A.borelli og sommerfugl som er syke.

Har to stk. A. Borelli ( 60 L) og 2 stk. sommerfugl ( 60L) . Eller 1 stk sommerfugl den ene døde i dag.

Jeg satt inn rødmunntetra i hvert karr og timer etter de ble satt inn trakk A. Borelli`n seg tilbake i hulene sine og har blitt der. Sommerfuglene ble svakere i fargen, sammenslåtte finner og ble bare et spøkelse av seg selv.
Ikke sett noe tegn til råte, sopp, hvitprikk etc men for en time siden oppdagen jeg en innsenkning i panna ( mellom øynene) på sommerfuglen.
Sommerfuglen har også noe som kan minne om ticks, små rykkninger.

Er dette hull i hodet syken kanskje? Medisiner som kan hjelpe? Har byttet 10-15% vann 5 dager på rad, senket lyset i karret men ser ikke ut til å hjelpe.

Ikke spiser de noe særlig lenger heller.

Alle tips kommer godt med.
Hvilken ph holder du disse fiskene i, og hvor lenge har de vært i drift, de to karene det er snakk om?

Ser du har byttet mye vann i det siste, så sannsynligvis er det ikke dårlig vannkvalitet, men for sikkerhets skyld bør du måle. Kan hende den brå økningen av antall fisk som forurenser har forårsaket trøbbel, hvis filteret ikke klarer å ta unna (typisk skjer dette i kar med for små/for dårlige filtere).
Å sorry glemte å skrive det.

Ph hos A.Borelli er 6,5
Hos sommerfugl er det på 6

Tatt alle dråpe tester det er å ta.

Min teori er at de er stresset, men syntes det er rart at det skulle på virke alle ciklidene.

Karrene har værti gang i ett år ca.
Har en stingray elite 15 i begge karrene+ samt en AM sak som går opp til 150L

Tatt den AM ut da disse fiskene ikke liker sterk strøm.
Ville dere ha begynt behandling mot "hull i hodet syken" ? eller kan dette gjøre større skade en nytte?
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap