Er det mye dyrere å kjøpe maller eller andre fisk hos en dyrebutikk?

Er det stor forskjell på pris på maller (generelt all fisk)i dyrebutikk enn hos privatselgere (som på akvaforum) ?

Grunnen til jeg spør, er at jeg skal kjøpe meg maller. Har aldri hatt fisk før, så jeg vil ikke bli "ript off" hos en forhandler.

Har også hørt at det kan finnes mer bakterier ol hos fiskebutikkene fordi det er mye sirkulasjon av fisk i akvariene hos dyrebutikkene.

Takker for tilbakemeldinger
Som regel er fisk billigere hos private enn i dyrebutikker, ja. Ikke så rart egentlig. Dyrebutikkene skal betale husleie, strøm, lønn, kjøpe inn fisken i utgangspunktet. Private har ikke de samme kostnadene forbundet med fiskene de selger.

At det kan være større sykdomsrisiko å kjøpe av dyrebutikk kan også stemme. De har som regel fisk som har kommet inn for kort tid siden, etter lang og stressende transport. Mye roting i akvariene hver dag, sammen med lite eller ingen innredning er med på å stresse fisken ytterligere.

Når det er sagt - det er ingen garanti å kjøpe fra private heller! De kan ha sykdom i karet sitt de også. Og enkelte sykdommer (den typiske er hvitprikk) trigges av stress, og kan like gjerne bryte ut av stresset ved å flytte hjem til deg som noe annet. Så garantier finnes ikke.
ok, hvilke erfaringer har dere? Tror jeg går for private
Jeg kjøper av både private og i butikk. Det kommer rett og slett an på to ting: Hvem har det jeg er ute etter, og hvem er billigst

Og selvsagt, skulle det være åpenbare forskjeller i kvaliteten på fisken, blir kostnaden for fisken stilt bakerst, og kvalitet går langt foran.
Ser du er fra Stavanger så vil bare nevne at i området her har jeg lagt merke til at prisen i butikk også varierer med så mye som 100%. Uansett lønner det seg nok å snuse litt rundt... Men samtidig, er det mer spesielle ting du er ute etter, så er det vel mye å håpe på at en har flere alternativer. Utvalget er jo ikke alltid like imponerende, det hele blir jo ofte et spørsmål om hvem som har det en vil ha.
Private trenger heller ikke alltid være billigst, men oftest. Forskjeller i størrelse / alder, kvalitet på fisk, oppdrett el VF gjør det jo også litt verre å sammenligne priser. Fordelen med å gå i butikk er at det er lettere å ombestemme seg, drar en først hjem til noen så kjører en vel hjem med noe fisk i posen uansett... Så en butikkrunde først er vel uansett en god ide.
Veldig gode utfyllende svar. Det var dette jeg trengte å vite. Blir vel noen butikker runder først!
Hast har jeg ikke, men litt utålmodig selvfølgelig
Har et annet spm. Er 9 hurtigvpoksende planter for mye? :s Har IKKE planer om å dekke hele karet med grønt. Men de fleste plantene skal være lave...
Man kan aldri få for mye planter Den "feilen" nybegynnere gjør, er at de ofte er altfor sparsomme med beplantningen i akvariene sine.

"9 planter" sier oss egentlig ingenting. Du nevner ikke hvilke planter det er (så vi vet ikke deres potensielle størrelse og omfang), og du nevner heller ikke hvor stort akvariet de er ment å skulle brukes til.

Planter er med på å gi fiskene skjulesteder og trygghet. Økt trygghet gir mindre stressnivå, som i sin tur gir friskere fisk, til syvende og sist. Planter driver også fotosyntese, og i døgnets lyse timer er de med på å gi oksygen til vannet. I tillegg suger plantene opp en ikke ubetydelig mengde avfallsstoffer, som nitrat f.eks., som de forbruker som næring. Dette gir bedre vannkvalitet og mindre av de uønskede algene.

Et grønt og frodig akvarium er behagelig og harmonisk å se på.
Priser i butikk
Var i Stavanger i julen, og da også innom kvadrat på gave jakt... Klarer ikke gå forbi en dyrebutikk, så var selvfølgelig innom den på kvadrat også.
Der fikk jeg et lite sjokk, de solgte Denisons Barbe til 300 kroner stykket! Synes det var vel stivt da de selger samme fisken for 129 i Tromsø og 5 for 499, hvis jeg ikke husker helt feil, på Minde Zoo i Bergen.

Hvis prisnivået er det samme på annen fisk i butikken bør du styre langt unna denne!
Takk for info om kvadrat, Espen P. Såvidt jeg har forstått nå så kan prisene variere veldig mye fra butikk til butukk.

Mona:

Jeg kjøpte:
2stk Cryptocoryne wendtii (brown)
2stk Heteranthera zozsterifolia
2st av en annen sort

og 3 stk pogostemon helferi

Karet er 100-115 liter.

Jeg kjøpte også:
1,26kg Mangrovrot
0,66kg Mopani rot

Og tilslutt, finkornet sand... (har planer om en del maller etter nyttår)

Skal innrede det idag, ettersom vannet er klart nå
ikke mulig med redigering av innlegg her? De 2 ukjente plantene heter Limnophila sessiliflora
Planter
som Mona skriver, man kan aldri ha for mange planter, fikk tips av en av de som jobber på dyrebutikken, at ca 80 % bør være planter i et akvarium, så her kjøpes det planter over en lav sko, så luker jeg ut og planter om etterhvert som villnisset vokser, resultatet er algefritt akvarium,bra vannkvalitet og flotte fisker.
det beste resutatet synsmessig er vel mange planter av en sort en et virvar av forskjellige planter som krever forskjellig vannkvalitet og lys,.
men det har ikke jeg gjort, bar sørget for at plantene som jeg har krever noenlunde det samme av lys og vannkv. dernest prøve å plante de så de står noenlunde naturlig og i grupper,.
Hei
Espen P
Var i Stavanger i julen, og da også innom kvadrat på gave jakt... Klarer ikke gå forbi en dyrebutikk, så var selvfølgelig innom den på kvadrat også. Der fikk jeg et lite sjokk, de solgte Denisons Barbe til 300 kroner stykket! Synes det var vel stivt da de selger samme fisken for 129 i Tromsø og 5 for 499, hvis jeg ikke husker helt feil, på Minde Zoo i Bergen. Hvis prisnivået er det samme på annen fisk i butikken bør du styre langt unna denne!

hehe ja men kara de der store er flote men nok om det dem er ikke fult så stive i prisen som på gandal det skal jeg si deg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap