Fisker dør i nytt akvarie!

jeg har kjøpte et 200l akvarie for en stund siden, og nå dør fiskene! 4 stk døde på en uke! har sjekket nitritt, og helt fritt for det i vannet. god sirkulasjon, luft og temp ogå, så skjønner ikke hva som skjer her!
noen som kan hjelpe?
Kanskje det er ammoniakk-forgiftning. Ammoniakk kommer før nitritt, så det er godt mulig å ha giftig vann uten at nitritt-test slår ut.

Hva tester du med og hvor lenge har akvariet (og da spesielt filteret) stått og gått?

Alltid, ved problemer i karet, er vannbytte å regne som førstehjelp. Ta et godt vannbytte, gjerne på 40-50% nå, og ta 30% daglig fremover for å se om det hjelper om ingen dråpetester gir utslag.
det har stått og gått ei uke.. har byttet 50% vann nå, så da fortsetter jeg med det de neste dagene, å ser om det hjelper!
tusen takk
Med bare 1 uke "på baken" er det nok store sjanser for at vannet har ammoniakk, ja. Det tar 4 uker for filteret å få den bakteriekulturen som trengs for å håndtere giftstoffene i vannet. Dermed må du nok regne med heftige vannbytter i mange uker fremover for å holde liv i de fiskene som er igjen.

For all del - ikke erstatt de døde fiskene med nye fisker før karet er skikkelig innkjørt.

Oppstart av akvarium og vannverdier kan du lese mer om under kunnskap
--> akvarieskolen
pumpen har vært i et annet akvarie før, så vi bare rensket den litt og sette den i det nye.
men håper det går bra med vannskifte i dagene fremover
kommer ikke til å kjøpe nye fisker før det er i orden nå nei! vil være 100% sikker på at alt er bra
Hvordan ble filtersvampen rengjort? Det er der alle de gode bakteriene sitter, og hvis man vasker den i for kaldt eller for varmt vann, eller med såpe/klor osv tar man livet av alle bakteriene.
dersom karet bare har stått 1 uke bør du bruke noen tabeletter som heter Bactozym,(beklager reklamen:o)) de gir bakteriekultur i filteret 1 døgn etter du har tilsatt det.
du får 10tabeletter i 1pakke og det brukes 1per 100l. jeg satte en direkte i filteret da jeg hadde satt opp ett nytt kar m/ny pompe og hele sulamitten.
fisken bled kjøpt inn dagen etter og jeg har aldrig hatt problemer.
er verdt ett forsøk for og slippe den kjedelige ventingen på en 4-5uker :o)
kan og legge til at rensing av pumpe bør bli gjort i akvarievannet under ett vannbytte, da blir svampen fri for slam og bakteriene uskadet.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap