Hjelp, fiskene er bare på toppen inkl mallene.

I dag når jeg våknet ser jeg at alle fiskene flyter på toppen. inkl mallene. Mange har munnen over vannet, ser ut som om de trekker mye luft, for munnen kommer over vann. Jeg skjønner ingenting, tilogmed mallen gjør dette.

Hva er det som er galt?

Var innen en dyrebutikk med vannprøve siden det er ei stund siden sist. Da hev jeg oppi sånn som øker pH en. å slik som øker dH. Hun sa det skulle gå fint ann å ta dette oppi mens fisken var oppi.

Utrolig kjipt om noen stryker med. ;(
Skift vann... og få det testet i morgen om du ikke har testesett.
Oppdatert.
Da har jeg byttet mye vann. ca 70 porsent, så får vi se hvordan det går.

*off det er hjerteskjærende å se fisken slik.
Høres ut som oksygenmangel spør du meg
Kan det være de produktene jeg har hevet oppi som har gjort slik at de har hatt lite ogsygenmangel?

Vannet er iallefall bytte, å nå svømmer fiskene som normalt.
Jeg hadde oksygenmangel for en stund siden. Jeg fikk beskjed om å snu utblåset til pumpen opp slik at det er god bevegelse i vannoverflaten. Etter det har fiskene sluttet å trekke mot overflaten
t0nj3
Da hev jeg oppi sånn som øker pH en. å slik som øker dH. Hun sa det skulle gå fint ann å ta dette oppi mens fisken var oppi.

Ups. "Hev oppi"... er det en skrivemåte, eller en god beskrivelse av hva du gjorde?

Tilsetninger som endrer vannverdier, skal ikke "hives oppi". Det kan føre til store, brå endringer som i verste fall kan ta livet av fisk.

All endring av vannverdier MÅ tas gradvis. Det vil si at du må prøve deg frem i en 10-liters bøtte først, så du vet hvor mye middel som skal til for å få ønsket endring. Når du er sikker på doseringen, må denne også tas gradvis. Med PH bør ikke endringen være på mer enn en halv grad i døgnet.

Husk at PH-skalaen er logaritmisk, hvilket betyr at 1 grads endring i PH betyr at vannet har blitt 10 ganger så surt/basisk. En endring på 2 grader (fra 6 til 8 i PH f.eks) betyr at vannet har blitt 100 ganger så basisk.

Slike voldsomme endringer kan ikke tas i en smell, ved å "hive oppi" en dæsj..

Skal også sies at dersom du endrer vannverdiene, er det helt nødvendig å ha dråpetest for den verdien du endrer. Du endrer ikke PH uten å ha en skikkelig dråpetest som kan vise deg hvor stor endring du får.

Med en gradvis, kontrollert, og forsiktig endringe, er det ingen problemer med å endre vannverdiene mens fiskene er i karet. Men jeg ville ha blandet ut middelet i en bøtte med vann, slik at det ikke er så konsentert når du heller det i karet. Slik at ingen fisk risikerer å komme i direkte kontakt med middelet fordi de svømmer rett under stråla.

Glad det gikk bra med fiskene dine!
t0nj3
[B]Hva er det som er galt?[/B]

Har du nylig kjøpt nye fisk?

Hvis det er Juwel-karet (110 literen) så er medfølgende filter ganske lite.
Det tåler ikke mye fisk.
Det kan ha blitt overbelastet.
(Fikk opplyst i en annen tråd at det kun er to svamper i filteret.)
Loomis
[QUOTE=t0nj3][B]Hva er det som er galt?[/B]

Det tåler ikke mye fisk.

Det hørtes veldig merkelig ut. I de orginale juwel filterne skal det orginalt vere min 3 svamper +kullfilter (tro om der kan vere en missforsåelse, pga. svampene står i to holdere). Å påstå at juwel filterene er små, er nesten som å påstå at eheim's innvendige filterene er "ubrukelige" (Har hatt begge merkene, og kan ikke klage på noen av dem).

Har noen av svampene blitt byttet ut med cirax kasetter, så kan det godt vere at det er kun to svamper. Men det er å oppgradere filterene, ikke å redusere kapasiteten. Sammenlignet med andre innvendige filter, er kapasiteten til juwelfilterene enorm.

Men som du nevner kan filteret ha blitt overbelastet. Men det har med størrelsen på bakteriekulturen som er opparbeidet i filteret, ikke kapasiteten filteret har til å huse den.

Hakke
Det hørtes veldig merkelig ut. I de [URLBLOCK1]skal det orginalt vere min 3 svamper +kullfilter (tro om der kan vere en missforsåelse, pga. svampene står i to holdere). Å påstå at juwel filterene er små, er nesten som å påstå at eheim's innvendige filterene er "ubrukelige" (Har hatt begge merkene, og kan ikke klage på noen av dem).

Denne opplysningen kom i denne tråden.
To svamper stående på "høykant" i én holder.
Det blir for lite i 110 liter. (Du er sikkert også enig i det )

Hmm.. Det er dette filteret det er snakk om i den tråden. Det er tydeligvis en ny type filterboks juwel har begynt med. Litt vanskelig å se på bildet, men det ser ut til å vere god kapasitet. Har litt vanskelig for å tro juwel har gått på akkord med kapasiteten.

Dette er akkurat de samme svampene som går til Compact H og Compact Super. Altså to av disse på denne størrelsen.
Jeg hadde samme antall svamper i mine Juwel 60 og 80 liter. (Stående på høykant.) Filteropplegget er derfor ikke nytt. Det er bare en annen pumpe.
I 60-literen kunne det holdt akkurat. I 80 literen ble det altfor lite.

Jeg har beholdt Juwel-filtrene i to større kar, men jeg kjører i tillegg utvendige filtre på disse.
Hakke
[QUOTE=Loomis][QUOTE=t0nj3][B]Hva er det som er galt?[/B]

Det tåler ikke mye fisk.

Det hørtes veldig merkelig ut. I de orginale juwel filterne skal det orginalt vere min 3 svamper +kullfilter (tro om der kan vere en missforsåelse, pga. svampene står i to holdere). Å påstå at juwel filterene er små, er nesten som å påstå at eheim's innvendige filterene er "ubrukelige" (Har hatt begge merkene, og kan ikke klage på noen av dem).
filteret har til å huse den.

Jeg har Juwel 110liter, og der er det 3 svamper og kullfilter i dem medfølgende pumpen. Så fikk dere det bekreftet
ElinH
[QUOTE=t0nj3]Da hev jeg oppi sånn som øker pH en. å slik som øker dH. Hun sa det skulle gå fint ann å ta dette oppi mens fisken var oppi.

Ups. "Hev oppi"... er det en skrivemåte, eller en god beskrivelse av hva du gjorde?

Tilsetninger som endrer vannverdier, skal ikke "hives oppi". Det kan føre til store, brå endringer som i verste fall kan ta livet av fisk.

All endring av vannverdier MÅ tas gradvis. Det vil si at du må prøve deg frem i en 10-liters bøtte først, så du vet hvor mye middel som skal til for å få ønsket endring. Når du er sikker på doseringen, må denne også tas gradvis. Med PH bør ikke endringen være på mer enn en halv grad i døgnet.

Husk at PH-skalaen er logaritmisk, hvilket betyr at 1 grads endring i PH betyr at vannet har blitt 10 ganger så surt/basisk. En endring på 2 grader (fra 6 til 8 i PH f.eks) betyr at vannet har blitt 100 ganger så basisk.

Slike voldsomme endringer kan ikke tas i en smell, ved å "hive oppi" en dæsj..

Skal også sies at dersom du endrer vannverdiene, er det helt nødvendig å ha dråpetest for den verdien du endrer. Du endrer ikke PH uten å ha en skikkelig dråpetest som kan vise deg hvor stor endring du får.

Med en gradvis, kontrollert, og forsiktig endringe, er det ingen problemer med å endre vannverdiene mens fiskene er i karet. Men jeg ville ha blandet ut middelet i en bøtte med vann, slik at det ikke er så konsentert når du heller det i karet. Slik at ingen fisk risikerer å komme i direkte kontakt med middelet fordi de svømmer rett under stråla.

Glad det gikk bra med fiskene dine!

Heee, jeg "hev" det oppi. *trallalala* Eh.

jeg lærer iallefall av feilene mine.
Loomis
[QUOTE=t0nj3][B]Hva er det som er galt?[/B]

Det tåler ikke mye fisk.

Det er en blå svamp og en hvit svart svamp. SÅ er det ett sånn hvitt tynt lag over der igjen.

Ja, nylig kjøpt fisk.

Jeg syntes pumpa fungerer helt fint. Det er godt trykk også i pumpa.

LinnPinn
Jeg har Juwel 110liter, og der er det 3 svamper og kullfilter i dem medfølgende pumpen. Så fikk dere det bekreftet ;)

Vi fikk bekrefetet hva du har, ja

Men det er andre som tydeligvis har noe annet....

t0nj3
Det er en blå svamp og en hvit svart svamp. SÅ er det ett sånn hvitt tynt lag over der igjen.

To svamper? Og den ene er "hvit svart"? Mener du grå da?
(Et kullfilter er svart i begynnelsen. Etterhvert så blir den muligens mere "gråhvit".)

At pumpa fungerer har lite å si på hva filteret klarer å håndtere av avfallsstoffer. Mengden filtermateriale er det som er avgjørende.
Og her kan det virke som om filteret har fått for mye fisk å "jobbe med".
Ammoniakk og/eller nitritt er min mistanke.
Oppdatering igjen!!!
Oppdatering!!

Nå går de til tops igjen ;(
Tyder på
at karet enten er for varmt, eller mest sannsynlig mangel på oksygen.
Sett inn en luftpumpe med brusestein, og se om ikke alt kommer seg ganske kjapt.
Du bør skaffe deg dråpetester for ammoniakk og nitritt.
Vannverdiene er sikkert ikke gode.

Bytt 50 % av vannet nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap