Piraya mine e redd? rød buk!

heii jeg har 13 piraya i et 160 liter de er ca 5 cm sån når jeg skal gi de mat så går de og gjemmer seg og blir redd ? noen som vet håper eg får svar

m.v.h. kristian
Piraya er ikke særlig tøffe. Spesielt når de er små.

Anntar du nettopp har fått dem. Gi de noen uker å tilvenne seg.

-Tim
6 måneder
jeg har hatt de i 6 måneder men vis de er redd når de er små men har du peiling om de liker seg best uten sand eller me for jeg har nå uten sand ?
Vet ikke om piraya bruker bunnen aktivt.

Gode gjemmesteder blant planter og røtter liker de.

-Tim
heiii

takker for svarene tim .

mvh kristian.
Heisann!
Hadde 5 stk på ca 15 cm, de var verdens mest pysete fisker.. Skvatt bare jeg gikk forbi akvariet.. Tror de trenger en ganske rolig tilværelse!
ja dumt det

men eg har sett mange filmer på youtube det er de ikke sånn lurer på hvorfor?

kristian
på youtube forer de med levende dyr også... er det det du har tengt å gjøre bør du heller kvitte deg med dem...
nei ikke det men de er ikke redd der

_________
kristian
Det er fordi det stort sett er under foring, ellers har akvaristen stått stille leeeenge. De filmer jo ikke når noen haster forbi og fisken skvetter til alle kanter=)
Det vet du nok godt Det er personen som har et akvarie.
tror du den kommer ikke til å bli så redd vis eg ta sand og bygge opp me stein røtter planter?

_-__________
kristian
Tror de vil like det ja. Hvis det er kort vei til nærmeste gjemmeplass blir fisken tryggere, og er mer fremme. Planter vet jeg ikke om det er noe vits i, jeg tror de ødelegger dem. Men masse røtter og stein er bra
Piraya P.nattereri er en stimfisk. De er kun "tøffe" i større stimer. Helst mer enn 12-15 for å ha en stim. Er de i små grupper er de veldig nervøse, og vil også være det hele livet.
En større stim i et stort akvarie, vil gjøre de mindre nervøse.
Anbefalt kar til en stim, er minimum 500 liter.

Dempet belysning, flyteplanter og røtter som skjulested.
hei,
jeg har hatt lignende erfaring.Jeg kjøpte 3 stk rødbukpiraya for 3.5 år siden.Mest fordi jeg var relativt fersk som akvarist og fordi piaya liksom er en litt sånn kul guttegreiefisk?
Men etter hvert som fiskene vokste ble de bare mer og mer skvettne i min lille 120 liter, de hadde altfor liten plass i tillegg til at de var for få.
Jeg solgte dem til en fyr da de var ca 14 cm.Opplevde flere ganger at fiskene føk vegg i mellom når jeg gikk rolig forbi karet på kvelden når lyset var slått av.
Piraya er jo en veldig intr fisk og studere og mate synes jeg, men når fiskene var såpass utilpass var det ikke like moro lenger.Skal jeg ha piraya igjen en gang må det bli som nevnt ovenfor her, i et kar av minst 500 liters størrelse.

Det som blir sagt i de to siste innleggene her er veldig viktig.
Nær sagt all fisk blir proposjonalt mindre sky jo større akvariet er.
Aner ikke hvor mange ganger jeg har satt fisk til lek i "små" akvarier på 160 - 325 liter hvor jeg knapt nok ser snurten av dem den måneden eller to de går der.
Minutter etter at de er tilbake i større akvarier på 6-700 liter svømmer de rundt og viser seg fram.
ja, sant det men no har eg bygget opp med røtter og sand stein plante flyte plater og de e veldig mye freme og ikke så redd men e litt skvetten men skal gi de litt tid
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap