Kardinaltetra som ikke finner maten.

Hei.
I dag kjøpte jeg en flokk med 10 kardinaltetra fra dyrebutikken i 60 literen min.
Når jeg kom hjem så jeg at to av dem va uten et øye.
Hva ville dere gjort med det?

Når jeg skulle mate fiskene med flakfor oppdaget ikke kardinaltetraene det og fortsatte å svømme på bunnen mens de andre fiskene spiste opp maten.
Hva skal jeg gjøre?

Hilsen Ulrik.
Du trenger ikke å gjøre noe.

Når du kommer hjem med nye fisker som blir satt inn i karet trenger disse noe tid på finne seg til rette.
Fisker klarer seg fint i mange dager uten mat.
De som mangler et øye kan du ikke gjøre så mye med heller. Si det til dem du kjøpte dem av, så får dere finne en løsning tror jeg.
Rart
Nå oppdaget jeg at de to fiskene med bare et øye har også små hvite flekker på seg. Ingen av de andre har der. Bare de to med et øye.

Er dette en spesiell sjukdom noen her kjenner til?
Ulrik August
Nå oppdaget jeg at de to fiskene med bare et øye har også små hvite flekker på seg. Ingen av de andre har der. Bare de to med et øye. Er dette en spesiell sjukdom noen her kjenner til?

Små hvite prikker på fisken kan være hvitprikk. Les denne artikkelen om sykdom.
Ojj det er nokk hvitprikk ja. Alle beskrivelser er korrekte. Kan hvitprikk smitte andre fisker. Er avliving et godt alternativ?
Ulrik August
Ojj det er nokk hvitprikk ja. Alle beskrivelser er korrekte. Kan hvitprikk smitte andre fisker. Er avliving et godt alternativ?

Leste du artikkelen?

Parasitten sprer seg svært raskt, og kan i løpet av kort tid ha infisert alle fiskene i akvariet. Dette er en svekkelsesparasitt, som vil drepe fisken om den ikke drepes.

Du trenger å medisinere karet ditt for å unngå at alle fiskene dine smittes.
Ulrik August

Hvitprikk går fint an å kurere ved bruk av medisin eller varmekur. Vil anbefale Esha Exit hvis du bestemmer deg for å medisinere karet, siden den ikke kverker filterbakteriene dine!

Nederst i artikkelen som KRB linket til kan du lese om varmekuren/temperaturkuren.
Jeg gjør det enkelt.

Venter til mandag.
Så tar jeg alle fisker med prikker putter i pose å går til butikken og sir jeg skal ha erstattet alle som er syke eller døde.
Dette går bare ikke ann og selge fisker uten øyner og med hvite prikker på til en god kunde.
Med all mulig respekt. Det er ikke sikkert at det er butikkens feil at fiskene dine har fått hvitprikk. Du skriver også at det ikke går an å selge fisk uten øyne og med hvitprikk til en god kunde; si meg - ser du ikke på fiskene før du kjøper de?

Fra artikkelen det er linket til:

"Sykdom oppstår oftest på fisk som er svekket. Svekkelsen kan komme av en rekke forhold, som: Stress, feil\ ustabile vannverdier, feil ernæring, forgiftninger, og etter skader.
Stress kan komme av mange ulike grunner. Det kan være etter flytting mellom akvarier..."

Hvitprikk er antakelig den vanligste sykdommen blant akvariefisk, og oppstår oftest ved introduksjon av nye fisk, eller større endringer i karet. Stressa fisker får meget lett hvitprikk. Derfor er det anbefalt å ha alle nyinnkjøpte fisker i karantene før de settes inn sammen med andre fisk.
Det vil ikke hjelpe at du "putter alle fisker med prikker i pose". Alle fiskene i akvariet er mest sannsynlig allerede smittet. Dessuten har du ingen bevis på at du fikk hvitprikk fra dyrebutikken, med mindre resten av tetraene i butikken også har prikker. Hvis de ikke har det, er det, som Joakim siterte, "stress, feil/ustavile vannverdier, feil ernæring, forgiftning" som er grunnen. Frakt, dine vannverdier og dine fôringsvaner kan ikke butikken klandres for.
jeg så ikke på de før jeg kjøpte de jeg sa bare jeg skulle ha 10 kardinaltetra
Uansett om du hadde revet ut fiskene med prikker i det øyeblikk du så det, må du regne hele akvariet som smittet. Parasitten har tre stadier i sin livssyklus:
en som egg i bunnlaget
en som frittsvømmende i vannet mens den jakter på fisk å slå seg ned på
en som "prikk" på fisken

Det er kun det siste stadiet som er synlig for oss mennesker. Først da ser vi prikkene.

Butikker selger ofte syk og svekket fisk. Det må vi som akvarie-eiere bare leve med, og ta våre forholdsregler. Den første forholdsregelen mot sykdom, er å sette alle nye fisk i karantene-kar. Karanteneoppholdet må vare i flere uker før de nye kan regnes som friske, og får lov å komme ut i selskapskaret sammen med andre fisk. Et minimum i karantene er tre uker, men helst bør man ha dobbelt så lenge. Mange sykdommer bruker tid på å bli synlige for oss, f.eks. en del parasitter i innvoller og gjeller.
mona o
Den første forholdsregelen mot sykdom, er å sette alle nye fisk i karantene-kar..

Er enig i det du skriver, men jeg må bare få understreke viktigheten av å undersøke fisken i butikken før man kjøper de. Der kan man spare seg for mange problemer. Første regel er dermed å undersøke fisken i butikken før man kjøper de...

Ulrik August
jeg så ikke på de før jeg kjøpte de jeg sa bare jeg skulle ha 10 kardinaltetra
jeg er enig med joakim att en må vurdere fiskene en kjøper i akvaributikken før enn kjøper,men det er ikke alltid en oppdager sykdomen i butikken.uansett bør fisk som kjøpes gå i karantene før enn blander de med annen fisk,for å unngå att annen fisk blir smittet i tilfelle sykdom.
Kjøpt medisin. Ferdig med kuren.

Resultate ble at alle fiskene er prikkfrie.

Exit
Tilfeldig bekjentskap
© B.Johansen
Reklame for plussmedlemskap