Hvordan i all verden kan ca halvparten av ansistrus bebisene være gule?

Ca halvparten av siste kull av to svarte foreldre har blitt gule. Er det albinoer sånn som oss mennesker?
Har de røde øyne, er de albino, siden foreldrene er mørke, ligger det i genene.
Da er begge foreldrene albinogenbærere.

Teoretisk skulle det blitt 25 % synlige albino, 25 % "friske", og 50 % mørke med albinogen.
Fram med den gamle naturfagsboka og frisk opp Mendels arvelover ;oD
Den er kastet for lenge siden, så vidt eg vet

Men det er vel slik i scratch? Fullt mulig å få 50 % albinoindivider også, men da er det vel kommet lengre?
Du har i hovedsak helt rett Donald ;o)

Iflg arvelovene vil 25 % bli homocygot albino (aa), 25% homocygot brune (BB) og 50% heterocygot brune, men bære anlegg for albinisme (Ba).

Prosentfordelinga er tilfeldig og at halvparten av kullet er albino i stedet for de forventete 25% er helt normalt. Ved store nok antall avkom vil fordelinga nærme seg 25/25/50 fordelinga.
Eg ville egentlig sett på alle som albinoer, da det er for tidkrevende å finne utav hvem som er "friske"
Tidkrevende ja, men ikke umulig for de som evt vil prøve.
cara79
Tidkrevende ja, men ikke umulig for de som evt vil prøve.

Hmm. Mulig jeg tar feil, men trodde ikke det var mulig å se forskjell på de "friske" og de som er bærere av albinogenet?
Det er ikke mulig å SE forskjell men man kan finne ut om de brune har albinogenet ved å la de få avkom med en albino.

En brun ancistrus har enten genet BB dvs ikke albinoanlegg og dermed "frisk", eller Ba. Da ser den brun ut, men er bærer av genet for albinisme. Brun er dominant over albino, illustreres med stor bokstav.

Ved å krysse en BB med en albino (aa) så vil alle ungene få kombinasjonen Ba og bli brune, men bære med seg a genet.

Ved å krysse en Ba med en albino vil 50 % av avkommene bli albino (aa) og 50 % bli bli brune men bære albinoanlegget (Ba).

Denne måten å kartlegge gener på kalles avkomsgranskning, og brukes i husdyravl. Tror en ancistrus må være veldig spesiell om man på denne måten vil finne ut om den er bærer av albinogenet :o) Men har man lyst så har man lov:o)

Et lite forbehold, jeg antar at fargen på en ancistrus kun blir bestemt av et enkelt genpar, slik som i dyreverden. Hvis det er flere genpar som styrer farge på fisk, så blir dette myyyye vanskeligere...

Det var dagens lille naturfagtime :o)
Da var det slik jeg trodde, ja.

Det datt meg ikke inn at man kan finne det ut ved videre avl, men det kan en selvfølgelig.
Tror man, som du antyder, må være MER enn gjennomsnitts interessert for å ta på seg et slikt prosjekt
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap