Sertifisert discus

hva menes med sertifisert discus? og hvorfor koster en slik fisk gjerne 20000 kr??
"Hvemsomhelst" med fargeprinter kan lage sertifikat på diskusen sin.
Har du en link til noen som krever kr 20.000,- for en slik diskus?
Må tydeligvis være en oppdretter med diskus av "championkvalitet".
Discus
ja det er vist opdrettere som tydligvis selger sertifisert discus, til den nette summen av 20.000 kr..

ei på dyrebutikken her i omrd var på messe i tyskland, og der gikk vist kvalitets discus til 20.000.kr med sertifikat og stamtavle og greier og greier,.

men syns dette er spinnvilt at fisk kan koste så mye,. det er jo bare en discus???
Vi snakker vel om utstillingsfisk da.
Rokker, Arowana og Koi kan jo koste myyyye mer enn dette.
De har en "Fire" Arowana eller noe i den duren på Akvariemagasinet som de skal ha 48 000 for...
Dyre fisker
48.000?? hjelpe å trøste. for en fisk!!???

nå kan man jo snakke om kilopris, lol
Handel med asiatisk arowana er CITES-regulert. Disse utstyres også med sertifikat, men da snakker vi om et sertifikat som har mere verdi en sertifikater på en diskus.
Arowanaen har i tillegg en mikrochip operert inn i kroppen som identifiserer den enkelte fisken.
Derfor er prisen på en slik arowana lettere å forstå enn prisen på en overpriset diskus. (Du kan få kjøpt arowana rimeligere andre steder enn på Akvariemagasinet.)
filathor
48.000?? hjelpe å trøste. for en fisk!!??? nå kan man jo snakke om kilopris, lol

Blant entusiaster er ikke en fisk "kun en fisk"

Personlig ville jeg ikke betalt så mye for en fisk, men har betalt opptil 500 kr for kampfisker av utstillingskvalitet, og synes det er vel verdt pengene.

Men tror nok det er min øvre grense
Mvjnz
Personlig ville jeg ikke betalt så mye for en fisk, men har betalt opptil 500 kr for kampfisker av utstillingskvalitet, ...

I "kilopris" har du dermed betalt omtrent det samme
Har betalt endel for noen fisker jeg og har vel ingen øvre grense viss det er noe jeg vill ha, men seff er jeg ikke dum og betaler 10 ganger prisen for noe, viss jeg kan hente samme kvalitet et annet sted.
Men alltid folk som prøver seg med hjemmelagde sertifikat og greier, sikkert noen som går på den og.
Men diskuser kan man få til alle priser og ikke uvanlig at folk i den harde kjerne i europa; asia, usa betaler flerfoldige tusen for diskuser-er en grunn til at de beste fiskene ofte går til japan og/eller usa, der ligger prisene HØYT for fine eksemplarer av arten.
Så ikke noe problem og svi av 10-20 tusen for knall gode eksemplarer av arten, med slike priser så er det ofte snakk og knall eksemplarer av vf fisker, med farger som matcher og overgår oppdretts varianten.
Rykter sier at prisene går langt over dette . Her er f eks en artikkel om arowana.

The Arowana Aquarium Fish is world’s most expensive aquarium fish. Arowana command a high price with some even being “tagged” with an ID chip to prove authenticity. The fish is an Osteoglossum species from South America, rather than the usual Scleropages from Asia, and is owned by Singapore-based Dragon fish breeder Aro Dynasty. This mutant is virtually white with virtually no other colors present, not even on the dorsal surface. The fish measures around 40cm/15? in length, and looks stunning.

The fish’s right eye is starting to look downwards. This is a common problem with arowanas and in fact many keepers are paying for cosmetic surgery for their prized arowanas. Most expensive equarium fish was recently offered for sale to prospective buyers by a UK arowana importer for more than £200,000. It confirmed that it turned down $80,000 for the fish a few years ago.

Her er en på koi.

In a sign the hobby is gaining more adherents outside Japan, the "grand champion" at the First Asia Cup Koi Show in Singapore was a plump, red and white beauty owned by Thai businessman Tepsit Rojratanadumrong.

Koi owned by Malaysians and Indonesians also took top honours. "I'm very happy. I will take my koi back and show it in Thailand," Tepsit, who owns Thailand's biggest koi farm, told AFP.

Tepsit said he bought the newly crowned champion three years ago from the Narita Koi Farm in Japan for the price of a Mercedes-Benz car.

His grand champion could fetch 10-15 million yen (95,000-143,000 US dollars) at current market prices, or even more, industry experts said.

Judging in a koi contest is similar to a beauty pageant but the criteria differ, said Tan.

While judges in a Miss Universe pageant sit in front, the koi must be viewed directly from above.

"In a beauty contest, you want the lady to look slim and tall.... In judging the fish, you want a plump-looking koi. You don't want a skinny koi," Tan said.

Judges also look at the quality of the koi's colour patterns -- red, white, black and yellow -- which must be evenly spread. It should also be sparkling, smooth and without blemish.

Keeping koi is a hobby for some and an investment for others.

For Tan, it has been a hobby for the past 28 years, while Tepsit started keeping koi as a hobby five years ago and grew it into an enterprise.

Tan said the most expensive koi sold to Asia outside Japan cost around 15 million yen, while the most expensive ever may have been between 50 million and 100 million yen sold to Japanese companies during the booming 1980s.

50 million til 100 million yen er mellom 3.339.500 og 6.679.000 norske kroner!
Loomis
[QUOTE=Mvjnz]Personlig ville jeg ikke betalt så mye for en fisk, men har betalt opptil 500 kr for kampfisker av utstillingskvalitet, ...

I "kilopris" har du dermed betalt omtrent det samme

Haha
Tilfeldig bekjentskap
© Simonsen/Engdal
Reklame for plussmedlemskap