litt skeptisk i forhold til disse.

Andemat er noe herk så det anbefales ikke, nei.

Jeg er veldig fornøyd med Pistia stratiotes. Disse kan bli veldig store, men det ser nesten ut til at de tilpasser seg litt størrelsen etter akvariet. Slik ser de ut på overflaten i mitt afrika-kar. Flere bilder her i plantebasen.
Tenker kansje på Pistia Minima da disse er mindre og lettere. skal nok prøve å skaffe meg disse, så Sitronene får det optimalt

Mvh. Pk
Ja, den er litt mindre. Du får ha lykke til med oppsettet
Tilfeldig bekjentskap
© Per Gunnar Stenersæter
Reklame for plussmedlemskap