Fiske valg.. ny oppstartet akvarium..

Skal ha en del scalare i et plante kar senere..
Men tenkte jeg skulle la det gå 2-3 måneder før jeg putter oppi VF scalare..
Skal som sakt bruke co2.. Og en del plante næring som jeg tenkte å prøve meg på først

Nå skal jeg selvfølgelig kjøre inn karet før jeg putter i fisk

Men trenger noe tips til en hardfør fisk som er lett å få yngel på
Vil helst ikke ha guppy,molly,platy eller noe ligende

Mvh: Kim Andre Martinsen
Hardfør... mener du hardfør som i "skal tåle nitritt og lignende i innkjøringen"?
Som jeg har skrevet skal karet kjøres inn først
Men jeg er litt grønn på mye lys, mye co2 og masse gjørsel

Og verdiene kan vel variere noe oppi der de første månedene til jeg har blitt litt dreven

Vet ikke om foreksempel palett ciklider er noe tess?

Ingen tips?
Det er vel ingen fisk som egner seg får litt ph svinginger
Men er vel noen som er sterkere enn andre?
Hypseleotris compressa, og kanskje andre gudgeons, tåler ekstreme svingninger.
Men det at de tåler det behøver ikke å bety at de liker det.

Heldigvis koster disse opp mot tusen kroner for et par, så det er ikke så ofte de blir "brukt" til ditt formål.

Hvis du på død og liv må ha fisk ombord under ulevelige forhold kan du ta en titt i glassmagasin/interiørsjappe og se etter pyntefisk i glass (Vitropisci decorus). Selv har jeg Vitropisci hadelandensis også kjent som Glasfiskus hadelandensis eller Hadelandsk glassfisk.
Det er ikke snakk om noe fiske død..
Og akvariumet skal kjøres inn 1 god måned før jeg putter noe oppi..
Får en som ikke er 100% dreven kan Ph svinge noe..
Men skal gjøre alt etter boka!
Og phen skal ikke svinge fra 5 til 8 over natta!..

Men med co2, PDMM og 400watt lys trenger det litt trening.. Og dette skal også skje i innkjørings perioden.!

Synes nå selv at fisken min alltid har hatt det bra!

Skjønner også godt hva du mener men skal da gjøre alt for at fisken trives..
Men har da aldri skrevet noe om ulevelige omstendigheter.. Klart jeg ikke hadde putta fisk i et kar om jeg hadde vist at det gikk til dundas..

De fiskene som har bodd hjemme hos meg har fått et godt hjem

Så synes ditt svar var litt overdrevet men spørsmålet mitt ble kanskje feil formulert.. Men ettersom ph kan svinge litt med co2 og mye lys..
Og siden jeg skrev at jeg ikke ville putte scalare vf oppi kan vel også missforstårs å tolkes litt feil, (akuratt som det ikke er så farlig med de jeg skal ha nå)

Vil bare at selve karet skal være godt innkjørt før scalarene og resten kommer.. Samt at plantene er sikkelig grodd til.. Og de får et supert hjem med en gang.

Mvh: Kim Andre Martinsen
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias Sliwon
Reklame for plussmedlemskap