Tips til type fisk. litt råtass!
Hei
Jeg har da planer om å sette opp enda et kar, sånn litt over jul.
Da er planen 375+, må se litt rundt.
Jeg har nå lyst på en art i dette karet, kanskje bare 2-3 stk også.
Men vil ha litt vill fisk, rovfisk, noen beist (ikke i størrelse) som er aktive.
Ikke så lett å forklare, men vil ikke ha noen avslappet rolige fisk som bare napper i seg maten rolig, her skal maten DREPES! (nei skal ikke gi den levende for, men skjønner tegninga?, hehe)
Tittet litt på piraya, men vet ikke helt. Finnes det noen typer hai da som ikke er så store som er haiaktig?
Finnes det noen aktive fisk der ute jeg kan virkelig nyte å mate å kikke på?
Eller må jeg da opp i flere tusenliter for å få slik type fisk til å trives?
Jeg har da planer om å sette opp enda et kar, sånn litt over jul.
Da er planen 375+, må se litt rundt.
Jeg har nå lyst på en art i dette karet, kanskje bare 2-3 stk også.
Men vil ha litt vill fisk, rovfisk, noen beist (ikke i størrelse) som er aktive.
Ikke så lett å forklare, men vil ikke ha noen avslappet rolige fisk som bare napper i seg maten rolig, her skal maten DREPES! (nei skal ikke gi den levende for, men skjønner tegninga?, hehe)
Tittet litt på piraya, men vet ikke helt. Finnes det noen typer hai da som ikke er så store som er haiaktig?
Finnes det noen aktive fisk der ute jeg kan virkelig nyte å mate å kikke på?
Eller må jeg da opp i flere tusenliter for å få slik type fisk til å trives?
Postet 21.09.09 kl 09:01
Endret: 21.09.09 kl 09:03
Postet 21.09.09 kl 09:24
Piraya er jo en artig fisk da. Søstra mi kjøpte en gang to fisker, som viste seg å være piraya... ikke det hun skulle ha egentlig. de fikk hundepellets en gang i uken, og vokste enormt fort. fra starten av rørte de ikke plantene eller de andre fiskene. etter endel hundeforing tok de -alt-.. de døde sikkert av nitritt iom. hun ikke lengre turte å ta vare på karet...
ja, jeg vet historien er forferdelig mot fiskene.. men slik var det nå! :P
morsom fisk ihvertfal.
ja, jeg vet historien er forferdelig mot fiskene.. men slik var det nå! :P
morsom fisk ihvertfal.
Postet 21.09.09 kl 09:24
Postet 21.09.09 kl 09:32
Postet 21.09.09 kl 10:46
Prøv Tropheus! En fisk som alltid er i farta.
Les tråden her:
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1039&thread_id=41848
Les tråden her:
http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1039&thread_id=41848
Postet 21.09.09 kl 11:03
Den råeste fisken jeg har og det er en senegal bikir. Den heter Ålgard....Den var liten og søt da jeg fikk tak i den men nå begynner den å bli større. Den er utrolig rå når den spiser. Den sliter og river ihjel byttet sitt. Og man kan se store kuler på kroppen når han sluker store biter med oksehjetre f. eks. Denne tassen har ikke tenner så den river ihjel byttet sitt. Det er helt rått å se den spiser syns jeg , og er veldig glad for at den ikke har tenner. Den kan bli over 50 cm lang og kan ta seg en tur ut av karet hvis den finner det for godt og den finner åpningene. Den har pigger på ryggen og den er en urfisk med gener fra dinosaurenes tid. Jeg syns den er flott og se på og den har et snilt ansikt. Dette er vel en ål og den er elegant og lynrask på samme tid. Min er vel ca 15 cm lang nå og jeg har planer om å kjøpe et kar på mellom 500 - 700 liter for å ha mine store fisker oppi etterhvert som de blir større. Den går nå i en 270 liter. Her er tre bilder av min Ålgard....
Postet 21.09.09 kl 11:09
Channa Micropeltes er vel det "værste/råeste" man kan ha. De har samme innstilling som hvithai, hvis man skal samenligne med noe.
Men har man flere er det bare et tids spørsmål før man bare har en igjen. Disse kan også ta fisk som er minst like stor som seg selv.
Men denne arten blir jo opp mot en meter stor.
Her skal man IKKE ha hendene i akvariet, slik som man derimot kan gjøre med den pysete Pirayaen...
De andre Channa artene blir mindre og passer bedre i mindre kar, men de er heller ikke like "tøffe i trynet"
OBS: Sterke sener....
En annen ting ang. rovfisk, er at de må ha kraftig fôr og de griser fælt når de spiser. Man må derfor huske hyppige vannbytter og et seriøst overdimensjonert filter.
Men har man flere er det bare et tids spørsmål før man bare har en igjen. Disse kan også ta fisk som er minst like stor som seg selv.
Men denne arten blir jo opp mot en meter stor.
Her skal man IKKE ha hendene i akvariet, slik som man derimot kan gjøre med den pysete Pirayaen...
De andre Channa artene blir mindre og passer bedre i mindre kar, men de er heller ikke like "tøffe i trynet"
OBS: Sterke sener....
En annen ting ang. rovfisk, er at de må ha kraftig fôr og de griser fælt når de spiser. Man må derfor huske hyppige vannbytter og et seriøst overdimensjonert filter.
Postet 21.09.09 kl 11:59
Endret: 21.09.09 kl 12:06
Postet 21.09.09 kl 14:06
Postet 21.09.09 kl 15:20
Endret: 21.09.09 kl 15:22
Postet 21.09.09 kl 16:15
Endret: 21.09.09 kl 16:17
Postet 21.09.09 kl 18:37
Postet 21.09.09 kl 19:14