Mange timer ute av vannet
Fant til min store forferdelse min største L144-hanne liggende på ei rot på gulvet da jeg skulle ta min lille morgenrunde i 12-tida idag. Denne har med andre ord ligget på land i 18 timer i strekk, og levde fortsatt.
Etter et par timer i vann igjen ser det ut til at fisken begynner komme seg igjen sånn smått. Riktignok noen skader etter uttørking på halefinne, men ser egentlig gansek bra ut.
Fisken responderer og beveger seg litt nå, og jeg håper denne klarer seg..
Men: er det noe fare for langtidsskader etter en sånn hendelse??
Etter et par timer i vann igjen ser det ut til at fisken begynner komme seg igjen sånn smått. Riktignok noen skader etter uttørking på halefinne, men ser egentlig gansek bra ut.
Fisken responderer og beveger seg litt nå, og jeg håper denne klarer seg..
Men: er det noe fare for langtidsskader etter en sånn hendelse??
Postet 16.07.09 kl 14:57
Postet 16.07.09 kl 15:33
Tror dette skal gå helt fint, fant min malle (Ancistrus) etter ett år (ja ett år) med litt under en cm med vann i mitt 2000liter kar. han var helt tørr på ryggen men etter ca 2mnd alene i kar endret han skinn og ble helt bra igjen... Nå tror jeg Ancistrus er endel sterkere men maller generelt tåler mye....
Postet 16.07.09 kl 18:35
Postet 16.07.09 kl 19:17
Har ikke noe svar på det, men er det lov å spørre åssen det gikk til? Kanskje jeg kan lære av dine feil, eller hvordan det nå enn kunne skje.
Sånt vil jo alle helst unngå, så best om vi alle kan dele og lærer av hverandre også..
Mange som lar lokket stå åpent nå i sommer heten, så fint å vite om sånne maller kan hoppe ut for eksempel.
Sånt vil jo alle helst unngå, så best om vi alle kan dele og lærer av hverandre også..
Mange som lar lokket stå åpent nå i sommer heten, så fint å vite om sånne maller kan hoppe ut for eksempel.
Postet 16.07.09 kl 19:19
Endret: 16.07.09 kl 19:21
Postet 16.07.09 kl 19:20
Wikdahl1 år uten tilsyn i 2 cm vann? Det kaller man overlevelse! Hva levde den Ancistrusen på? Kan ikke være noe mye annet enn håpet om å en dag få et bedre liv :P
Det jeg lurer mest på er hvordan det kunne skje... Men skal ikke leke "fiske-politiet" her.. Er bare nysgjerrig av natur..
Og 1 år i 2 cm vann er neppe saken.. Vann fordamper.. Så jeg ser for meg fult kar, men lurer på åssen det kan ha stått uten tilsyn i 1 år, og fortsatt ha 2 cm vann i seg.. Dette blir lærerlikt å få forklart.
Postet 16.07.09 kl 19:23
Endret: 16.07.09 kl 19:25
Min Ancistrus gikk sammen med endel større koi i ett 2000liters kar som stod i kjelleren... Saken var den hadde lenge gått samen med mine malawi men da den startet å bli stor og gjorde egt. mer skade i akvariumet enn den gjorde godt tenkte jeg den kunne få ett bedre hjem der ettersom temperaturen og alt tilsa det.
Etter koien var tatt ut og heller ikke ble tatt inn igjen til vinteren da det var en heller varm vinter glemte jeg hele Ancistrus'en. svart bunn gjør den ikke så lett å se, karet ble tappet nesten helt ned det jeg ikke fikk opp ble stående igjen.
Så endte det med en dag jeg stod i kjelleren og holdt på med noen pumper at jeg hørte ett plask så nedi karet men så ikke noe... kjente over bunnen med hånden og kvapp da den svære ancistrusen til min forskrekkelse lå og sprellte, tok den oppi ett eget kar med engang...
Siden jeg ikke hadde noe godt hjem til den dengang ble den gitt vekk og mener den lever enda idag i ett 600L selskaps kar...
Skal ikke si jeg er stolt av historien men synes den er litt imponerende, man gjør feil av og til heldigvis gikk det bra denne gangen....
Etter koien var tatt ut og heller ikke ble tatt inn igjen til vinteren da det var en heller varm vinter glemte jeg hele Ancistrus'en. svart bunn gjør den ikke så lett å se, karet ble tappet nesten helt ned det jeg ikke fikk opp ble stående igjen.
Så endte det med en dag jeg stod i kjelleren og holdt på med noen pumper at jeg hørte ett plask så nedi karet men så ikke noe... kjente over bunnen med hånden og kvapp da den svære ancistrusen til min forskrekkelse lå og sprellte, tok den oppi ett eget kar med engang...
Siden jeg ikke hadde noe godt hjem til den dengang ble den gitt vekk og mener den lever enda idag i ett 600L selskaps kar...
Skal ikke si jeg er stolt av historien men synes den er litt imponerende, man gjør feil av og til heldigvis gikk det bra denne gangen....
Postet 16.07.09 kl 19:34
Endret: 16.07.09 kl 19:36
GompHar ikke noe svar på det, men er det lov å spørre åssen det gikk til? Kanskje jeg kan lære av dine feil, eller hvordan det nå enn kunne skje. Sånt vil jo alle helst unngå, så best om vi alle kan dele og lærer av hverandre også.. :) Mange som lar lokket stå åpent nå i sommer heten, så fint å vite om sånne maller kan hoppe ut for eksempel.
Jeg skulle dele opp ei gruppe med 6 L144, og måtte dermed ha ut ei stor rot som halvveis fyller akvariet alene. I denne rota har da den ene hannen slått seg til i et hull, og når den ikke vil ut kommer den heller ikke ut.
Planen var så enkel som å legge denne rota på gulvet mens jeg fanget opp de 3 fiskene som skulle flyttes.
Glemte hele rota på gulvet, go der ble den stående
Postet 16.07.09 kl 19:48
Postet 16.07.09 kl 19:49
Postet 16.07.09 kl 20:05
geleriumMin Ancistrus gikk sammen med endel større koi i ett 2000liters kar som stod i kjelleren... Saken var den hadde lenge gått samen med mine malawi men da den startet å bli stor og gjorde egt. mer skade i akvariumet enn den gjorde godt tenkte jeg den kunne få ett bedre hjem der ettersom temperaturen og alt tilsa det. Etter koien var tatt ut og heller ikke ble tatt inn igjen til vinteren da det var en heller varm vinter glemte jeg hele Ancistrus'en. svart bunn gjør den ikke så lett å se, karet ble tappet nesten helt ned det jeg ikke fikk opp ble stående igjen. Så endte det med en dag jeg stod i kjelleren og holdt på med noen pumper at jeg hørte ett plask så nedi karet men så ikke noe... kjente over bunnen med hånden og kvapp da den svære ancistrusen til min forskrekkelse lå og sprellte, tok den oppi ett eget kar med engang... Siden jeg ikke hadde noe godt hjem til den dengang ble den gitt vekk og mener den lever enda idag i ett 600L selskaps kar... Skal ikke si jeg er stolt av historien men synes den er litt imponerende, man gjør feil av og til heldigvis gikk det bra denne gangen....
Og andre kan lære av det. Takker for at du delte.
Postet 16.07.09 kl 20:45
Postet 16.07.09 kl 20:46