Hjelp! mine sae er plutselig døde!

Jeg kjøpte 4 flotte sae forrige lørdag. Det var meningen at de skulle gå i min helt nye 240 liter, som innkjøringsfisk. Det var de første fiskene jeg har hatt i det akvariet, og det er heller ingen andre fisker der.

Men på tirsdag og i går døde to av dem...
Jeg finner ikke selve fiskene, men jeg finner noen små "hauger" av fiskebein/skjellett bak røttene. Jeg skjønner ikke hvorfor de døde...

Akvariet har stått og gått uten fisk siden november! Så nitritt skal det ikke være!

Noen jeg kjenner har kjøpt fisker fra den butikken. Og alle fiskene døde. Og de i butikken sa at "det kunne de ikke gjøre noe med". Så da vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Men fisker fra butikken skal da holde mer enn 3-4 DAGER!

Huff. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre...
Hvis du har hatt fiskeløs innkjøring i karet siden november, så kan brå innsetting av fisk og fôring føre til en plutselig oppblussing av f.eks. ammoniakk (hvis ph er over 7) eller nitritt likevel. Det avhenger litt av hvor mye forurensning filterbakteriene har hatt å jobbe med i det fiskeløse karet under innkjøringen.

Det høres jo ikke ut som fiskene behandles særlig godt av butikken, så kanskje ikke så lurt å handle der mer. De må ha vært utrolig stresset og i dårlig form for å dø så fort.

Hvordan gikk du frem når du akklimatiserte fiskene til akvariet ditt?
Rett på nye
Du kan bytte dem inn. Den fjerde dagen var igår. Det var igår fiskene døde. GÅ å klag, du har rett på nye....
John Christoffer Mæland
Du kan bytte dem inn. Den fjerde dagen var igår. Det var igår fiskene døde. GÅ å klag, du har rett på nye....

Tullprat. Hvor har du det fra? "Rett på nye"? Det er ingen som har krav på nye fisk. For alt butikken vet, kan kunden ha stått og dengt posen i veggen, utsatt fiskene for nitritt, eller glemt posen ute i kulda.

Ingen har KRAV på nye fisk. Men en butikk-kjede som heter Tropehagen har det som en ekstra service til sine kunder, at hvis fisken dør innen 8 dager så kan du få ny (mot vannprøve og å fremvise den døde fisken). Dette gjelder altså TROPEHAGEN sine butikker. Ikke alle zoobutikker i hele Norges land!
mona o
Hvordan gikk du frem når du akklimatiserte fiskene til akvariet ditt?

Jeg lot fiskene ligge i posen i akvariet i ca 20 min. Etter det hadde jeg i litt vann fra akvariet, ca 2 dl. Jeg ventet så i 5 min, og tok litt vann oppi posen igjen. Etter fem minutter igjen, dyttet jeg forsiktig posen ned under vannoverflaten så det rant akvarievann inn. Så tok jeg tak i den nederste delen av posen og heldte (under vann) forsiktig allt innholdet (vann,fisk) ut i akvariet.

Det burde ikke være noe galt med det?

Men hvis jeg får bytte de inn, hvilken fisk bør jeg bytte de inn i da?
En algespiser? (Som ikke spiser planter)
Men kan det være så lurt å bytte de inn, hvis jeg kan risikere enda flere dødsfall?
mona o
For alt butikken vet, kan kunden ha stått og dengt posen i veggen

Det tviler jeg sterkt på. Fisker er jo levende vesner! Det er vel ingen som gjør det for "morroskyld?" Og fisker koster jo tross alt penger, og ingen vil vel kaste bort pengene sine på den måten! Hvis det er noen som gjør det, har de problemer...
Jeg sa ikke at noen virkelig gjør det Jeg sa det for å understreke og sette en ting på spissen. Det var for å få frem hvorfor butikker med full rett kan nekte å gi kunder ny fisk, dersom de vil. Rett og slett fordi butikken ikke aner noenting om hvordan folk har behandlet fiskene sine etter at de forlot butikken.
mona o
[QUOTE=John Christoffer Mæland]Du kan bytte dem inn. Den fjerde dagen var igår. Det var igår fiskene døde. GÅ å klag, du har rett på nye....

Tullprat. Hvor har du det fra? "Rett på nye"? Det er ingen som har krav på nye fisk. For alt butikken vet, kan kunden ha stått og dengt posen i veggen, utsatt fiskene for nitritt, eller glemt posen ute i kulda.

Ingen har KRAV på nye fisk. Men en butikk-kjede som heter Tropehagen har det som en ekstra service til sine kunder, at hvis fisken dør innen 8 dager så kan du få ny (mot vannprøve og å fremvise den døde fisken). Dette gjelder altså TROPEHAGEN sine butikker. Ikke alle zoobutikker i hele Norges land!

Greit, jeg misforsto innlegget til trådstarter. Trodde hun skrev butikken hadde 3-4 dagers garanti.

Men at fisken døde 3 dager etterpå, er mistenkelig fra butikkens side. Jeg hadde tatt de døde fiskene( det som er igjen) + en vannprøve. Hvis vannprøven er OK, regner jeg med butikken blir medgjørelig. ELLERS sier du at du aldri vil handle der mer igjen, og ikke anbefale dette dem videre. (du nevnte også en veninne som hadde fått "døende" fisk derifra)

MVH
EDIT: Det var 28 november jeg fikk akvariet, så det var starten av desember jeg satte det i gang. IKKE november.
Så da kan det vel ikke ha stått for lenge uten fisker? Jeg hadde jo planter og røtter oppi der.

mona o
Jeg sa ikke at noen virkelig gjør det :) Jeg sa det for å understreke og sette en ting på spissen. Det var for å få frem hvorfor butikker med full rett kan nekte å gi kunder ny fisk, dersom de vil. Rett og slett fordi butikken ikke aner noenting om hvordan folk har behandlet fiskene sine etter at de forlot butikken.

Ja... Du har helt rett. Butikken har rett til å være mistenksom. Men altså; 4 dager er ikke mye for penga! Og siden fiskene til vennen min døde også, begynner man jo å lure...

John Christoffer Mæland
Men at fisken døde 3 dager etterpå, er mistenkelig fra butikkens side. Jeg hadde tatt de døde fiskene( det som er igjen) + en vannprøve. Hvis vannprøven er OK, regner jeg med butikken blir medgjørelig. ELLERS sier du at du aldri vil handle der mer igjen, og ikke anbefale dette dem videre. (du nevnte også en veninne som hadde fått "døende" fisk derifra)

Ja, det skal jeg gjøre! Jeg får prøve å forklare det hele. Men hvis vannprøven er OK, og de ikke gir meg nye fisker, skal jeg ikke gå dit mer...
Forresten: Hvordan visste du at det var ei venninne? :P

Tusen takk for svar. Jeg skal prøve så godt jeg kan for å få de tilbake.
Det var altså fire jeg kjøpte. Det kan ikke hå vært for få? At de har dødd for det var for få av samme art?
Rettigheter
Nå er det slik at vi som kunder har bevisbyrden for at noe var galt med fiskene da vi kjøpte de. Vi må altså bevise at de feks var syke da vi handlet.
I realiteten er dette umulig og vi har dermed ingen rettigheter.
En helt annen ting er at konkurransen i de de fleste bransjer er blitt hard
og at en dermed er veldig avhengig av fornøyde kunder. Noen opererer feks med 100% fornøyd garanti.En kan da levere en brukt vare tilbake og få byttet i noe annet (ingen zoo butikker som jeg vet om ).
Jeg tror at butikkene har god fortjeneste på fisk og tenker at de uten store tap, kan og bør strekke seg langt for å gjøre kunden fornøyd.
Ingenting er viktigere enn fornøyde kunder, ingenting er bedre markedsføring enn fornøyde kunder.

Selv har jeg aldri levert noe tilbake eller klaget.
Kanskje jeg skulle gjort det noen ganger?
Vet dere hva? Nå er jeg veldig glad!

Jeg fant ut at saene ikke hadde dødd, som jeg hadde trodd... De hadde blitt sugd inn i filteret! Jeg fikk et skikkelig sjokk da jeg åpnet lokket til filterhuset og jeg så at de lå der nede! Den ene var like frisk og fin. Kanskje litt stressa, men i live! Desverre, hadde den andre ikke krefter til å fortsette. Den døde like etterpå. Det var veldig synd. Men det var fint at jeg fant det ut. Jeg husker ikke hvorfor jeg skulle nedi filterhuset, men det var flaks... Kanskje et par dager til, så hadde begge vært døde.

Det var flott jeg fant det ut! Det er en fin butikk, med bra priser, og det ville vært veldig synd å ikke fortsette å kjøpe fisker der.

Takk til dere som har skrevet! Jeg er glad det ordnet seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap