Kjøp av nye stimfisk, kom med anbefalinger.
Inaktiv bruker

Jeg skal på fredag kjøpe nye fisker. Akvariet er på 60 liter, og står nå uten fisk. Det har stått og gått i snart 2måneder. Jeg har søkt litt rundt, og finnet 3 spesielle fisker som jeg ønsker.
Dessverre klarer jeg ikke å velge skikkelig, men lurte virkelig på om dere kunne hjelpe meg til å velge.
Fiskene jeg tenker på er: Kardinaltetra - Neontetra - Sebrafisk.
Fisken som jeg egentlig har mest lyst på er kardinaltetra. Men saken er den at jeg er bekymra for å kjøpe en av fiskeartene ovenfor, også oppdage at de tåler lite og dør fort. Jeg ønsker kun en av artene, og skal ikke ha flere fisker.
Jeg håper dere kan råde meg til hvilken jeg skal kjøpe.
- Hvilken av de følgende fiskene er den mest hardføre?
- Hvilken har dere gode erfaringer med?
- Hvilken er den mest hardføre av Neontetra og Kardinaltetra?
Første og siste spørsmål er veldig sammenhengende, men jeg er veldig nysjerrig på det siste spørsmålet også.
- Ellers kan jeg vel si at PH'en i vannet mitt ligger på 6,5.
- Jeg har ikke målt GH, men vannet er tomt for nitritt.
Ellers vil jeg bare takke på forhånd for alle svar. Alle råd og anbefalinger settes pris på
Dessverre klarer jeg ikke å velge skikkelig, men lurte virkelig på om dere kunne hjelpe meg til å velge.
Fiskene jeg tenker på er: Kardinaltetra - Neontetra - Sebrafisk.
Fisken som jeg egentlig har mest lyst på er kardinaltetra. Men saken er den at jeg er bekymra for å kjøpe en av fiskeartene ovenfor, også oppdage at de tåler lite og dør fort. Jeg ønsker kun en av artene, og skal ikke ha flere fisker.
Jeg håper dere kan råde meg til hvilken jeg skal kjøpe.
- Hvilken av de følgende fiskene er den mest hardføre?
- Hvilken har dere gode erfaringer med?
- Hvilken er den mest hardføre av Neontetra og Kardinaltetra?
Første og siste spørsmål er veldig sammenhengende, men jeg er veldig nysjerrig på det siste spørsmålet også.
- Ellers kan jeg vel si at PH'en i vannet mitt ligger på 6,5.
- Jeg har ikke målt GH, men vannet er tomt for nitritt.
Ellers vil jeg bare takke på forhånd for alle svar. Alle råd og anbefalinger settes pris på
Postet 08.11.09 kl 18:07
Kardinaltetra og for den saks skyld neontatra stimer bra så lenge de føler seg truet eller lignende. Når alt er rolig i karet er de som regel sammen i mindre grupper her og der.
Kardinaltetra sies å stime bedre enn neontetra men ellers er de vell ganske like, bortsett fra neonsyke som kun rammer neontetra (?). Vil ikke kalle dem hardføre men spesiellt vansklige er de heller ikke, hold pH godt under 7 så trives tetrane som regel godt da de foretrekker surt vann.
Erfaringen min med kardinaltetra er at de holder seg i bunn og mellomskiktet, men det kan være spesifikk for mitt kar.
Kardinaltetra sies å stime bedre enn neontetra men ellers er de vell ganske like, bortsett fra neonsyke som kun rammer neontetra (?). Vil ikke kalle dem hardføre men spesiellt vansklige er de heller ikke, hold pH godt under 7 så trives tetrane som regel godt da de foretrekker surt vann.
Erfaringen min med kardinaltetra er at de holder seg i bunn og mellomskiktet, men det kan være spesifikk for mitt kar.
Postet 08.11.09 kl 19:11
Endret: 08.11.09 kl 19:12
Inaktiv bruker

Hvilken av artene ovenfor vil dere anbefale? med tanke på hardførhet
Postet 08.11.09 kl 19:19
Hadde gått for Kardinaltetra eller Sebrafisk. Sebrafisken er det nok mere liv i enn kardinalene. Tror det er lite forskjell i hardførhet på de to men har ingen erfaring med Sebrafisk.
Edit: La merke til at Sebrafisk og Neontetra kanskje passer deg bedre hvis du ønsker å holde pH på 6.5. Sebrafisk går i pH på 6-8ph, kardinaltetra på 4-6ph og neontetra på 5-7ph
Edit: La merke til at Sebrafisk og Neontetra kanskje passer deg bedre hvis du ønsker å holde pH på 6.5. Sebrafisk går i pH på 6-8ph, kardinaltetra på 4-6ph og neontetra på 5-7ph
Postet 08.11.09 kl 19:25
Endret: 08.11.09 kl 19:31
Inaktiv bruker

Jeg har egentlig veldig lyst på kardinaltetra. Jeg tenker at neontetra lett får sykdommer som neonsyke. det er derfor jeg ikke har så lyst til å satse på neontetraene . Sebrafisker er ganske hardføre har jeg hørt, men jeg synes at neontetraene og kardinaltetraene er klart finere.
Postet 08.11.09 kl 19:38
Postet 08.11.09 kl 19:42
Postet 08.11.09 kl 19:44
Inaktiv bruker

Hvordan kan jeg senke ph på best mulig måte? jeg har hørt at det ikke er lurt å tukle med vannverdiene. at det er bedre å ha feil ph, enn varierende ph.
Jeg synes at neontetra er utrolig fine fisk, men jeg vil ha fisk som er enkle å holde på og fine er litt skeptisk til neontetra, siden jeg har hørt om den såkalte neonsyken.
Jeg synes at neontetra er utrolig fine fisk, men jeg vil ha fisk som er enkle å holde på og fine er litt skeptisk til neontetra, siden jeg har hørt om den såkalte neonsyken.
Postet 08.11.09 kl 19:48
Postet 08.11.09 kl 19:50
Endret: 08.11.09 kl 19:51
Postet 08.11.09 kl 19:54
Inaktiv bruker

Jeg leste ,litt på fiskebasen om rødmunntetra nå det står at de kan være ganske sensitive på vannkvaliteten. Jeg er egentlig så og si nybegynner så jeg vil helst være på den ''sikre siden'' Jeg faller veldig lett for fiskene fra tetrafamilien. Spesielt blir jeg fenget av de fra sør amerika. Men tror dere kardinaltetraene vil klare seg i en ph fra 6,5-7`? og isåfall, hvor lang akklimatisering trenger de?
Postet 08.11.09 kl 20:13
Postet 08.11.09 kl 23:25
Postet 08.11.09 kl 23:39
Inaktiv bruker

det som bekymrer meg er at kardinaltetra skal ha en ph på 4-6. min ph ligger vel på cirka 7 :/ og jeg er usikker på om jeg skal velge neontetra eller kardinaltetra. kan jeg får flere argumenter og spesielle råd?
Postet 08.11.09 kl 23:48
Vi hatt har rødmunntetra, og jeg synes det som står i basen er overdrevet. De er ikke like skjøre som det står i basen. Har aldri hatt ett eneste frafall av disse i løpet av den tiden vi hadde dem (ca. 1år). Det er en av de fiskene som stimer hele tiden. Dessuten er de snille med andre fisker også, og de har ikke rørt kirsebærrekene våres etter hva vi har sett Vi har også hatt kardinaltetra og synes faktisk at de var mye mer skjøre enn rødmunnene, dessuten er rødmunnene mye mer fremme enn kardinaler (etter vår erfaring).
Postet 09.11.09 kl 00:01
Endret: 09.11.09 kl 00:03
Postet 09.11.09 kl 01:00
Endret: 09.11.09 kl 01:01
Postet 09.11.09 kl 01:07
Postet 09.11.09 kl 01:25
Kardinaltetra
Jeg selv holder kardinaltetra i ph på 7.2-7.4. en plass mellom dette. disse liker seg veldig godt og jeg tror jeg hvet grunden. jeg hadde ph på rundt 6.3-6.5 de første måndene jeg hadde fisk, men har økt gradevis oppover nå pga. andre fisk som ikke liker det så surt.
har 11 kardinal og har tenk selv og kjøpe 10 kardianl til og 10 rødmunntetra nærmere jul.
Disse er flott og blande har jeg hørt.
har 11 kardinal og har tenk selv og kjøpe 10 kardianl til og 10 rødmunntetra nærmere jul.
Disse er flott og blande har jeg hørt.
Postet 09.11.09 kl 15:07
Inaktiv bruker

Det endte med at jeg kjøpte 7 kardinaltetra istad. og alle er nå døde.. jeg hadde akklimatisert vannet deres i 40 minutter, og slapp dem uti vannet. etter mindre enn en time var alle døde. de svømte ned på bunnen av akvariet og ble helt rolige. etterhvert la de seg på siden og døde en etter en.
Alle vannverdier uten ph er fine. phen ligger på 7, som er alt for høy for kardinaltetra. På dyrebutikken virker de helt friske. jeg kanke fatte det, jeg veit virkelig ikke hvilken stimfisk jeg bør satse på.
Alle vannverdier uten ph er fine. phen ligger på 7, som er alt for høy for kardinaltetra. På dyrebutikken virker de helt friske. jeg kanke fatte det, jeg veit virkelig ikke hvilken stimfisk jeg bør satse på.
Postet 09.11.09 kl 19:36