Interessant spørsmål. Jeg tror ikke vi er i stand til å vite noe om hva fisken mener før vi kan snakke med fisk, så det er kanskje bedre å spørre, hvordan kan vi anta?
Trives de egentlig til tross for at de spiser, får fine farger og leker?
Noen tar lek som en bekreftelse på at fiskene har det bra, men setter du et kjærestepar av arten Homo sapiens i et bur kan det hende de har seg selv om det er kjent at mennesker trenger mye plass og ikke liker å sitte i bur. At de vil spise det de blir tilbudt bare de er sultne nok, eller har sittet lenge nok i buret til at de vet at enten så spiser de det som serveres eller så stryker de med. Gir du menneskene du har i buret sunn kost, frisk luft, sollys og en tredemølle vil de høyst sannsynlig se friske ut.
At noen mennesker mistrives i fengsel, mens andre synes det er greit, fordi det er den virkeligheten de kjenner, er kanskje også gyldig når det gjelder fisk.
Jeg mener at jeg er en slemming som holder fisker fanget i glassbokser, og kan på ingen måte forsvare hobbyen utover fra et egoistisk og speciesistisk grunnlag. Skulle jeg tatt hensyn til alle de etiske aspektene måtte jeg tømme mine kar omgående.
Jeg sover allikevel godt om natten og antar at i hvertfall noen av dem har det like greit hos meg som folk har det i fengsel. Tusener eller millioner liter vann får de i hvertfall ikke hos meg og neppe hos akvarister flest.