Passer disse fiskene sammen?

Guppy, sommerfuglciklide, neontetra og siamesiske algespisere.

Passer disse fiskene sammen?

Takknemlig for alle svar!
I hvor stort kar?

Sommefuglciklidene vet du kan bli litt aggresive under lek.
Hei

Guppy går nok fint oppi der. begyn med 1 hann & 3-4 huer. Blir fort flere hvis du har mye gjemmesteder å flyteplanter.

sommerfuglciklidene, står i basen 80liter. men går sikkert i din 64liter, men da bare ett par ikke noe mer. men i basen står det at de krever litt surere vann, fra 5.0 - 6.5 i ph.

Passer jo egentlig ikke med guppyne som liker seg best fr 7.0 - 8.0 i ph.

Neon tetra er fine fisk, men hva med kardinal tetra? nesten helt like bare EENDA litt finere. hehe

en siamesisk algespiser står det min 160liter i basen, så når de vokser må de nok over i større kar. de blir jo opp mot 15cm.

hvis jeg var deg ville jeg iallefall hatt 10stk kardinal eller neontetra, 1 par sommerfuglciklider

kanskje 4-5 Corydoras adolfoi også.

Men jeg er nybegynner selv så bare å arrestere meg på ting her

lykke til!
Fra egen erfaring:

Sommerfugler går nok bra i en 64 liter men da kun et par. Jeg vil nok ikke blandet guppy og kardinal/neon ettersom kardinal/tetra bør være minst 5-10 individer i stimen og guppy må være ca 4 (en hann og 3 hoer) og det kan bli litt mye ettersom guppy formerer seg veldig (hver tredje-fjerde uke)

SAE (siamesiske algespisere) vil jeg absolutt ikke anbefale deg ettersom det er svært aktive og stressende fisker og vil stresse sommerfuglene voldsomt. dette er ihvertfall min erfaring når jeg hadde SAE med sommerfuglene mine og det endte med stor mistrivsel og redde sommerfugler. Samtidig som Trond sier trenger de mye plass og gjerne mye strøm mens sommerfugler helst vil ha rolig vann.

Jeg ville nok anbefalt deg en sammensetning av
et par sommerfugler (husk at de er monogame. selvom du kjøper en hanne og en hoe er det ikke sikkert at de parrer opp)
5-10 kardinaltetraer (mye finere enn neon^^)
et par tigersnegler (for alger)
noen corydoras (er usikker på hvor mange du bør ha, de trives i stim men går også på bunnarealet lik sommerfuglene gjør

tror dette er en god sammensetning. ganske lik den jeg selv har i 240l min ^^ og den fungerer ihvertfall veldig bra.

ang vannverdier og sånn på sommerfugler så gjør ejg absolutt ingenting med vannet. jeg har ph på 7 hvilket er litt høyt men de stortrives og viser hele sin fargeprakt!
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap