Blande guppy og endlers guppy

Er det noen som har prøvd å blande guppy og endlers guppy i samme avkarium?

Hvordan har dette blitt når de fikk unger/ yngel, ble de fine eller ble det noe feiler?

ville du kjøpt slik yngel/ ungfisk som er blanding av guppy og endlers?

Hva mener dere om å blande slikt?

Jeg synes at det er litt kult og rart på likt men jeg tror det skal gå bra så lenge du har minst en hann på begge rasene og minst tre hunner på hver rase også.
guppy og endlers blander seg veldig lett (nærmest garantert), uansett om du har hunner og hanner tilstede i begge "leire".

Personlig synes jeg ikke noe om det, blandingsfisk ser jeg ikke helt behovet for. Dessuten er det en fare for at blandingsfisk blir solgt videre, uten at kjøper vet om det, og på den måten får sin rene stamme ødelagt. Det er enklere med hunder, på grunn av at du ofte ser med det blotte øye at en hund er blanidng, dessuten har de fleste renrasede stamtavler. Fisk er det langt værre med, og derfor kan blandingsfisk intetandende spres i hobbyen. Så mye vakkert som det er å velge mellom ser jeg ikke behovet rett og slett

Når det er sagt, avkom av denne krysningen skal visstnok bli veldig pene, og dersom de selges som kulturguppy, og ikke endlers... da vet hvert fall folk hva de får, og ny eier får heller ikke solgt de videre igjen som "endlers".

min mening i hvert fall

Dette er i manges øyne helligbrøde. Så lenge man har en stamme med endlers der man har lokasjon på de så bør man holde seg for god til å blande disse med kulturgyppy.

Nei, endlers med lokasjon bør man så absolutt ikke blande ut med guppy :o

Synes egentlig at akvarister helt generelt bød unngå alle former for blandinger, jeg.
Chanell78
ville du kjøpt slik yngel/ ungfisk som er blanding av guppy og endlers?

Nei, aldri. Det er kryssning mellom to arter, og bastarder er ikke bra.

Chanell78
Hva mener dere om å blande slikt?

Som Geir sier; det er helligbrøde. Altså føles det rett og slett så feil at det er en skam.
Hadde jeg ved et uhell endt opp med avkom etter arts-kryssninger (selv om de er nært beslektet) så hadde jeg avlivet hele kullet og aldri spredd dem videre.

Endlers er vakker nok som det er, og det er synd og skam å spre kulturguppy-gener inn i den stammen.
* har kjøpt (og sett) halv/del-endlers som kulturguppy fra zoo butikker mer en en gang

* vet at mange "i store verden" gjør eksperimenter med krysninger for og bedre kulturguppy.. livstid og livskraftighet, og også få nye farger og tegninger til kulturguppy

* har selv en kar blandninger av kulturguppy og endlers, endlers huer med kultur hanne, og nå andre og tredje generasjon .. farger uvanlige, mye metallfarger, blå og grøn. om noen av disse blir solgt, de er solgt som blandninger

* selv er veldig opptatt at selgere må vite hva de selger og være ærlige

* det er fare at mange fine stammer blir ødelagt av blandninger, og derfor må oppdrettere være nøye med stammer som de har, holde rene stammer rene, og om man vil gjøre krysninger, holde de unna fra rene stammer

-Elina
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap