Alger/bakterier

Hei.
Lurer på om bakteriene er drept da rensepumpa sto av i fem dager. Har ikke fisk enda. (Hadde tømt vann med bakterier fra et annet kar en uke tidligere)
Har også fått alger i løpet av de fem dagene. Kan den avslåtte vannrensepumpa ha noe av skylden?
Er jeg avhengig av en ferdig etablert bakteriestamme når jeg bare skal ha to fisk i en 70 liter?

Hilsen teddybear
Svarte deg angående bakteriene i den andre tråden Ja - de er døde.

Men så godt at du ikke har fisk enda! Trodde det jeg, nemlig. Men da er det bare å starte filteret på nytt og la det kjøre seg inn, evt. kickstarte det med gugge fra et annet kar en gang til. Vannbyttene kan du jo glemme så lenge det ikke er fisk der.

Og ja, selv to fisk trenger noe til å bryte ned avføringen deres Men, kan du kickstarte med filtergugge fra et annet kar (hvor filteret ikke var avslått mens du var borte), så kan du jo flytte fisk over med en gang. Bare mate svært sparsomt og følge med på nitritten en stund slik at du er sikker på at nok bakterier ble flyttet over. 2 fisk i 70 liter er jo ikke all verden, litt avhengig av hva slags fisk det er
Tabbe
Hei Elin.
Tusen takk for svar til en (nesten) nybegynner.
For å være sikker: Jeg trenger altså ikke bytte vann?

Trenger jeg å rense filterne ?(de er nye) Evt hvordan rense de?

Har akvarium der jeg jobber og kan kryste ut litt nytt vann fra filtrene der i en pose, som sist, når jeg går. Bor tre min. unna.
Har ingen hast med fisk. Er på jakt etter en nær ensfarget kampfisk, lik den vakre vi har i det store akvariet på skolen. Den er stor, flott og helt lilla. Den er snill mot alle de andre, også de små tetraene vi har mange av.
Skal følge med på nitritt etc fremover.
Har forresten kjøpt mye utstyr, også elektrisk(220 volt), på Ebay.

Hilsen teddybear
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap