Erfaringer med sebrafisk?

Kikket raskt over under-foraene her men fant ikke noe mer fornuftig sted enn her å poste om dette. Moderatorer kan gjerne flytte tråden til riktig sted om det ikke passer her.

Jeg har gått til anskaffelse av sebrafisk som stimfisk i akvariet mitt (ca110L). Der går de sammen med corydoras aeneus.
Leste i beskrivelsen av sebrafisken at den "kan jage andre fisker". Har noen hatt erfaringer med dette? Hvordan arter dette seg? Kan det bli et stort problem for corydoraesene på sikt?

Jeg leker også med tanken om å sette inn 2 Bolivianske sommerfuglciklider på et senere tidspunkt. Vil disse stå i fare for å bli "blink" for sebrafiskene?

Skikkelig kule fisker disse sebrafiskene også. Lager masse liv sammen med corydorasene. Har lest et par artikler på engelske fora, men har ikke funnet noen beskrivelse av hva de kan stelle istand av ugang i et kar.
Så vidt jeg har sett og lest meg til så jager de mest hverandre, resten av fiskene bryr de seg ikke så mye med. Nå har ikke jeg så mye annen fisk som går i samme del av karet som sebrafiskene mine, jeg har hovedsaklig kuhlii-åler og otto i tillegg til sebraene. Kuhliiene lar seg ikke affisere av sebrafiskene, så da tviler jeg på at coryer får noe mer problemer, de er jo også bunnfisk. Eneste problemet jeg har er at sebrafiskene er veldig glupske, etter å ha spist flakforet sitt blir de like opptatt av algetabeletten som ålene, også om jeg forer etter lyset har gått.

Sebraene mine er veldig livlige, men de lager ikke noe trøbbel egentlig, ikke ødelegger de planter, ikke roter de mye og ikke krever de mye heller. Det er spesielt artig å følge med like etter lyset kommer på, for da gyter de ofte. Nesten annenhver dag hos meg. Det er god underholdning, de bli helt ville og styrter rundt i karet både høyt og lavt og jager på hverandre på skift, med små pauser i noe bregner for å få ut eggene (du ser dem faktisk tyte ut). Så raser de rundt noen turer til før det blir nok en egg-leggings pause om igjen og om igjen. Det hele er over på 10-15 min, men det er kjempeartig å se på. Også ålene er kjempefornøyde siden de mer eller mindre bor i rota med bregnene på, gratis speilegg til frokost er vel kjekt.

Spising ja!
Haha!!!

Guttungen slapp en tablett ned til coryene i dag, FØR sebraene fikk flakfor.
Et hysterisk syn å se 4 sebraer torpedere hverandre for å få tak i tabletten! Coryene var smarte nok til å skygge banen til kampen var over og flakforet på plass i vannflata

Og jeg tror en Sebra har sluppet egg i natt/dag, men de er nok sikkert blitt lunch for enten sebra eller cory i løpet av dagen.
jeg har noen sebrafisk helt nydelig plager ingen andre
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Christoffersen
Reklame for plussmedlemskap