Forslag til en hovedfisk jeg kan ha i mitt 120 liters akvarium?

Tenkte en stund på å bare beholde mine slørhaler å ha de som hovedfisk, men etter lang ettertanke har jeg nok ombestemt meg.

I akvariet skal jeg ha sandbunn, 5-6 små til medium store planter, et par "stilige" snegler og noen maller (har ancistrus fra før).
Så tenkte jeg på å ha et par-tre hovedfisker, men har ikke peiling hvilken jeg bør ha! For det første bør jeg ikke ha en som ødelegger planter.. Vil også gjerne ha en som kanskje kan yngle litt lett, og gjerne en medium stor av størrelse med friske fine farger for å gi litt liv i akvariet.. Har sett på alt fra cicklider til malawi, men de bør vel ikke ha noe beplantning..

Finnes denne drømmefisken min??
Re:
bare nevner noen jeg syntes passer jeg...

- palettciclide
- perlegurami
Forstår det som om du vil ha noen hovedfisker i tillegg til gullfiskene dine? Ditt 120L akvarium er i såfall mer enn fullt nok med fiskene du allerede har. Men dersom du kvitter deg med gullfiskene og bytter til sandbunn har du massevis av muligheter.
Tenkte å kvitte meg med alle andre fisker, ja

Takk for forslag Philip, skal ta en bedre titt på de! Har også vurdert sommerfuglciklider.
Dersom du kvitter deg med det du har og skal starte "på nytt", åpner du mange dører. Start med å bytte til sand, som du har planlagt. Ville også vurdert å skaffe et nytt filter, dersom du fortsatt bruker standardfilteret (med fare for å blande deg med en annen tråd, men tror det var deg?). Et utvendig filter anbefales sterkt, Eheim er det absolutt beste merket ifg samtlige medlemmer her inne, men f.eks. Tetratec er en grei nr 2, og noe rimeligere.

I en 120L kan du f.eks. satse på Sør-Amerika. Fin sand, røtter og eikeblader er passelig innredning. I tillegg kan du ha en fin stim med en type tetra (masse annet enn neon og kardinal å velge mellom), et par eller en trio med ciklider samt noen algeetere.
Hei

Jeg har også en 120 liter som jeg ikke er helt ferdig med. Det jeg har nå er 3 platy ( + ukjent antall yngel ) 3 guppy, 10 rødmunntetra, 4 otto og to ancistruser. Jeg MÅ ha en bunnfisk til, har store planer om en stim med corydoras adolfoi eller green laser. Men siden disse er så vanskelige å få tak i her i området er det at jeg nå lurer på om jeg skal satse på regnbueciklider i stedet.
Jeg har to røtter, steiner, masse planter og biltemasand i bunnen.

Ser du bor på stjørdal, rett i nærheten her det jo!!
hei

ser du bor på Stjørdal, da har du enkle muligheter for å få tak i topp sand og to dyrebutikker, dyrebutikken ved bunnprisen har best utvalg av fisk mens den ved napoli har fin grønn filtermatte til for eksempel hjørnefilter.
Stine Sofie, tusen takk for fine tips, og det stemmer at det var meg fra den andre tråden Jeg hadde faktisk tenkt på Sør-Amerikansk tema, og tror KANSKJE jeg har bestemt meg for å ha to par med Sommerfuglciklider + noen maller og evt en liten stim tetraer i tillegg.

Fås Tetratecfilter kjøpt i vanlig dyrebutikk?

Så morsomt å se to stjørdalinger på så kort tid da, hehe! Pleier å kjøpe fisker ved Bunnpris ja, og alt av hunde- og katteutstyr på den andre.. Skal ta en titt nedover til uken å se etter sand og filter!
De fleste dyrebutikker har noen utvendige filtre, men ofte også til en helt sinnsyk pris. Jeg kjøpte min Tetratec Ex 600 på Aquamanias til halv pris av dyrebutikkpris. Blir vel noen ekstra kr i frakt fra Kløfta til Stjørdal, men er en sjanse for at du fortsatt tjener på det. Men er vel ikke alt for vanskelig å få sjekket det. Hvis du går for Tetratec vil jeg anbefale Tetratec Ex 700 eller 1200. Eheim har jeg dessverre ikke noe særlig peiling på, så har ingen anbefalinger der.

To par sommerfugler kan kanskje gå bra, men ville ikke tatt det for gitt. Så og si alle ciklider blir svært agressive under lek, så jeg ville nok heller gått for en hann og to hunner.
Okei, skal sjekke priser i dyrebutikken og sammenligne på nettet, takk for råd!!

Og du har kanskje rett med at det kan bli problem med to par, jeg leste bare at akkurat sommerfulgciklidene er mye fredeligere enn andre ciklider, og at man burde ha parvis ettersom at de er monogame og gjerne vil ha en partner hver. Slik blir det jo ingen kamp om hunnene. Tenkte kanskje å kjøpe allerede dannede par fra butikk hvis det fantes, ettersom at de er ganske kresne. For hvis jeg kjøper 3 fisker, blir ikke den tredje litt "utenfor"..? Eller glemmer jeg kanskje at de faktisk bare er fisker nå?

Noen andre som har erfaring med flere par sommerfuglciklider??
Må bare spørre; har du bestemt deg helt for å kvitte deg med de du allerede har i karet? Ser at du har en god del tråder nå om både omgjøring av karet, og om å beholde det slik det er. Kanskje på tide å avslutte noen av dem?
sommerfuglciklider, som mange andre typer apistogramma, kan med fordel holdes med 3 hunner per hann. Ihvertfall til de har dannet par.

Og næi. Fiskene blir nok absolutt ikke sjalu/ensom eller no sånnt.
Stine Sofie: Hehe ja jeg vet, har endel tråder oppe nå, ettersom jeg har brukt de siste dagene til å ombestemme meg fram og tilbake.. :-S
Men tror nok jeg har bestemt meg for å kvitte meg med alle fiskene unntatt mallene og de tre slørhalene jeg har igjen, og skaffe noen sommerfuglciklider om en liten stund. Om de skulle fly på slørhalene flytter jeg dem over i en mindre tank Skal fjerne noen tråder nå med en gang.

Beate: Takk, da skaffer jeg nok en hann og to-tre hunner i første omgang!
Cosmo: Hvordan hadde du tenkt at sommerfuglciklidenes og gullfiskenes krav til vann skulle forenes?
Sommerfuglciklider er ikke like tilgivende som slørhaler, de bare legger seg ned og dør om de ikke får det miljøet de trenger( skikkelig surt og varmt vann).

Beate: Hvordan det skulle være en fordel å holde pardannende fisk i harem er for meg noe uklar? og sommerfuglciklide eller Microgeophagus ramirezi er nettopp det og ikke en apistogramma.

Forøvrig er det "intressant" å se hvor mye sommerfuglciklider som selges ut fra butikk og hvor lite som kommer for salg privat av oppdrett og ekstra par.

Hilsen Ola

Ola: Ja, jeg vet at dette kommer til å bli et problem, og jeg kommer nok til å ta mest hensyn til sommerfuglene ettersom disse er vanskeligst å tilfredsstille. På langsiktig plan skal jeg jo bare beholde disse også, men har ikke hjerte til å ta livet av slørhalene mine bare fordi jeg skal skaffe nye fisker. Som sagt hvis det ikke fungerer flytter jeg slørhalene over i et mindre kar.

Har alikevel sett litt på vannkravene deres, og tror jeg kommer til å holde en temperatur på 26 grader, pH på 6.0-6.5, og GH på oppimot 5.0 som skal kunne gå bra for alle parter.

Har også evt. tenkt på å skaffe bolivianske sommerfuglciklider istedet, da disse er litt mer hardføre og mer tilpasset vannverdiene som passer for slørhalene.
Nei, nei, nei, nei. Når du sier du skal kvitte deg med alle fisker, kan du ikke plutselig beholde gullfisker og maller. Da snakker vi om noe helt annet. Ditt kar ar pr dags dato en svært dårlig sammensetning av fisk, en ordentlig fiskesuppe, dersom akvariet i profilen din er oppdatert. 120L er ikke engang nok for gullfiskene, som blir store. Å ha ciklider i et kar med gullfisker blir bare em kjempekræsj. Og at det evt (eller i grunn garantert) ender med at gullfiskene ender i et mindre akvarium, gjør det bare enda værre. Da får du heller oppgradere filteret i 120litern, og heller skaffe deg f.eks. en 60L til noen dvergciklider.

