Krise, grenmalle sitter fast i tynn rot

Trenger litt hjelp/råd her, sitter og skjelver i skrivende stund. :-S

Den ene parva grenmallen min sitter fast inni den tynneste rota mi. Rota er hul tværs igjennom men det hullet er garantert for lite for at den skal komme igjennom den veien.

Jeg ser haletippen på den og at den vrikkler rundt inni der. Hva skal jeg gjøre?

Slik jeg ser det har jeg 2 alternativ.
1. Ta tak i halefinnen og prøve og dra den ut. (Det kan gå galt med tanke på at det er en sugemalle og det kan hende jeg rett og slett drar den i 2.)
2. Prøve forsiktig og sage opp rota med letterman sagen min.

Noen forslag?
Dette ordnet seg. Ingen grunn til bekymring egentlig :-P hehe!

La roten over vann og mallen kravlet ut etter ca 10min. La roten slik at når den ville ut havnet den i akvariet.
Inaktiv bruker
Hehehehe, tullemalle
Hehe! Ja. Denne skjønte hva den skulle gjøre for og "freake" meg ut. ;-P
Dette er vanlig for oss som holder Botia. 99,99% av tiden er det slik at: Hvis den har kommet seg inn, så kommer den seg ut! Det finnes særdeles få selvmords-fisk Annet enn de som roter seg inn i f.eks pumpe,bakgrunn etc. Og dette er jo våre "kunstige" tilbehør, så det er ikke så rart at de ikke vet å holde seg unna...
Det var dette han som jeg kjøpte mallene av også sa.. Og det virker jo så absolutt logisk. Takk for konstanteringen. Hehe!
Parva-mallene elsker slike trange rom inne i røttene. Det er masse råtnende treverk i områdene de lever i naturen. Mine har tilgang til hulrom i en av røttene i karet og det er alltid populært å oppholde seg der med bare halefinnen som stikker ut. De har alltid kommet ryggende ut igjen

Det anbefales faktisk huler av bambus som lekshule for disse mallene. De foretrekker at enden er tett slik at de lettere kan beskytte egg og yngel. Parvaene er altså "konstruert" for rygging.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap