Guppyer og yngel!

Hei jeg har et 60L akvarium med 3 guppyer 1 hanne 2 huer.

så en dag fikk den ene guppyen unger som tilsammen er 5-6stk nå dem er på 1cm i lengden, og da var jeg happy og alt var bra men men men...
Den guppy hannen jeg har ser ut til å aldri gå tom for energi, den driver å parer eller prøver seg på de hunn gyppyene HELE tia! går det ann...

og nå fikk den andre gyppyen unger i natt sikert mellom 4-10 har ikke klart å telt.

bare lurte på hvor mange guppyer man kan ha i ett 60L akvarium?
for guppyene ser ikke ut som er intereserte i å spise yngelen, greit jeg sett noen ganger at 1 av dem kan ha jagd en yngel eller to men dem gir opp etter 2sekunder, jeg lurte på det er vel ikke noen måte å ståppe paringen på? jeg forer dem 2 ganger om dagen morningen og kvelden skal jeg brae mate dem om morningenene?? hjelper dete tro?

please treger noe hjelp her hehe=)
Dessverre er guppyer slik, de lager unger i lange baner og det stopper aldri. Eneste som kan gjøre for å minimere noe er å fjerne hannene og flytte dem i ett annet kar. Dessverre "sparer" hunnene på sæden og kan derfor få yngel gang på gang uten at hanner er tilstede. En 60-liter er ikke store karet så det blir fort fullt med guppyer. Foring har ingenting å si på parringen.
ja ok det var da leit.

men har ikke tenkt å ta ut hannen heller så skal jeg bare ta håven oppi å fiske ut de små yngelen vis jeg ser det blir for mye da?

og et annet spørsmål. moren min kjøpte en eplesnegle diger var denogså men har ett problem med den den spiser opp løkplanta mi=( like før planten knekker i to=( så jeg har tatt den ut at karet nå men er det noe man kan forhindre å gjøre at den spiser opp plantene mine?

takker for alle svar=)
Gjør det noe med for mange guppyer da? Ta med en pose eller to og selg på storauksjon eller på klubbauksjonen hos din lokale akvarieklubb? Eller fortell venner og bekjente om hvor kult det er med fisk, så kan de kjøpe akvarium og få noen av dine guppyer?

Eller du kan gi noen av de til din lokale dyrebutikk i bytte mot en forboks eller noe...
Plussmedlem
Steffy90
ja ok det var da leit. men har ikke tenkt å ta ut hannen heller så skal jeg bare ta håven oppi å fiske ut de små yngelen vis jeg ser det blir for mye da? og et annet spørsmål. moren min kjøpte en eplesnegle diger var denogså men har ett problem med den den spiser opp løkplanta mi=( like før planten knekker i to=( så jeg har tatt den ut at karet nå men er det noe man kan forhindre å gjøre at den spiser opp plantene mine? takker for alle svar=)

Du kan vel ikke hindre at den tygger på plantene dine, men rik tilgang på annen mat kan sikkert bøte en del på problemet. Tror de liker agurk og annet grøntfór. Søk på eplisser her inne så får du mange tips til hva de kan fóres med.
Men skulle sneglen din synes at denne planten er spesielt god, er det vel lite du kan gjøre med det annet enn å fjerne en av de.
Eplesnegler liker agurk (husk å vaske den godt) som du fester i en gaffel/skje. Vi bruker frossen spinat (Fås kjøpt for 12,- og da er det en stor pose som finnes i frysedisken på de fleste matvarebutikker) for det bygger opp skallet til sneglen slik at skallet holder seg fint.
Ok takker for brae svar men lurer ennå på ett spørsmål:

Hvor mange guppyer kan jeg ha i 60L kar?

Og i dag så jeg at begge hunn guppyene lå helt stille et sted ene ligger liksom på toppen av filter pompen, under vann selfølgelig og den andre ligger nede på grisen helt nedpå også.
mens hannen svømmer rundt og er noen ganger hos hunenne nå.

er detta på grunn av at hunenn er slitne eller??

aldri sett dem sånn før utenom når lyset i akvariet er slått av.

begynnte å bekymre meg nå
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap