Hvor mange er for mange?

jeg har overtatt et 110 liters akvarium etter min bror, og lurer på hvor mange fisk som er for mange i et slikt akvarium?
Vanskelig å svare på ettersom du ikke skriver hva slags fisk det snakk om.
neontetraca 8stk, praktbotia 3stk, en gullfisk, Pterygoplichthys gibbiceps 3stk,
Skjørtetetra 3stk, Kileflekkrasbora ca 6 stk, Gullbarbe ca 10 stk og noenj til som jeg ikke vet hva er
Hvis du forsøker å kvitte deg med gibbi'ene, gullfisken og botiane så blir det mer passende.

Om du tar bilder av de andre så er det sikkert noen som kan svare på hva du har.
Enig med Loomis om å selge/gi bort noen av artene.
Gullfisken krever et langt større akvarium da de blir veldig store (25 cm lange). Om de vokser opp i et så lite kar som 110 liter, vil den bli deformert innvendig da naturen er laget slik at den vil prøve å tilpasse seg den lille str den bor i, og dermed slutte å vokse i synlig str selv om organene fortsetter å vokse

Det samme gjelder for praktbotiaen og gibboen.

Søk de opp i fiskebasen, så vil du se hvor store de blir,og hvor store kar de krever.

Gullfisken er i tillegg en kaldvannsfisk, og trives best i andre temp enn de andre artene du har i akvariet.
gullfisken er en sånn bollefisk tror jeg, vet ikke hva den heter..

går det ann å få et mindre akvarium å beholde de andre i eventuelt?
lurer på hva disse heter (sølvfisken på det bildet med flere på)
lurer på hva disse heter ( sølvfisken på det bildet med flere på) "gullfisken er også bilde av"
Gullfisken din er da sannsynligvis en såkalt slørhale.
Det er en oppdrettsvariant av gullfisk som kan holdes i 24 - 25 grader uten problemer.
De blir ikke så store som "normale" gullfisk.

Mindre akvarium til hvilke? Gibbi'ene og praktbotiane? De bør ha mere plass enn 110 liter.
hvorfor trenger gibbiene mere plass? de er jo ikke så store. botiaene er ikke blitt så store enda de heller..
Fordi de BLIR store.

Se i fiskebasen her inne
ikka
hvorfor trenger gibbiene mere plass? de er jo ikke så store. botiaene er ikke blitt så store enda de heller..

Om du gidder å kikke i basen på disse to fiskene får du et grei svar der ;- =)

De BLIR STORE og trenger masse plass

har lest i fiskebasen og vet at de blir store, men synes det er veldig vemodig å gi fra meg disse fiskene. håper på å kunne beholde de en stund til ihvertfall.. til de blir veldig store, det virker ut som de trives nå da
ikka

De er ikke så store nå, nei... men de blir:

Praktbotia størrelse XXL

Gibbiceps kan bli 50 cm lang

Gullfisk (slørhaler) blir digre de også. Bare se her og her.

Det å holde fisk som blir store i for små akvarier er heller ikke uproblematisk. For liten plass til å vokse kan resultere i noe som heter "stunting". Dette er opphavet til myten om at fisk "vokser etter karet". Stunting betyr at fiskens kropp, enten på grunn av for liten plass eller for dårlig vannkvalitet, slutter å vokse. Men de indre organene slutter ikke å vokse, noe som fører til en langsom og smertefull død etter hvert sm organene vokser seg for store for kroppen.

Du kan lese om stunting her.

Mener ikke å være slem, bare opplyse litt, slik at du kan treffe de riktige beslutningene om fiskene du har overtatt. Det er haugevis av fisk som vil leve lange, lykkelige liv i 110 liter, så valgmulighetene er mange
Bare husk på at det er fare for at de ikke oppnår sin fulle størrelse fordi oppvekstvilkårene du tilbyr ikke gir dem sjanse til det. Det kalles dvergvekst eller "stunting" på engelsk. Alle er ikke enige i at dette er et reelt problem, men du bør være oppmerksom på risikoen.

EDIT: Elin H. var kjappere ute....
takker for svar, greit å få lært litt om det, vanskelig å lese seg til alt, men nå er ihvertfall gibbiene lagt ut på siden vil beholde botiaene til de er litt større ihvertfall.
Plussmedlem
ikka
takker for svar, greit å få lært litt om det, vanskelig å lese seg til alt, men nå er ihvertfall gibbiene lagt ut på siden:) vil beholde botiaene til de er litt større ihvertfall.

Det du heller kan gjøre er å bytte de i en annen botiaart. Se på disse. Akkurat like morsomme og fine som praktbotia og blir bare 10 cm store. De er i tillegg en nesten like vanlig art i velfylte butikker og lette å få tak i.

ikka
jeg har overtatt et 110 liters akvarium etter min bror, og lurer på hvor mange fisk som er for mange i et slikt akvarium?

Hmm.. Vanskelig å svare på. Men for et 110l, så er en av denne eller denne, for mange. Hvor mange som er for mye av denne arten tør jeg ikke sette tall på, men det er svert mange.

Noe som er mye viktigere for å få full uttelling i farger og adferd. Og forebygger sykdom, er at fiskene blir satt sammen som gjør at de trives i samme vannkvalitet (Ph,Gh og tmp.), dette er oppgitt på bunnen av hvert faktablad på fiskebasen (Finner du en fisk du må ha, prøv å få butikken til å reservere fisken noen dager, slik du får sjekket om fisken passer i karet ditt.), der står gjerne info. om oppførsel. Eller den trenger rolige samboer. På faktabladet står det også om arten passer i karet ditt eller om den trenger større. Googler du det latinske navnet på fisken, finner du sikkert mere informasjon om artene.

føler det ser ut som de har det litt trangt, men ikke at noen mistrives. har ikke lyst til å gjøre noe for at de mistrives liksom. men tror nok jeg må kvitte meg med noen av de største.. er en hel jungel å finne frem i dette her!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap