Black ghost
Inaktiv bruker

jeg har nå 2 black gohs i akvarium på 375 liter. men kunne ha tenkt meg 2 til.. siden dem ikke er stim fisk,så lurte jeg på om dette ville gå med 4 black ghost kommer til å gå greit??
Postet 19.12.09 kl 09:42
hei
jeg kan ikke så mye om denne fisken. meeen 2stk i en 375 liter er for lite.
Der kan det kun gå en som jeg har forstått, grunnet at den navigerer seg med elektriske impulser (sånn ca iallefall, hehe) så skal du ha flere enn 1 så snakker folk om 1400-1500liters klassen.
så nei ikke flere oppi her somjeg har forstått
jeg siterer Hakke her inne ang BG:
" Grunnen til at de bør ha såpass stort kar for flere, er at dem navigerer ved hjelp av svake eletriske felt. Går flere i for trangt kar, vil de stadig vekk forstyrre hverandre. Og det fører til stress, som igjen fører til sykdom"
jeg kan ikke så mye om denne fisken. meeen 2stk i en 375 liter er for lite.
Der kan det kun gå en som jeg har forstått, grunnet at den navigerer seg med elektriske impulser (sånn ca iallefall, hehe) så skal du ha flere enn 1 så snakker folk om 1400-1500liters klassen.
så nei ikke flere oppi her somjeg har forstått
jeg siterer Hakke her inne ang BG:
" Grunnen til at de bør ha såpass stort kar for flere, er at dem navigerer ved hjelp av svake eletriske felt. Går flere i for trangt kar, vil de stadig vekk forstyrre hverandre. Og det fører til stress, som igjen fører til sykdom"
Postet 19.12.09 kl 09:48
Endret: 19.12.09 kl 09:49
Inaktiv bruker

oki.. da får jeg ta ut en og sette den oppi et annet kar siden det blir for liten plass... takk for hjelpen
Postet 19.12.09 kl 10:29
Postet 19.12.09 kl 11:11
Bjørn Fiskvikjeg har nå 2 black gohs i akvarium på 375 liter. men kunne ha tenkt meg 2 til.. siden dem ikke er stim fisk,så lurte jeg på om dette ville gå med 4 black ghost kommer til å gå greit??
Det var da voldsomt. Ette min mening er 400l det absolutt minste karet en kan holde BG på en adekvat måte. 375l blir jo et grensetilfelle, men 300l er definnitivt alt for lite.
Desse fiskene er fra naturen sin side noen enstøinger, som sjelden har omgang med sine artsfrender.
Postet 19.12.09 kl 19:00
Inaktiv bruker

hmmm. føler meg lurt av en fiske selger nå.trudde jeg gjorde et gost kjøp av 2 morsome fisker. men dere har nok mye mer arfaren en meg og tydeligvis mer erfaren en enn 20 åring i en butikk.. så jeg må nok gjøre noe her med dem 2 fiskene..
Postet 19.12.09 kl 19:31
Postet 19.12.09 kl 19:33
Inaktiv bruker

hehe.. trur ikke kjæringa er helt enig i det.. siden jeg nettopp fikk meg søyle akvarium...
Postet 19.12.09 kl 19:44
Postet 19.12.09 kl 19:48
Postet 19.12.09 kl 22:42
Bjørn Fiskvikhehe.. trur ikke kjæringa er helt enig i det.. siden jeg nettopp fikk meg søyle akvarium...
Er BG'ene småenda, har du rimelig god tid til å overtale henne. Vil anta at hun også kommer til å bli veldig fasinert av desse skapningene, selv om hun ikke bryr seg døyten om andre fisker som ikke er til middag. For en ting hadde selgeren faktisk rett i, det er vanvittig morrsome og fasinerende skapninger.
Dess mer man besteder seg på å tilfredstille dem med omgivelser dem trves i. Jo bedre dem trives, dess mere fasinerende blir dem. Det dem ikke har i farger tar dem igjen menge ganger med personlighet. Dem har så individuelle personlighet, at om du hadde ti identisk utseende i en tank, kunne en som kjenner fiskene identifisere dem ut i fra oppførel og personlighet. Noe annet er om man finner en person som har kjennskap til ti identiske BG'er
Så å overtake kjerringa til større kar tar nok BG'ene aeg av, tenker jeg.
Postet 19.12.09 kl 23:21
BG er en morsom fisk, men det er nok mange som har kjøpt disse som små og uskyldige for så å oppdage at de vokser fort og blir notoriske rovfisk.
Hos meg har de vært uskyldige til de er 10-15 cm, da begynner klikkelydene fra akvaret når lyset slukkes, og småfiskene begynner å minke.
Den både navigerer å jakter ved hjelp av elektriske signaler. Denne sonar effekten sammen med den store finnen gjør at den er en ekstremt god svømmer og navigatør.
Hos meg har de vært uskyldige til de er 10-15 cm, da begynner klikkelydene fra akvaret når lyset slukkes, og småfiskene begynner å minke.
Den både navigerer å jakter ved hjelp av elektriske signaler. Denne sonar effekten sammen med den store finnen gjør at den er en ekstremt god svømmer og navigatør.
Postet 20.12.09 kl 15:28
Hvor fort dem vokser før dem blir 15cm skal ikke jeg uttale meg om, for min var ca 15 cm da jeg kjøpte den (antagekig VF.). På de 2+ årene den har gått i karet har den ikke vokst mer en 5cm, 2.5 cm i året vil jeg ikke kalle rask vekst på en fisk som har potensialet til å nå 50 cm.
Notorisk rovfisk kan jeg ikke si meg enig i. At noen BG'er blir det tviler jeg ikke på, siden dem har så forskjellig personlighet. Har kun et par kardinaltetra som har forsvunnet, som jeg kan holde BG'n med sikkerhet ansvarlig for. Yngel vil vel og merke karet bli støvsugd for. For å unngå at BG'n jakter på innbyggerene i karet, så forer jeg med mygglarver, dafnier, o.l. rett før lyset går av. På den måten sørger jeg for at den er mett når den naturlige spisetiden starter. Her heller ikke savnet fisk etter en uke med foring (bortreist), men har lagt merke til at den har forbausende stort behov for grønnsaker som brokkoli, erter og mais.
I naturen er det insektslarver som er hovednæringskilden, den kan sikkert ta en liten fisk i ny og ne. Men det er sånt som vi akvarister må ta hensyn til, når man skal holde slike arter.
Postet 21.12.09 kl 02:14
HakkeHvor fort dem vokser før dem blir 15cm skal ikke jeg uttale meg om, for min var ca 15 cm da jeg kjøpte den (antagekig VF.). På de 2+ årene den har gått i karet har den ikke vokst mer en 5cm, 2.5 cm i året vil jeg ikke kalle rask vekst på en fisk som har potensialet til å nå 50 cm. Notorisk rovfisk kan jeg ikke si meg enig i. At noen BG'er blir det tviler jeg ikke på, siden dem har så forskjellig personlighet. Har kun et par kardinaltetra som har forsvunnet, som jeg kan holde BG'n med sikkerhet ansvarlig for. Yngel vil vel og merke karet bli støvsugd for. For å unngå at BG'n jakter på innbyggerene i karet, så forer jeg med mygglarver, dafnier, o.l. rett før lyset går av. På den måten sørger jeg for at den er mett når den naturlige spisetiden starter. Her heller ikke savnet fisk etter en uke med foring (bortreist), men har lagt merke til at den har forbausende stort behov for grønnsaker som brokkoli, erter og mais. I naturen er det insektslarver som er hovednæringskilden, den kan sikkert ta en liten fisk i ny og ne. Men det er sånt som vi akvarister må ta hensyn til, når man skal holde slike arter.
Hei, det er en interessant vinkling det du beskriver med å mate systematisk for å dempe sult og jaktfølelse. Jeg tror man kan komme et stykke på vei på denne måten hvis man vil ha større fisk sammen med mindre fisk. Det innebærer dog en risiko
Skal man tenke litt rundt ideen din inneholder den egentlig 3 momenter:
- Gi nok alternativt for. Gi tilstrekkelig for til at fisken er mett.
- Tidspunktet for foring, hvis fisken har bestemte tider den jakter mer.
- Type for, venne fisken til ordinært for eller grønnsaker.
Dette kan sikkert rendyrkes mer.
Jeg har hatt BG i flere omganger, men sist startet ikke veksten skikkelig før den begynte å jakte. Da økte den fra 15 til 25 cm på under 1 år, de gikk forresten også i et 660 liters akvarie (2 stk). Det gikk fint, men de svømte også mye sammen til de ble 10-15 cm, da begynte de å holde seg hver for seg.
Hos meg har de radert ut mindre fisk, men da helst stillestående fisk Otocinklus, levendefødende og reker. Raskere fisk som Citron Tetra, klarte de bare sporadisk å ta. Dette kan ha noe med navigeringen å gjøre.
Hvilke andre fisk har du i karet? Sør Amerikanske knivfisk er forresten et svært spennende tema. Lykke til med BG ene dine.
Postet 21.12.09 kl 12:40