Oscar og arowana?

hei og hopp!!

Noen som vet om Arowana og oscar går sammen? Oscar ca 30 til 33 cm og arowana`på ca 15 cm
I utgangspunktet vil jeg si at disse passer dårlig sammen. Oscar er en ganske voldsom fisk. Arowana kan lett bli skremt og skade seg. Nå skal det sies at de lever jo sammen i naturen så har du veldig stort akvarium kan det vel gå. I akvariet i Stocholm har de en innendørs regnskog med en kjempestor dam. Der går det flere Arowaner og Oscar sammen. Anbefaller en tur dit. Imponerende å se Arowanaen hoppe nesten to meter opp i grenene etter innsekter.
Alt kommer ann på størrelsen på karet.
Denne kombinasjonen fungerte fint i min 4000 liter. Men anbefales ikke mindre kar enn 720 liter.
stemmer akvariestørrelsene som står i profilen, bør du unngå begge artene.
hopper inn her jeg

hvorfor svømmer min paroon hai så mye opp og ned etter ruten vil at den skal svømme mest mulig rundt i karet. i karet har jeg 2 uaru 1 pangasius 1 redtail .

takker for svar!
Kristian Søreide
hopper inn her jeg :D hvorfor svømmer min paroon hai så mye opp og ned etter ruten vil at den skal svømme mest mulig rundt i karet. i karet har jeg 2 uaru 1 pangasius 1 redtail . takker for svar!

Hvor stort kar har du?
Pål Laumann
Plassmangel??

Og kunnskapsmangel - har man nok kunnskap om paroonhai så vil man ikke ha den i et privat akvarium - men det kan jo hende han har en tank på flere tusen liter - bør ha det, spesielt med en redtail der også...
har et 720 l wromak paroonen er vell ca 15 cm redtail er 5 cm
Foreslår du kikker her
har sett der mange ganger men står ingen ting hvorfor den svømmer så mye opp etter ruten. den svømmer på denne måten

http://www.youtube.com/watch?v=Mf7w_dskB3M&feature=related

men det er jo mye mindre kar det han har!
Du kan jo ikke ha en paroon eller redtail i en 720l - og ikke kom med standardargumentet som er "jammen - de er jo bare x antall cm!" - de vil vokse ut av karet ditt relativt kjapt, og hva da?
Det er en grunn til at Paroonhai står som vanskelig med utropstegn etter på profilen her.

Hvis du tror profilen er feil så kan du jo lese HER, legg spesielt merke til 'Minimum tank size'..

Skaff deg heller fisk som er egnet til dit kar - du har jo så mye å velge i som vil fungere!

Men hvis du foretrekker Youtube som kunnskapsbase - værsågod....
har sett mangen som har redtail og parooner i mindre kar men jeg bare spurte hvorfor den går opp etter ruter og ikke etter klaging over at karet er for lite!
Mange arter svømmer opp og ned langs glasset ved endel anledninger. Ofte (men ikke alltid) er det et tegn på stress. Forekommer ofte hos nyinnsatt fisk/flytting o.l.
takker akkurat det rette svaret men kan det være uaruene som kan stresse den opp for vis de kommer bort til den så er det akkurat som den blir "redd" så den svømmer full fart over på andre siden.

Aner ikke. Jeg ville aldri holdt den arten og har ingen erfaring med denne da jeg synes det er dårlig fiskehold med mindre man har mange tusen liters akvarium.
ja men jeg syntes den er fasinerene å.
Skjønner det Kristian. Men det er nok på tide at du setter fiskens behov foran din egen interesse. F.eks. synes jeg hvithai er en utrolig flott skapning... men jeg ville aldri plassert en slik i mitt eget kar...
nei hehe men jeg har hørt at parooner ikke blir større en 60 -70 cm i akvarie men vet ikke og det jeg har tenkt til å ha parooen en stund til men har bestilt meg ormehodefisk i dag hvordan tror du den går med paroonen tenker mest på redtailen da den er så liten men det er jo ormehodefisken og
Ormehodefisk blir også altfor stor til ditt kar - og hva skal du gjøre den dagen (som kommer fortere enn du aner) da du ikke kan ha de lenger? De er IKKE lett å bli kvitt! Kaste de?

Hvis du synes jeg klager så får du tro om igjen - jeg har uttalt meg ganske forsiktig - du velger jo å overse totalt fiskenes behov fordi du synes de er fasinerende?

Hvorfor skal du for enhver pris ha fisk du på ingen måte vil være i stand til å ta vare på? I ditt kar kan du heller satse på f.eks noen større ciklider.
Tilfeldig bekjentskap
© Michael Legnér
Reklame for plussmedlemskap