Hvordan skifter fisker farge?

Jeg har grublet litt på dette spørsmålet de siste dagene: hvordan skifter egentlig fisker farge? Jeg ser det så tydelig på leksklare fisker: killier som plutselig får langsgående striper, palettdamen min som blir nesten svart når hun forsøker å forføre mannen sin, osv. Og selvsagt ser man det på fisker som blir skremte: de blir bleke, og det lynkjapt. Men hvordan gjør de det egentlig, sånn rent praktisk?
Det har vel noe med blodtilstrømningen o.l. å gjøre.
Prøver å søke litt på nettet for å finne en god forklaring, men ingenting poppet opp umiddelbart.

Men jeg mener å ha lært at fisker (og kameloner etc) kan aktivere og deaktivere celler i huden/underhuden som gir en annen farge.
Har tenkt mye på det samme selv.. men søkte litt rundt og stod en del her: og
LeneA
Har tenkt mye på det samme selv.. men søkte litt rundt og stod en del her: [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2]

Oversatt til norsk:
Kromatoforer er pigmentkorn som hos plantene kan delta i fotosyntesen. Hos dyr pigmenterte strukturer som brukes ved fargeendringer, f.eks. fargeskifte hos kameleoner eller blekkspruter. De ulike typer kromatoforer trekker seg da vekselvis sammen eller utvider seg, og resulterer i forskjellige farger på overflaten.
Jeg visste om blekkspruter, og hvordan de gjør det. Men jeg har så vanskelig å forestille meg det med fisk som har skjell. Er det mulig at det skjer på samme måte der?
skjellene er vel gjennomsiktige, tror jeg?
julnil
skjellene er vel gjennomsiktige, tror jeg?

*PLING!* Der gikk det opp et lys for meg! Tusen takk!
Jeg har også spekulert på det der, og tror at mange fisk har tynn hud utenpå skjellene.
Denne nykjøpte malawien begynte å miste hud av en eller annen grunn, og døde etter en stund.
Huden hang i filler og falt av, som om den ble etset bort, og de hvite skjellene under ble synlige.
Legger inn bildene selv om de er utydelige, men de viser kanskje den løse huden, og at det er der fargene sitter.

[External Image]

[External Image]
Fisk
fisk har skjellene uten på huden,uten på der ligger slim hinnen som beskytter mot parasitter ol,.

når fisk blir syk eller svekket på noen måte,som feks får en skade i slimlaget, kommer feks parasitter og bakterier til.
cikliden der har fått en eller annen skade i slimlaget, slik at skjell og huden blir ubeskyttet, og dermed kommer de skadelige bakteriene og parasittene til.

Hvitprikk feks, borrer seg inn under slim laget,slik at fiskene ikke får skrapt de bort,. istedet kan de skade slimlaget sitt og får dermed lett sekunder infeksjoner.som feks sopp,bakteriell infeksjon osv..

derfor er det viktig å trå til med medisinering og riktig behandling,.

så over til det andre, det med farge endring,.

fisk har pigment celler som de fleste andre skapninger.
fiskene har i tilleg den egenskapen at de kan forandre disse fargepigmentene til feks å etterligne bunnlaget(flyndrer, breiflabb, steinfisk feks)
de benytter også dette til å signalisere humør, leksdrakt, tiltrekke seg partnere, osv osv.
blir en fisk syk, så viser den det ved at den blir matt og gjerne får uvanlige farge tegninger.
Hos feks discus kan man se dette på endringer i vannkvaliteten, da kommer gjerne frem farger som viser at fisken er stresset eller ikke har det helt godt.
altså fisk kan forandre farge på samme måte som, blekksprut om ikke like godt som de , da blekksprut gjerne bruker dette i svært mer avanserte former og farger..

også landyr kan forandre pigmentfargene sine som feks kameloner,enkelte slanger,frosk,og diverse øgler.
også vi mennesker forandrer jo farge etter humør,sykdomm,og ikke minst trivsel..
får man lite sol på kroppen blir man blek men fattet,da pigmentene ikke får D-vitaminer.
samme gjelder om vi blir syke, vi blir blek, grå.ol..

så det med farge i naturen er ikke akkurat noe som er uvanlig, men derimot svært spennende og til tider morsomt..

se bare på en bladfisk... den er genial
filathor
fisk har skjellene uten på huden,uten på der ligger slim hinnen som beskytter mot parasitter ol,. cikliden der har fått en eller annen skade i slimlaget, slik at skjell og huden blir ubeskyttet, og dermed kommer de skadelige bakteriene og parasittene til.

Akkurat. Jeg tror jeg rødmer
rødme,rødme,. knis* der tror jeg shiramor skiftet farge,. haha
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Lund
Reklame for plussmedlemskap