Skjørte tetra og guppi?

hei, eg har eit 160 L hjørne akvarium, der eg har 4 stykk skjørte tetra men så var eg og kjøpte meg 20stk guppier her forge helg og desse får juling av skjørtetetrane, fekk beskjed at dette skulle gå grett men tetrane spiser opp halene til guppiane. kva har dette seg? forer eg forlite? er skjøtetetrane så svoltne?
er dette to fiske typer som ikkje bør vere i lag?
skjørtetetra trenger en stor stim for å holde napping innad i gruppen. 4 er for få, så da går det utover guppyene
så kor mangen vil du anbefale?
for eg har ikkje så lyst å kvitte meg med tetrane, dei har eg hatt ganske lenge og dei er blitt relative store
Jeg har 15 rødmunntetraer og de napper også på de stakkars 3 guppyer jeg har. Vet ikke helt hvorfor de holder på slik. De er jo mange nok skulle jeg tro .
Skjørtetetra er en av de mer nappete tetra-artene. Den blir nok fristet av de lange slørene som guppyene har. Jeg har faktisk holdt disse to artene sammen uten store problem, men det var i en 180 liter med veldig tett beplantning. Skjørtene orket ikke ete yngel til slutt engang så det var ganske mye guppy en periode :b Hadde vel bare en 5-6 skjørtetetra.

Vil tro at det kan bli verre for guppyen å komme seg unna om det er et mindre kar og lite vegetasjon å gjemme seg i. Du kan jo prøve, men går det seg ikke til så synes jeg du bør omplassere guppyene til et annet kar/annet hjem. De stresses av nappingen og kan da fort bli syke og smitte de andre fiskene i karet også.
Jeg har 11 rødmunntetraer sammen med 4 guppyer og 1 gullgurami i et 120-liters kar, helt uten problemer tetraene er jo så snille som lam..men kanskje er noen individer snillere enn andre =)
Mener å ha hørt at skjørtetetraen er hissig av seg, og lett napper i finner - pene fisk - men nettopp derfor har jeg aldri hatt dem selv, vil ikke ha finnenappere.

Synes synd på guppiene som stresses av de mye større skjørtetetraene. Kan du ikke flytte på dem?
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap