Nybegynner
Postet 15.11.09 kl 15:15
Postet 15.11.09 kl 15:17
Postet 15.11.09 kl 15:20
Daniel Vollstad.engenHei jeg er en nybegynner med akvarium og lurer på hvilke fine fisk du kan ha i et 25-100 liters akvarium, kan noen gi meg noen tips om fisk og akvarium/liter?
Første rådet mitt er: unngå å gå i samme fellen som mange andre nybegynnere, og start ikke med å kjøpe det minste akvariet du får tak i. Det er mye, mye verre å få til god vannkvalitet og finne fisk som passer i et lite akvarium, kontra et stort. Det er veldig få fisk som passer i et 25 liters kar. Etter min mening duger de små karene kun til yngel eller et enkelt par av en liten killi- eller betta-art eller noe slikt (hverken killi eller betta sier deg særlig mye akkurat nå men...
Så hvis du går rundt med planer om å kjøpe deg et akvarium mellom 25 og 100 liter: gå for 100 liter
Det vil du ikke angre på. Du får mye flere fiskearter og velge mellom.
Når akvariet er kjøpt er det lettere å gi deg tips og råd om fiskebesetning. I mellomtiden har du noen uker på deg til å velge fiskebestand, siden et akvarium må innkjøres noen uker først, slik at filteret blir i stand til å takle den biologiske belastningen fisk og fôring utgjør.
Jeg anbefaler deg at du leser deg opp en hel del før du kjøper din første fisk, bruk tid på sammensetningen og valgene du gjør. Det er altfor mange som står i butikken og peker ut fisk etter innfallsmetoden, uten å ane noe som helst om fiskeartens krav om vannverdier, temperament og spisevaner.
Postet 15.11.09 kl 15:25
Postet 15.11.09 kl 16:04
Postet 15.11.09 kl 16:19