Sebra og juvel ciklide

kan jeg ha sebra og juvel ciklide i samme akvarium?
og er det noe jeg kan gjøre for å få ciklider generelt i lek?
håper jeg får svar! og takk på forskudd for de svarene jeg får
Sebra ciklider
det kan gå, men det anbefales ikke, begge ciklidene blir ganske store, og begge er svært hissige , og hevder store revir.
dessuten er sebra ciklider ,sør amerikanere, mens juvel ciklider er er afrikanske ciklider.
de krever derfor litt forskjellig vann.

hold deg til sør/ mellom amerikanske ciklider og bygg akvariet og beplanting rundt det.
eller gå helt for afrikanske ciklider..

Takk
men jeg sliter med å få yngel på gyppy, så hvem ville du ambefalt av disse artene?
Ciklider
om jeg absolutt skal anbefale deg å velge ciklide ville jeg valgt sebra, de er enkle å få til, krever lite til yngling,. bare noen røtter å stein, og god beplantning så ordner de resten sjøl. du trenger bare en hann og en hunn
Jeg har 5 juveler gående med 2 zebraciklider (Elfenben) Det går helt fint, og de yngler hele tiden. Har en ph på rundt 7,5, og gh rundt 12. Zebraene er ganske agressive når de leker/yngler, men juvelene ignorerer dem bare. Jeg har forsåvidt forstått at mine juvelciklider er usedvanlig snille...

Lykke til!!
det er i grunn to fiskearter som er usedvanlig hissige og yngler veldig mye. med andre ord arter det blir veldig vanskelig å bli kvitt når de formerer seg.
Sebra ciklide
på sebra ciklide trenger jeg bare røtter og planter, for å få yngel?
hva salks plante arter passer best til denne arten?

Bare og bare, du trenger også gode vannbytterutiner, et stort og godt filter med god kapasitet, samt plass nok til å ta vare på x antall ungfisk/voksne fisk av arten som du muligens ikke blir kvitt.
Vann
hvor ofte burde jeg bytte vann på denne fiske typen? 1 eller 2 ganger i uka? eller flere?
Er det noe annet jeg burde gjøre for disse fiskeartene, en det som er kommet opp her nå?
MariaT: jeg har to akvarium ett til ungene og et til foreldrene?
men det gjør ikke noe om denne yngelen går i sammen kar som andre yngel?
Sebra ciklide
du trenger, god filtrering, ha gode vannbytte rutiner, ellers trenger de stein, røtter og god beplantning. helst biltemasand siden de graver og siler sand en del.
ellers er den ganske grei.
om de trives. yngler de svært lett, hver 14 dag. men det fleste yngel spises opp , siden de jager all yngel før neste egglegging,
så derfor flytter man yngel til andre kar om man skal begynne å drette disse. og det kan lett bli mange kar!

de yngler fort og MYE!
Egg
fikk egg på juvel cikliden men det er borte kan zebraen ha tatt det?
og kan jeg ta ut ungene når det bare er egg, i et annet akvarium?
for å få opp flest mulig
Blå ciklide
kan blå ciklide gå sammen med disse
?
Tilfeldig bekjentskap
© Stig Trondsen
Reklame for plussmedlemskap