Glem alt jeg allerede har sagt, når du blander Asia og Sør-Amerika gjelder ingen ting av det lenger.
Huffda. Men nå vokser vel ikke gullfiskene SÅ fort, gjør de vel? Har hatt to av de i over ett år og de har kanskje vokst 1-2cm i "diameter". Jeg vet jo at de kan bli skikkelig store etter hvert, men dette blir et problem jeg kan ta da og enten kjøpe et mye større kar eller gi de bort hvis jeg ikke har mulighet. Men per idag er jo den største bare 3-4 cm store, går det ikke bra å ha de i samme kar som sommerfuglciklider foreløpig? Har forresten 3 slørhaler nå.

Eller er dette skikkelig fy-fy...?
Med riktig fôr, hygiene og stort nok akvarium kan de vokse fort og bli svære. Det sies at dersom akvariet er for lite, vil fisken slutte å vokse, men det gjør derimot ikke innvollene. Dette kalles "stunting", og kan faktisk skje med mennesker også.

Gullfisk og ciklide ville jeg ikke engang vurdert å prøve ut. Dersom du kan kjøpe et større akvarium til gullfiskene senere, hvorfor ikke skaffe et eget akvarium til ciklider da? Med den fiskesuppa du allerede har, er det ikke noe vits i å kvitte seg med noen av fiskene bare for å lage en ny suppe.
Problemet er som sagt at jeg ikke har tenkt å ha flere slørhaler, men jeg har 3 stk per idag, som jeg vurderer å beholde. Det vil da være dumt å kjøpe ett f.eks 240 liters akvarium til flere tusen kroner for 3 fisker når jeg i utgangspunktet bare ønsket å gjøre en liten forandring i karet jeg hadde fra før..

Jeg hadde jo tenkt å gjøre om alt til sør-amerikansk biotop med sommerfuglciklider og noen maller og kanskje snegler, men har tre slørhaler "til overs" som egentlig ikke passer helt inn, men som jeg tenkte kunne fortsette å ha et fullverdig liv her så lenge de er i den størrelsen og tilstanden de er idag. Dersom de skulle blitt mye større sier jeg som sagt at jeg blir nødt å gi dem bort. Kusinen min har ett 300 liters akvarium der hun har flere store delfinciklider, stor stim neontetra og noen andre fisker, blandt annet et par slørhaler. Dette har aldri vært noe problem, ciklidene "krangler" like mye med hverandre som med slørhalene og de andre fiskene slik som er normalt og ingen fisker har noen ganger blitt "mobbet" eller skadet på noen måte.

Tenkte derfor at det også hadde kunnet gått bra om jeg hadde 3-4 små fredelige sommerfuglciklider og 3 slørhaler, om jeg tilpasser hele akvariet bra til begge arter. Har aldri hørt om slørhaler som har dødd av for liten plass, og folk kan jo ha de i små boller i flere år (selv om jeg vet dette er litt på kanten, men bare for å poengtere..
ohr
Beate: Hvordan det skulle være en fordel å holde pardannende fisk i harem er for meg noe uklar? og sommerfuglciklide eller Microgeophagus ramirezi er nettopp det og ikke en apistogramma.

Når jeg nå har fått tenkt meg om, er antagelig den infoen jeg har fått om sommerfuglcikliden noe vi fikk på dyrebutikken. Så den er muligens noe mangelfull. Men begrunnelsene vi fikk for å ha ett harem, var vel for at de skulle få dannet par. For at hannen skulle få velge seg den fruen han ville ha. Om dette ikke stemmer, og du vil kunne putte oppi hvilken som helst frue til en hann, og de vil danne par, så beklager jeg virkelig på det sterkeste!

Ang. det at jeg kalte de Apistogramma, så var dette mest en feilsnakkelse. Siden de på mange områder er like apistoene, kaller jeg de ofte for en apisto-art. De er selvfølgelig ikke det. så hær må jeg bare beklage min feilsnakkelse!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap