Kampfisk som mister finner fort!

Kampfisken min har mistet ca 50% av finnene kun på ett døgn! Fisken er ikke gammel, ble kjøpt på sensommeren og den går alene i et kar på 38 liter med filter. Temperaturen er ca 27 grader og vannverdiene er fine.

Fisken virker ellers normalt sprek, reagerer på bevegelser utenfor karet og spiser som før.

Det jeg har lagt merke til er at for noen uker siden begynnte tuppene på finnene å få en mørkere farge! Jeg tolket det umiddelbart som et tegn på sunnhet, men det kan hende jeg har tatt kraftig feil...

Usikker på hva jeg skal gjøre nå, men har ikke lyst å komme hjem til en død fisk pga misslighold

Har desvere ingen bilder av fisken før den begynnte å miste finnetuppene, men legger ved noen bilder jeg har tatt i dag.

Noen som har noen gode råd?

[External Image]

[External Image]

[External Image]

PS: Det er mulig å se ca hvor lange finnene var pga de tynne bitene som stikker ut enda.
Kampfisk
det her høres mistenklig ut som finneråte,.
Takk, men hva er lurt å gjøre nå?
Takk for raskt svar!

Tenkte ikke engang over at det kunne være det. Har du noen erfaring med hva som er best å gjøre for for å bli kvitt problemet da?

Har allerede tatt et ekstra vannskifte, det kan umulig gjøre noen skade!
Finneråte
det finnes medisiner mot finneråte, men det beste i mine tilfeller jeg har hatt det er vannbytter,.
Hyppige vannbytter og salt fungerer som regel bra hvis det ikke er noe alvorlig tilfelle.

Hvis det derimot sprer seg raskt ville jeg medisinert heller enn å vente på at vannbyttene skal ta effekt.

En annen måte å gjøre det på er å finne en skarp kniv, legge fisken på noe våt plast og skjære av de delene av finnene som er påvirket. Da blir du kvitt bakterien og kan behandle med vannbytter og salt.

Ryggfinnen burde ikke skjæres i på den måten, siden den inneholder blodårer og nerver, men halefinnen har ingen av delene.
Takk for råd!
Tusen takk for gode råd.

Stikker innom den lokale butikken min for å se om de har noen produkter som skal hjelpe og fortsetter med ekstra hyppige vannbytter. Tror jeg dropper kutte prosessen med det første....

Skal legge inn se om jeg får lagt ut noen flere bilder av utviklingen også. Har søkt litt rundt på nett, og det ser ut som om problemet er vanligere enn jeg var klar over, men det er ikke så mange bilder som viser godt hvordan utviklingen er.

Hvis dette går bra kan det jo kanskje være inspirasjon og hjelp til andre med samme problem.

mvh

DS
Hvis det er finneråte, stoppes det som regel ganske greit med esha 2000.
Esha 2000
Har nå hatt i esha 2000 siden fredag, først så det ut som om fisken skulle til å dø.. men lørdags kveld kviknet den veldig til!

Bortsett fra at finnene fortsatt er svarte virker alt normalt i dag, fisken er aktiv og nyskjerrig....

Takk for hjelpen!

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap